De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De digitalisering van onze samenleving heeft onder druk van de coronacrisis een hernieuwde versnelling doorgemaakt. De noodzaak voor medewerkers om vertrouwd te raken met nieuwe, toekomstbestendige, digitale vaardigheden wordt daarmee steeds groter.
Uit onderzoek van Growth Tribe, een digitale opleider, blijkt dat bijna de helft van alle professionals deze vaardigheden onvoldoende beheerst. Daarmee lopen zij het risico de aansluiting met de arbeidsmarkt te verliezen. In het rapport, ‘Skills of Tomorrow Report 2021’, spreken meer dan 1500 marketing- en data professionals, samen met 25 managers van bedrijven als adidas, Maersk en DHL, over veranderingen in de werkomgeving.
Digitale vaardigheden cruciaal
De komende jaren groeit de behoefte aan specifieke functies waarvoor geavanceerde, toekomstgerichte, digitale vaardigheden een cruciale voorwaarde zijn. Denk aan data-analisten, growth hackers of cyber-architecten.
Een goed en actueel voorbeeld is data-analyse met behulp van AI-algoritmen om coronastatistieken te doorgronden. Het staat buiten kijf dat digitale innovaties elkaar de komende jaren in rap tempo opvolgen en dat nieuwe technologieën als machine learning en kunstmatige intelligentie de traditionele verhoudingen gaan opschudden.
Grotere uitdaging dan corona
Het onderzoek van Growth Tribe laat zien dat bestaande skill levels en competenties onvoldoende aansluiten bij de behoeften in de markt. Dit betekent dat de helft van de professionals nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen. Een groot deel van de voor het onderzoek geïnterviewde managers zien deze disruptieve technologieën als een gamechanger. Van de professionals ziet 44 procent de voortgaande voortgaande digitalisering als een grotere uitdaging voor hun huidige functie dan de impact van de coronacrisis die door een op de vijf (20%) als grootste uitdaging gezien wordt.
Er is, zo blijkt uit het onderzoek, een groot verschil tussen doeners en praters. Bijna de helft, 44 procent, van de professionals spreekt de ambitie om hun digitale vaardigheden te vergroten wel uit, maar gaat niet over tot actie. Het goede nieuws is dat meer dan de helft van hen, 56 procent, wel in actie komt om de juiste digitale vaardigheden te ontwikkelen.
“Er wordt op dit moment te veel gesproken over de toekomst maar te weinig concrete actie ondernomen. Het is van groot belang dat organisaties hun medewerkers trainen en opleiden in future skills en echt in actie komen. De achterstand die we in ons onderzoek hebben gesignaleerd is alleen weg te werken als er nú meer aandacht komt voor de ontwikkeling van digitale vaardigheden”, aldus Peter van Sabben, directeur en medeoprichter van Growth Tribe.
Het onderzoek concludeert dat bedrijven en organisaties er goed aan doen geen (extra) tijd meer te verliezen als het gaat om medewerkers vertrouwd te maken met nieuwe digitale toepassingen én de vaardigheden. “Werkgevers kunnen hiervoor de voorwaarden creëren door medewerkers aan te moedigen een aantal uur per week te besteden aan het aanleren van nieuwe skills. Ook dienen zij binnen hun organisatie een mindset te creëren die de weg vrijmaakt voor het aanleren van future skills”, zegt David Arnoux, Chief Strategy Officer van Growth Tribe.
Verder lezen over Digital
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Metaverse17.03.2023
Second Life komt als app uit op smartphones
Een tweede leven voor Second Life?Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024