Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagingen bij het uitrollen van in-store technologie.
Hoge verwachtingen
Volgens het nieuwe wereldwijde detailhandelsrapport ’De Vraag van Consumenten naar Digitale Transformatie in Retail‘ (PDF) van SOTI, worden retailers geconfronteerd met de hoge verwachtingen van consumenten. Shoppers streven naar naadloze in-store interacties, gepersonaliseerd advies en directe toegang tot voorraad informatie, zowel online als in de winkel, om voortdurende loyaliteit te waarborgen.
Nieuwe technologie en de consumentenervaring
Hoewel consumenten verlangen naar technologie om hun in-store winkelervaring te verbeteren, voldoen de aangeboden technologieën van retailers niet altijd aan hun verwachtingen. Ondanks het feit dat 91% van de Nederlandse consumenten in-store technologie gebruikt, zijn velen van mening dat deze apparaten de winkelervaring verslechteren.
Nederlandse consumenten wijzen op uitdagingen in de winkel, zoals een tekort aan personeel om te assisteren bij problemen met handscanners (56% van de gebruikers). Bovendien klaagt maar liefst 41% van de gebruikers dat ze geen bonnetje konden afdrukken bij de zelfbedieningskassa.
Het onderzoek geeft aan dat de verwachtingen van consumenten aanzienlijk zijn toegenomen, voornamelijk door geavanceerde personalisatie en naadloze processen die online beschikbaar zijn en momenteel niet kunnen worden geëvenaard door technologieën in winkels.
Om hierop in te spelen, dienen retailers te investeren in op AI gebaseerde oplossingen en apparaat beheer, waardoor ze consistente, gepersonaliseerde en handige winkelervaringen kunnen bieden, zowel in winkels als online.
Retail supply chains moeten real-time zijn
Het optimaliseren van de supply chain in de detailhandel is van cruciaal belang, aangezien consumenten nu real-time informatie, efficiënte beschikbaarheid van producten en snelle levering zowel in de winkel als online verwachten. In Nederland verwacht 71% van de consumenten dat ze te allen tijde op de hoogte zijn van de status van hun bestellingen, wat het belang van efficiënte zichtbaarheid in de hele toeleveringsketen benadrukt.
Consumentenvertrouwen en kwetsbaarheid van gegevens
Security vormt een cruciaal zorgpunt in de detailhandel. Wereldwijd maakt 76% van de consumenten zich zorgen over het invoeren van persoonlijke gegevens, zowel online als via apparaten in de winkel. Dit wijst op een wijdverspreid gebrek aan vertrouwen in de technologieën die in de detailhandel worden gebruikt voor dataverzameling en betaling. Maar liefst 34% van de Nederlandse consumenten geeft er de voorkeur aan geen persoonlijke informatie aan retailers te verstrekken, terwijl 22% geen vertrouwen heeft in de beveiliging van retailers.
Bovendien legt het onderzoek de nadruk op het belang van beveiliging van in-store apparaten. Consument zorgen omvatten mogelijk blootstelling van persoonlijke gegevens (14%), het risico dat de volgende gebruiker toegang krijgt tot deze informatie (14%). Daarnaast maakt 10% van de consumenten zich zorgen tijdens het betalingsproces. Ondanks deze zorgen beschouwt 45% van de Nederlands in-store apparaten als belangrijke tools om het winkelgemak en de snelheid te verbeteren. Dit benadrukt de noodzaak voor retailers om een balans te vinden tussen gemak, beveiliging en het opbouwen van vertrouwen bij degenen die aankopen doen in de detailhandelsomgeving.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023