Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
De winkelstraat in Nederland is veranderd. Het is de harde werkelijkheid. Uit cijfers van CBS blijkt dat het aantal fysieke winkels in Nederland tussen 2007 en 2016 is gedaald met 4.440 naar in totaal 95.630. Maar het aantal webwinkels is in dezelfde periode toegenomen met ruim 27.000: inmiddels tellen we meer dan 32.000 online shops. Is het dan allemaal ellende in retail Nederland?
Jumbo opent een gemakswinkel
Absoluut niet. We zien gelukkig steeds vaker nieuwe concepten opduiken in het straatbeeld. Het is een komen en gaan van pop-up stores, shop-in-shop concepten, experience (kook)winkels en tijdelijke gift en emotiewinkels. Een goed voorbeeld is Jumbo. De supermarktgigant opent op korte termijn zijn eerste gemakswinkel. In de stadswinkel kunnen klanten verse pizza, een kop koffie of wijn kopen. Jumbo heeft als plan om vijftig van deze ‘convenience stores’ te openen.
Immers de online verkopen nemen sterk toe in regio’s waar fysieke winkels zijn. Het is dus niet zo vreemd dat online webwinkels als Coolblue en Fonq fysieke winkels openen.
Pop-up stores
Afgelopen zomer schreef ik een artikel over de opkomst van pop up experience stores. Ik had het zelfs over het openen van de eerste complete pop-up winkelstraat of eerste pop-up winkelboulevard van Nederland. Tot op heden heb ik dit (helaas) nog nergens gezien.
Wel zien we dat er steeds meer luxe winkelcentra en outlets buiten het centrum van een stad ontstaan. We moeten gewoon accepteren dat de klantbehoefte en het koopgedrag van de hedendaagse consument is veranderd. Dit blijkt wel uit het feit dat outlet centra als Rosada en Bataviastad miljoenen bezoekers per jaar trekken. Ze zijn langer open, er is een breed en aantrekkelijk aanbod van winkels, er is doorgaans voldoende parkeergelegenheid en er zijn tal van faciliteiten die ondersteunend zijn aan het winkelen. En ja helaas gaan dit soort outlets, centra en of boulevards ten koste van oude winkelcentra.
Sephora opent twee tech-flagshipstores
Wat we wel zien, is dat de huidige winkel steeds meer een omgeving creëert waar men een bepaalde experience of emotie fysiek of virtueel kan ervaren. Een goed voorbeeld is Sephora. Sephora opent in New York twee tech-flagshipstores waar verschillende digitale toepassingen in worden geïntroduceerd. The Beauty Workshop is bijvoorbeeld een centrale tafel met 26 iPads waar klanten in groepen workshops kunnen volgen en gebruik kunnen maken van een virtuele assistent. Je kunt als consument diverse beautyproducten selecteren en direct zien hoe het je staat.
Natuurlijk kun je je nieuwe look digitaal met je vrienden uitwisselen en krijg je via touchscreens informatie over producten. Door slimme technologie kun je op basis van je voorkeuren de voor jou lekkerste luchtjes selecteren en hebben ze een digitale tool beschikbaar die nauwkeurig de hoeveelheid vocht in de huid meet zodat je voor jouw persoonlijke huid producten kunt selecteren.
Hudson’s Bay: het warenhuis van de toekomst?
Dichter bij huis zijn daar de warenhuizen van de toekomst. Het Canadese Hudson’s Bay gaat met de warenhuizen van de toekomst genoemd naar eigen zeggen de Nederlandse markt veroveren. Dit jaar gaan ze er in Nederland 10 van de in totaal 20 geplande vestigingen van Hudson’s Bay open. Het warenhuis van de toekomst moet ‘nieuw’ zijn en anders worden dan alle andere warenhuizen aldus de CEO Storch.
De Nederlandse winkels worden voor Hudson’s Bay een soort van laboratorium voor de rest van de wereld. Ze noemen het zelf hun grootste avontuur in de geschiedenis van alle warenhuizen wereldwijd. Een bezoek aan het warenhuis van de toekomst moet een unieke en fantastische winkelervaring opleveren. Ook bij Hudson’s Bay gaan ze veel met pop-up en shop-in-shop concepten werken. Uiteraard zet Hudson’s Bay maximaal in op innovatie en exceed expectations.
De consument moet immers worden verrast en men moet dankzij de omnichannelstrategie waar dan ook met zijn of haar smartphone informatie kunnen krijgen en bestellingen in de webwinkel kunnen plaatsen. De fysieke en online omgeving moeten op elkaar aansluiten. Ook hier geldt weer dat we niet zonder een fysieke omgeving kunnen.
Ondanks de substantiële groei in het online segment doen we toch echt nog zo’n 90 procent van onze boodschappen in de winkel, aldus Hudson’s Bay-topman Richard Baker. Let wel: Hudson’s Bay investeert 300 miljoen euro in de Nederlandse vestigingen. In totaal gaat dat zo’n 2.500 banen opleveren en men verwacht een omzet van 500 miljoen euro per jaar te halen.
En de winnaars zijn…
De winnaars zijn de winkeliers die de consumenten nog beter aan zich weten te binden. Hierbij gaat het om digitale aandacht, merkbeleving en innovatie in zowel de online als de offline omgeving. Deze waardes zullen zorgen voor onderscheidend vermogen en naar verwachting de voorkeur van de consument krijgen.
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Nederland
Nieuws20.11.2024
Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws14.11.2024
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!
Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijkEvents06.11.2024
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk
Nieuws05.11.2024
5 dingen die we zullen missen van Blokker
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
Online02.08.2024
WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen
Media02.07.2024
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS
Verder lezen over Offline
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
DC Business01.01.2024
5 trends voor rollup-banners
Mobile13.02.2023
Boek nu ook een Uber voor anderen met: ‘ritten voor gasten’
Gaming01.11.2021
Roblox was drie dagen offline: dit is de oorzaak
Spoiler: het is geen fastfoodketenDC Business25.06.2021
Autobelettering: de do’s & don’ts
DC Business24.06.2021
Flyers zijn niet alleen voor commerciële doeleinden
Entertainment03.12.2019
Peaky Blinders bordspel – Under New Management
By order of the Peak BlindersOnline29.05.2019
Een eigen cryptomunt: Facebook onderzoekt het
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023