Marketing13.10.2014

Provocerende campagne van Plan Noorwegen, 12-jarig meisje trouwt (toch niet) met 37-jarige ‘vriend’.


Een bijzondere campagne van Plan Noorwegen afgelopen week. De 12-jarige Thea bereidde zich de hele week voor op haar bruiloft met de 25 jaar oudere Geir. Bizar? Ja. Maar voor veel meisjes is dit de normaalste zaak van de wereld. Volgens Plan Noorwegen trouwen er dagelijks 39.000 jonge meisjes zoals Thea tegen hun zin. Om aandacht voor deze situatie te vragen zou Thea gaan trouwen met Geir.

Thea hield de hele week al haar vorderingen van de bruiloft bij op haar blog. Toen Thea liet weten dat ze ging trouwen met de 37-jarige Geir waren veel mensen woedend. Hoe kon een 12-jarig kind nu trouwen? Dit mocht toch niet zomaar gebeuren? Het was precies de reactie die Plan Noorwegen wilde krijgen, want in andere landen gebeurt dit dus wel en daar wordt veel minder aandacht aan besteed. 

Afgelopen zaterdag, op 11 oktober, wereldmeisjesdag, liep Thea naar het altaar. Toen haar gevraagd werd of ze Geir tot haar wettige echtgenoot wilde nemen schudde ze haar hoofd en liep ze weg, dit tot vreugde van alle aanwezigen in de kerk.

Een sterke campagne die over de hele wereld veel aandacht gekregen heeft. Controversieel en tegen het randje, maar het doel van Plan Noorwegen is wel bereikt, iedereen heeft het er over.

Plan Noorwegen zegt in een statement: “We geloven dat provocatie een krachtig middel is om de realiteit te laten zien en een reactie uit te lokken. We hopen dat mensen zich mobiliseren tegen kind-huwelijken door meisjes te sponsoren, zodat meisjes die Thea’s situatie iedere dag onder ogen moeten komen kunnen ontsnappen aan hun wrede lot.”

“We believe that provocation is a powerful tool in order to demonstrate a reality that truly is very provoking. We hope people will mobilise against child marriage by being girl sponsors, so that most of the girls facing Thea’s situation every day can escape their brutal fate”

Bekijk de video van Thea en Geir in de kerk hieronder.

child-bride_glamour_9oct14_theasbryllupblogg_b_960x1440
child-bride_glamour_9oct14_theasbryllupblogg_b_960x1440
Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes