Marketing06.04.2021

Ruim vier op de tien professionals mist cruciale digitale vaardigheden


Digitalisering is een grotere gamechanger dan corona

De digitalisering van onze samenleving heeft onder druk van de coronacrisis een hernieuwde versnelling doorgemaakt. De noodzaak voor medewerkers om vertrouwd te raken met nieuwe, toekomstbestendige, digitale vaardigheden wordt daarmee steeds groter.

Uit onderzoek van Growth Tribe, een digitale opleider, blijkt dat bijna de helft van alle professionals deze vaardigheden onvoldoende beheerst. Daarmee lopen zij het risico de aansluiting met de arbeidsmarkt te verliezen. In het rapport, ‘Skills of Tomorrow Report 2021’, spreken meer dan 1500 marketing- en data professionals, samen met 25 managers van bedrijven als adidas, Maersk en DHL, over veranderingen in de werkomgeving.

Digitale vaardigheden cruciaal

De komende jaren groeit de behoefte aan specifieke functies waarvoor geavanceerde, toekomstgerichte, digitale vaardigheden een cruciale voorwaarde zijn. Denk aan data-analisten, growth hackers of cyber-architecten.

Een goed en actueel voorbeeld is data-analyse met behulp van AI-algoritmen om coronastatistieken te doorgronden. Het staat buiten kijf dat digitale innovaties elkaar de komende jaren in rap tempo opvolgen en dat nieuwe technologieën als machine learning en kunstmatige intelligentie de traditionele verhoudingen gaan opschudden.

Grotere uitdaging dan corona

Het onderzoek van Growth Tribe laat zien dat bestaande skill levels en competenties onvoldoende aansluiten bij de behoeften in de markt. Dit betekent dat de helft van de professionals nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen. Een groot deel van de voor het onderzoek geïnterviewde managers zien deze disruptieve technologieën als een gamechanger. Van de professionals ziet 44 procent de voortgaande voortgaande digitalisering als een grotere uitdaging voor hun huidige functie dan de impact van de coronacrisis die door een op de vijf (20%) als grootste uitdaging gezien wordt.

Er is, zo blijkt uit het onderzoek, een groot verschil tussen doeners en praters. Bijna de helft, 44 procent, van de professionals spreekt de ambitie om hun digitale vaardigheden te vergroten wel uit, maar gaat niet over tot actie. Het goede nieuws is dat meer dan de helft van hen, 56 procent, wel in actie komt om de juiste digitale vaardigheden te ontwikkelen.

“Er wordt op dit moment te veel gesproken over de toekomst maar te weinig concrete actie ondernomen. Het is van groot belang dat organisaties hun medewerkers trainen en opleiden in future skills en echt in actie komen. De achterstand die we in ons onderzoek hebben gesignaleerd is alleen weg te werken als er nú meer aandacht komt voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden”, aldus Peter van Sabben, directeur en medeoprichter van Growth Tribe.

Het onderzoek concludeert dat bedrijven en organisaties er goed aan doen geen (extra) tijd meer te verliezen als het gaat om medewerkers vertrouwd te maken met nieuwe digitale toepassingen én de vaardigheden. “Werkgevers kunnen hiervoor de voorwaarden creëren door medewerkers aan te moedigen een aantal uur per week te besteden aan het aanleren van nieuwe skills. Ook dienen zij binnen hun organisatie een mindset te creëren die de weg vrijmaakt voor het aanleren van future skills”, zegt David Arnoux, Chief Strategy Officer van Growth Tribe.

...

Verder lezen over Digital

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go