Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Wie met creativiteit bezig is weet dat het stelen van goeie ideeën een prima strategie is. Pikken, jatten, kopiëren: het hoort erbij maar maak het dan in ieder geval beter dan het origineel en verras de oorspronkelijke bedenkers. Wie er niet in gelooft moet
Steal like an artist van de auteur Austin Kleon maar eens lezen. Laat je dus vooral inspireren door anderen, vergroot de de X-factor en ga er volledig voor. Dat kan – mits goed uitgevoerd – geweldige nieuwe en creatieve concepten opleveren.
De rode knop
RTL is inmiddels gestart met een nieuwe tv-serie met een wel ‘heel origineel idee’ om wekelijks mensen op straat op een rode knop te laten drukken. Wie de knop indrukt komt in onverwachte situaties terecht. Die rode knop ‘Push to add drama’ is 1:1 gejat van een van de meest succesvolle virale video’s ooit. Dat RTL het heeft aangepast naar wat andere locaties is nauwelijks meer dan van een goedkoop bananasplit-gehalte.
Waarom ik word getriggerd door het verhaal over de rode knop, heeft alles te maken met
ons verhaal over Google+ uit 2012. Arvid Bux, een van onze bloggers plaatste een video van een nieuw Belgisch tv-station (TNT) op Google+. Wat er toen gebeurde heeft zich nooit meer herhaald. Het berichtje haalde binnen no-time 6.576 shares en 6.865 +1’s. De rest is geschiedenis. Het Antwerpse bureau Duval Guillaume haalde alle prijzen die er te winnen zijn in de creatieve wereld zo’n beetje op. Het filmpje dat volledig los ging behaalde 52 miljoen impressies en is nog steeds een van de meest besproken virale video’s ooit.
Duval en Kris
Laten we eerst maar even transparant zijn. Add for drama is bedacht door Duval Guilliaume uit Antwerpen. Kris Hoet was daar een van de chiefs en is veel meer dan alleen een goede vriend. Ooit liet hij me zien wat de impact is geweest van dat ene bericht op Google+. Het flimpje zit mede daardoor al een paar jaar in presentaties die we soms geven. We hebben er duidelijk iets mee.
Hoe moeilijk het is om je eigen concept te verbeteren heeft ook Duval kunnen ervaren. Hun remake voor de Nederlandse markt ‘
Push button to add drama, a dramatic surprise on an ice-cold day’ wist ondanks de forse seeding-budgetten bij lange na niet het origineel te evenaren.
Of de nieuwe serie op RTL ‘schaamteloos jatwerk’ is weten we niet, misschien worden de bedenkers er dik voor betaald. Het geeft wel aan dat ‘steal like an artist’ in de tv-wereld waar copy & paste een eigen dimensie heeft gekregen niet altijd tot meer verrassende en vernieuwende concepten leidt.
Verder lezen over RTL
Entertainment11.11.2024
ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?
Binnenkort op VideolandMedia06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Coffee corner31.10.2023
The Jump laat zien dat RTL de weg kwijt is
Entertainment09.01.2020
Hoe zit het met de kijkcijferoorlog tussen Jinek en Op1
Hoeveel mensen zappen er tussen de twee talkshowsNieuws14.10.2019
Kijkcijferrecord voor start tiende seizoen Zondag met Lubach
Entertainment28.08.2019
Vervangen grote platforms zoals Netflix en YouTube in de toekomst onze traditionele tv-uitzendingen?
Alleen nog 'on demand' kijkenCoffee corner27.08.2019
Goede Tijden, Slechte Tijden; over en uit
Entertainment29.03.2019
JP van Lingo laat eindelijk zijn gezicht zien
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023