Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Nike bekende vandaag kleur door ex-NFL speler Colin Kaepernick als het nieuwe gezicht van de ‘Just Do It’-campagne te introduceren. Quarterback Kaepernick werd uit de American Football league geknikkerd omdat hij (in elk geval als eerste) tijdens het Amerikaanse volkslied knielde om te protesteren tegen het politiegeweld tegen zwarte burgers en discriminatie in het algemeen in de VS.
Zijn protest raakte een gevoelige snaar in Amerika, waar president Trump niet verrassend helemaal niet happy mee was. Kaepernick kreeg na zijn actie in 2016 opvallend genoeg geen enkele aanbieding voor een contract meer en dat betekende dus het einde van zijn NFL-carrière. Nike heeft het contract met Kaepernick echter niet verbroken en vanwege het 30-jarig jubileum van ‘Just Do It’ nu het gezicht van de campagne gemaakt.
Als er iemand nog Nikes kwijt moet…
Nike-directeur Gino Fisanotti vertelde tegen ESPN dat “wij geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van deze generatie is die de kracht van sport heeft gebruikt om de wereld beter te maken.” De campagne is volgende de directeur bedoeld voor tieners en moet met een sporter als Kaepernick de alom bekende Nike-slogan nieuw leven inblazen.
Natuurlijk is dat een controversiële keuze. Trump heeft zich nog niet laten horen op Twitter (hoewel dat niet lang kan duren) maar verder staat het subtielste social media-platform vol met mensen die aankondigen hun Nikes weg te gooien of in elk geval niets meer bij het merk te gaan kopen. Dat heeft logischerwijs tot een heel aantal tegenbewegingen geleid, waarvan de voornaamste een variant op “als je Nike-spul weg moet ‘help’ ik je daar graag mee”. Anderen vinden het vooral hilarisch dat mensen hun al gekochte schoenen gaan verbranden in protest. Jammer dat Nike het geld er voor al heeft gehad. Dat werk.
Maatschappelijke impact
Daarnaast is de impact die Nike maakt met deze keuze niet te onderschatten. Nike is één van de allergrootste fashion-conglomeraten die daarnaast toevallig ook de officiële apparel-sponsor van de NFL zijn. En ze kiezen de kant van Kaepernick. Zijn protesten waren op het moment zelf niet heel populair, maar in de achteruitkijkspiegel zijn heel veel mensen onder de indruk van zijn gevecht voor gelijkheid.
Nike zou daar van kunnen profiteren, zeker bij de jongere generatie waar de campagne voor bedoeld is. Laten we wel wezen: Nike is geen goed doel of mensenrechtenorganisatie. Ze hebben ingecalculeerd dat er misschien op de korte termijn wat minder kleding en schoenen verkocht gaat worden, maar als ze daarmee een nieuwe generatie consumenten aan zich kunnen binden is dat de moeite waard. Het bedrijf heeft zich vermoedelijk gerealiseerd dat ze aan de juiste kant van de historie willen staan en met deze actie lijkt dat meer dan gelukt. Alle respons terzijde is het een strakke actie van Nike en nu is het afwachten wat de échte consequenties zijn voor Kapernick, de NFL en de mensen die al hun Nikes in de prullenbak hebben gegooid.
[Afbeeldingen © – Adobe Stock]
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over Nike
Technology05.07.2024
Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Gadgets06.02.2024
Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden
Metaverse16.11.2022
Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh
Nieuws15.06.2022
Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers
Metaverse09.02.2022
Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?
Metaverse20.01.2022
Wat er nu al gebeurt in het Metaverse
Nike, Disney, Walmart: wie volgt?Gadgets17.01.2022