Shazam alweer bijna vergeten? Wij ook, ondanks het feit dat de app het heel goed doet. De muziekherkennings-software is inmiddels al geëvolueerd naar een platform om muziek te ontdekken, maar nu gaan ze nog een stapje verder. De app had al de mogelijkheid om visueel producten te scannen via het Shazam-logo dat op die producten staat. Dat werkt als een soort QR-code die toegang kan geven tot muziek, video en zelfs artikelen die je daarna op je smartphone kunt consumeren.
Shazam is nu van plan om die visuele mogelijkheid verder te gaan vermarkten en gaat dus nu met verschillende merken aan de slag om hun fysieke producten te voorzien van zo’n Shazam-logo om te scannen. Vanaf komende maand zullen er dus een aantal AR (augmented reality) ervaringen te vinden zijn achter het logo. Shazam denkt hiermee de partner te kunnen zijn voor merken die zoiets willen maar de schaal niet hebben.
Wat kun je allemaal zien achter dat Shazam-logo? Dan hebben we het specifiek over dingen als 360-video’s, productvisualisaties, minigames of 3D-animaties. Of klanten zitten te wachten op dat soort AR-ervaringen is nog maar de vraag: als je ziet hoe weinig QR-codes effectief worden gebruikt is het niet heel logisch om aan te nemen dat de samenwerking met Shazam het verschil gaat maken.
Uiteindelijk zou het beter werken als er een universeel en overkoepelend systeem zou zijn dat letterlijk door elke telefoon die een camera er overheen zwiept herkend zou worden. Als elke smartphone-camera een ‘scan’-knop zou hebben zou dit meer nut kunnen hebben, maar voor nu moet je toch eerst de Shazam-app opstarten, scannen, en wachten tot de relevante data gedownload is. Niet ideaal, maar de service heeft al een aantal high-profile klanten, dus men ziet er toch brood in.
Shazam wil met het opzetten van de infrastructuur de partner of choice worden van merken om AR in te zetten bij hun producten en misschien lukt dat zelfs wel. Tot de grote spelers als Apple en Google zich in de AR-strijd mengen is er nog een gat en Shazam vult dat nu prima op.
[Afbeelding © Shazam]