Marketing18.06.2015

Online profiteren van de Tour de France? 5 tips


Vive le velo! Oftewel het grootste wielerspektakel op aarde komt er weer aan, de Tour de France. Rondom dit mondiale evenement is een enorme marketing-machine aanwezig. Het online kanaal wordt hierin groter en groter. Hoog tijd om eens een aantal tips te geven hoe ook jij hier online op in kan spelen. Krijg zin om te fietsen, wek dat vakantiegevoel op en profiteer online van dit fantastische evenement.

Bepaal het doel en profiteer

Utrecht als start van de Tour de France dit jaar in Nederland, geweldig voor de stad, maar ook zeker voor organisaties die zich willen profileren door middel van marketing activiteiten. Naamsbekendheid vergroten kan natuurlijk een ding zijn, maar ook zeker het genereren van extra omzet is iets dat perfect mogelijk is door online in te zetten. Het mooiste van alles? Het is meetbaar, de allersterkste eigenschap van online marketing.

Campagnes die je gaat opzetten door bijvoorbeeld te adverteren of content te delen zijn allemaal te evalueren aan de hand van het behaalde resultaat. Online marketing is, afhankelijk van je situatie, meestal toegankelijker dan de traditionele marketing activiteiten. Het is echter voor menigeen moeilijker te plaatsen in hoeverre er ook mogelijkheden voor hem of haar zijn. Zeker in relatie tot een mondiaal evenement als de Tour de France.

Waarmee profiteer ik?

Er is een scala aan mogelijkheden om je doelgroep online te bereiken. Dat maakt het tevens niet eenvoudig een goede keuze te maken. Daarom word je hopelijk middels onderstaande tips lekker op weg geholpen en zorgt het bovenal voor inspiratie.

#1 Display netwerk

Het Google Display netwerk biedt uitstekende mogelijkheden voor het targeten van de doelgroep met specifieke beeldadvertenties. Als fietsenwinkel kun je bijvoorbeeld inspelen op het fietsgevoel met teksten als: ‘Heerlijk hè de Tour weer op tv? Wordt ook wielrenner, bekijk ons aanbod!’. Vrij basaal voorbeeld natuurlijk, maar je snapt ongetwijfeld het idee. Wees dus creatief en probeer in te spelen op het ‘Tour de France gevoel’.

Target (evt. verschillende) display campagnes op specifieke websites waar de doelgroep is. Denk hierbij bijvoorbeeld, in het geval van de fietsenwinkel, aan populaire wieler- en vrijetijdswebsites als de Reiskrant (Telegraaf), Fiets.nl, etc. Denk overigens niet dat je persé een fiets gerelateerd product moet hebben om te adverteren. Een elektronica zaak kan ook prima profiteren, daar lees je later in dit artikel meer over.

Feit blijft in ieder geval dat het display netwerk mooie mogelijkheden biedt voor het targeten van de doelgroep. Denk hierbij aan het plaatsen van beeldadvertenties op specifieke websites (placements), op onderwerpen of juist op interesses. Genoeg mogelijkheden om je doelgroep te bereiken dus.

tdf1
tdf1

#2 Content creatie

Het creëren van unieke en leuke content is één van de meest ‘behapbare’ dingen om te doen. Hierbij gaat het er juist om over fascinerende of interessante zaken te schrijven rondom de Tour. Inspiratie nodig? Dat dacht ik al! Denk bijvoorbeeld eens aan het inspelen op de prachtige kastelen en landgoederen die langskomen tijdens een televisie-uitzending. Creëer een gids of schrijf een artikel waarin je de mooiste exemplaren beschrijft (geschiedenis, weetjes, etc.) gecombineerd met mooie fietsroutes in de omgeving.

Er zijn ook tal van mogelijkheden voor de doelgroep die op een hoger niveau met fietsen bezig is. De amateurwielrenner bijvoorbeeld, hij of zij is ongetwijfeld geïnteresseerd op wat voor fietsen de beste renners uit de Tour de France fietsen. Een titel als: ‘Dit moet je weten over de fiets van Alberto Contador’ trekt zeker de aandacht. Beschrijf vervolgens de kenmerken: materiaal, kosten, gewicht, afmontage, etc. Richt je daarnaast ook op de reden waarom Contador voor iets gekozen heeft (bijv. het zadel of een bepaalde derailleur). Zo laat je als fietsenmaker je autoriteit zien op dit gebied, zeer waardevol voor de lezer.

tdf-2
tdf-2

Eindig het artikel met een call to action, bijvoorbeeld: ‘Wil jij ook een fiets die perfect bij je past? Bezoek dan eens een gespecialiseerde fietsendealer’. De link naar de fietsenwinkel kan natuurlijk hierin opgenomen worden. Probeer dus niet de nadruk te leggen op het commerciële aspect, maar juist oprecht leuke en kwalitatieve content te schrijven. Je zult zien dat dit vele malen effectiever is.

Kortom richt je op leuke zaken rondom de Tour de France en kies zorgvuldig wat het beste bij jou past. Dat wil zeggen, wat maakt jouw bedrijf de autoriteit op een bepaald gebied? In het voorbeeld van de fietsenwinkel kun je ook denken aan het beschrijven van bijzondere fietsroutes of mooie acties met een racefiets. Wil je als stad Utrecht de stad bekender maken (citymarketing), dan zijn er natuurlijk ook tal van mogelijkheden met het creëren van content.

#3 Twitter

De sociale media bieden natuurlijk ook veel mogelijkheden om jezelf te profileren. Twitter is zeker tijdens de Tour de France een populair medium, waar meningen worden gedeeld of juist de interactie opgezocht. Als echte Hollanders betaamt, hebben we een mening over alles. Ook over wielrennen doen we graag ons zegje. Verschillende oud-wielrenners, analytici, commentatoren, etc. zie je voorbij komen.

Voor de Tour de France kijker zijn dit boeiende zaken om te volgen. Een interessante mogelijkheid dus, om te adverteren op Twitter in combinatie met de Tour. Het platform is perfect om in te haken op de actualiteit, aan te zetten tot actie of de zojuist genoemde interactie op te zoeken. De fantastische overwinning van Lars Boom vorig jaar is hier een mooi voorbeeld van. Deze zege doet het vaderlandse hart sneller kloppen. Inspelen op deze positieve vibe is dan een mooie kans om bezoekers te enthousiasmeren over de winst in combinatie met jouw product. Simpel maar zeker doeltreffend, proficiat dus.

#4 Creëer een spel

Iedereen heeft er wel eens aan meegedaan of in ieder geval van gehoord, een Tourspel. Het middels een poule, de juiste einduitslag te voorspellen blijft leuk. Hang je hier ook nog eens leuke prijzen aan (bijv. een racefiets, de fietsenwinkel in gedachte houdend), wordt het voor veel mensen nog interessanter. De Telegraaf doet dit bijvoorbeeld al jaren met een leuke invulling.

Genoeg mogelijkheden om middels een spel wat extra ‘buzz’ rond je bedrijf te creëren. Leuk natuurlijk om hierin creatief te zijn, vergeet echter niet welke doelstelling je hiermee wilt gaan bereiken. Het realiseren van harde conversies is lastiger, omdat plezier in eerste instantie de intentie is van de bezoeker. Desalniettemin zeker waard om eens te proberen.

#5 Wees specifiek

Tot slot de laatste tip die bewust breder is getrokken. Het moet je namelijk triggeren een stapje verder te denken en specifiek in te spelen op een ontwikkeling. Hiervoor kun je dan ook verschillende online middelen in gaan zetten. Het beste valt deze gedachte te beschrijven met een voorbeeld.

Een fan of belangstellende van de Tour de France heeft verschillende mogelijkheden de wedstrijd te volgen. Veel voorkomend zijn natuurlijk de televisie en radio. Al zittend op de bank, lekker glas wijn voor de neus, tablet op schoot kijkend naar het peloton dat een steile col aan het bedwingen is. Hoe mooi is het dan in te spelen op dit gevoel?

TDF-6
TDF-6

Een elektronica zaak kan bijvoorbeeld in een specifieke display of social media campagne de doelgroep targeten. De invulling hiervan is bijvoorbeeld als volgt te doen: ‘Morgen de koninginnenrit in de Tour, spannend zeg! Beleef het nog beter met onze nieuwe ultra supersonische tv, want vandaag voor 21:00 uur besteld, is morgen genieten.

Zomaar een voorbeeld hoe deze denkwijze kan bijdragen aan het resultaat. Target de doelgroep zo specifiek mogelijk, speel in op het gevoel en knal met die call to action. Resultaten komen dan vanzelf als je maar dat stapje extra neemt.

Persoonlijk krijg ik inmiddels erg veel zin in de Tour de France, net als duizenden Nederlanders overigens. Mooi moment dus hierop in te gaan spelen met wellicht de genoemde tips als inspiratie. Ter afsluiting is er een perfecte Tour de France wijsheid van toepassing, namelijk: ‘De Tour wacht op niemand’. Aan de slag dus!

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Digital

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren

Verder lezen over Inhaker

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

St Patrick’s day wordt in steeds meer Nederlandse steden gevierd

Vandaag is het St. Patrick’s Day, de nationale feestdag van Ierland, en dat kenmerkt zich als één van de gezelligste en groenste dagen van het jaar. Op 17 maart wordt wereldwijd door meer dan 75 miljoen mensen het le...

Events17.03.2023

St Patrick’s day wordt in steeds meer Nederlandse steden gevierd

"Today we're all a bit Irish"
Overzicht: Dit zijn de leukste 1 aprilgrappen van 2022

In Engelstalige landen heeft men met het over April Fool's Day en de Fransen noemen 1 april, poisson d'avril. Het is de dag waarop iedereen grappen uithaalt. En deze trend die vele jaren geleden ook is overgewaaid naar h...

Nieuws01.04.2022

Overzicht: Dit zijn de leukste 1 aprilgrappen van 2022

1 april kikker in je bil
​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

Dinsdag 22 februari lijkt ogenschijnlijk een gewone dinsdag, maar niets is minder waar. Het is namelijk Palindroomdag, dé dag waarop de datum er van links naar rechts en van rechts naar links precies hetzelfde uitziet:...

Coffee corner22.02.2022

​McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger

22022022
Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers

Valentijnsdag is natuurlijk wel een beetje anders dan anders…

Nieuws14.02.2021

Valentijnsdag! Dit zijn de leukste Valentijnsdag inhakers

Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips

Heb jij als doel dit jaar meer marketingcampagnes te voeren? Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e‑mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor ev...

E-mail11.01.2021

Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips

advertorial
#Dierendag: Een overzicht van de leukste tweets en inhakers

Het is dierendag! Als je een huisdier hebt, dan is dit de perfecte gelegenheid om die even lekker te verwennen. Al 94 jaar vieren we deze dag en het blijft leuk om de acties en gebaren van baasjes en dierenliefhebbers te...

Nieuws04.10.2019

#Dierendag: Een overzicht van de leukste tweets en inhakers

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert