Marketing04.09.2018

Nike’s campagne met Colin Kaepernick maakt nogal wat los


Just Do It krijgt in 2018 een nieuwe betekenis

Nike bekende vandaag kleur door ex-NFL speler Colin Kaepernick als het nieuwe gezicht van de ‘Just Do It’-campagne te introduceren. Quarterback Kaepernick werd uit de American Football league geknikkerd omdat hij (in elk geval als eerste) tijdens het Amerikaanse volkslied knielde om te protesteren tegen het politiegeweld tegen zwarte burgers en discriminatie in het algemeen in de VS.

Zijn protest raakte een gevoelige snaar in Amerika, waar president Trump niet verrassend helemaal niet happy mee was. Kaepernick kreeg na zijn actie in 2016 opvallend genoeg geen enkele aanbieding voor een contract meer en dat betekende dus het einde van zijn NFL-carrière. Nike heeft het contract met Kaepernick echter niet verbroken en vanwege het 30-jarig jubileum van ‘Just Do It’ nu het gezicht van de campagne gemaakt.

Als er iemand nog Nikes kwijt moet…

Nike-directeur Gino Fisanotti vertelde tegen ESPN dat “wij geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van deze generatie is die de kracht van sport heeft gebruikt om de wereld beter te maken.” De campagne is volgende de directeur bedoeld voor tieners en moet met een sporter als Kaepernick de alom bekende Nike-slogan nieuw leven inblazen.

Natuurlijk is dat een controversiële keuze. Trump heeft zich nog niet laten horen op Twitter (hoewel dat niet lang kan duren) maar verder staat het subtielste social media-platform vol met mensen die aankondigen hun Nikes weg te gooien of in elk geval niets meer bij het merk te gaan kopen. Dat heeft logischerwijs tot een heel aantal tegenbewegingen geleid, waarvan de voornaamste een variant op “als je Nike-spul weg moet ‘help’ ik je daar graag mee”. Anderen vinden het vooral hilarisch dat mensen hun al gekochte schoenen gaan verbranden in protest. Jammer dat Nike het geld er voor al heeft gehad. Dat werk.

Maatschappelijke impact

Daarnaast is de impact die Nike maakt met deze keuze niet te onderschatten. Nike is één van de allergrootste fashion-conglomeraten die daarnaast toevallig ook de officiële apparel-sponsor van de NFL zijn. En ze kiezen de kant van Kaepernick. Zijn protesten waren op het moment zelf niet heel populair, maar in de achteruitkijkspiegel zijn heel veel mensen onder de indruk van zijn gevecht voor gelijkheid.

Nike zou daar van kunnen profiteren, zeker bij de jongere generatie waar de campagne voor bedoeld is. Laten we wel wezen: Nike is geen goed doel of mensenrechtenorganisatie. Ze hebben ingecalculeerd dat er misschien op de korte termijn wat minder kleding en schoenen verkocht gaat worden, maar als ze daarmee een nieuwe generatie consumenten aan zich kunnen binden is dat de moeite waard. Het bedrijf heeft zich vermoedelijk gerealiseerd dat ze aan de juiste kant van de historie willen staan en met deze actie lijkt dat meer dan gelukt. Alle respons terzijde is het een strakke actie van Nike en nu is het afwachten wat de échte consequenties zijn voor Kapernick, de NFL en de mensen die al hun Nikes in de prullenbak hebben gegooid.

[Afbeeldingen © – Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Campagne

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

Bijna iedereen heeft wel een antwoord als je hem vraagt wat hij of zij zou doen met 120 miljoen, maar niemand vraagt wat je nu doet om je een winnaar te voelen. Wat als je dat wel doet?

Entertainment04.06.2024

Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Het gegeven dat diefstal fout is en dat de dief daarvoor bij uitstek verantwoordelijk is, zorgt dat er soms voor dat jij alles maar gerust laat slingeren, jij jouw ramen niet langer sluit en jij jouw voor- en achterdeur...

Online22.02.2024

​Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af

Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

In aanloop naar Valentijnsdag lanceerde Intertoys vanuit hartje Rotterdam zijn eerste social campagne gericht op volwassenen, de Love Challenge. In een speciale bloemenkas voor de markthal in Rotterdam, ondergaan koppels...

Marketing13.02.2024

​Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge

'De enige roos die nooit verwelkt’
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

Op 1 april gaat de derde editie van de Alzheimer Challenge van start. Deelnemers worden uitgedaagd om gedurende de maand april 300 kilometer af te leggen om aandacht te creëren voor Alzheimer, een ziekte die in Nederlan...

Online27.03.2023

Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april

voor een toekomst zonder dementie
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

EA Sports heeft in samenwerking met verschillende competitiepartners een reeks in-game kits gelanceerd met krachtige boodschappen over het uitbannen van racisme en discriminatie in het voetbal, zowel op als buiten het ve...

Gaming22.03.2023

Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23

Alle spelers kunnen de actie supporten
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

KLM heeft deze week als eerste luchtvaartmaatschappij ChatGPT, het geavanceerde taalmodel (software GPT-3.5) van OpenAI, toegevoegd als onderdeel van een communicatiecampagne. Valentijnsdag Op 14 februari lanceerde...

Marketing16.02.2023

ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne

resultaten zijn positief

Verder lezen over Nike

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Technologie is onze grootste vriend, maar stiekem kan het ook onze grootste vijand zijn. Zelfs schoenen ontkomen er niet meer aan.

Technology05.07.2024

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden