Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Update onderaan dit artikel.
Twee dagen geleden geleden lanceerde supermarktketen Jumbo een video waarin Max Verstappen met z’n F1 bolide aan huis boodschappen komt bezorgen. Vandaag komt online-supermarkt Picnic, die er wel van houdt om de concurrentie een beetje uit te dagen, met een persiflage op het Jumbo stuntje met een look-a-like van de echte Max. Onder de noemer “als je op tijd vertrekt hoef je niet te racen,“ rijdt de nep-Max rond in een ouderwetse en uiterst trage bestelauto.
Juridische stappen
Waar ze blijkbaar bij de Jumbo er wel de lol van in zien zou ‘de echte Max’ het allemaal minder leuk vinden. Het team is zich aan het beraden of zij juridische stappen kunnen ondernemen. Er zou oneigenlijk gebruik zijn gemaakt van het beeldmerk van Max Verstappen en het team kijkt nu wat ze daar tegen kunnen doen.
Beste Max Verstappen, blijft alsjeblieft onze F1 held, lach er om en nodig je look-a-like uit bij de eerstvolgende race in de F1. Dan blijf je onze trots in plaats van gaan lopen janken om een leuke grap die echt gericht is op de Jumbo supermarkten. Foei Picnic, maar ga vooral door met grappen maken.
Hierboven de originele reclame waarin Max Verstappen boodschappen bezorgt met z’n F1. En hieronder de parodie van Picnic met een Max Verstappen look-a-like.
Uitspraak 6 september 2017
Vandaag is bekend geworden dat de online-supermarktketen Picnic in de fout is gegaan door een lookalike van Max Verstappen in te zetten voor een reclamefilmpje. In Amsterdam heeft een rechtbank vanmorgen geoordeeld dat het portretrecht van Verstappen is geschonden.
Picnic komt met verklaring in zaak Verstappen
Michiel Muller, een van de oprichters van Picnic is uiteraard teleurgesteld. “Het was een ludiek filmpje, puur bestemd voor onze eigen medewerkers. Het stond alleen op onze eigen Facebookpagina. Toen we vernamen dat Max Verstappen er niet blij mee was, hebben we het er ook meteen weer vanaf gehaald. We kunnen ons niet voorstellen dat de door hem geleden schade in de duizenden euro’s loopt. We hadden het leuker gevonden als hij op ons voorstel was ingegaan om de kosten van advocaten voor deze rechtszaak aan een goed doel te doneren.”
De rechter geeft terecht aan dat je voorzichtig moet zijn portretrecht van bekende Nederlanders maar gaat niet mee in de hoge schade-eis van Team Verstappen. Je moet wel kijken wat er werkelijk gebeurd is: één dag een Facebook post die Picnic ook meteen heeft weggehaald op verzoek van Verstappen.
Tot slot stelt Picnic: “We blijven fan van Max Verstappen en we blijven ook de humor in onze communicatie houden.“
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023