04.09.2018
Marketing

Nike’s campagne met Colin Kaepernick maakt nogal wat los

By: Patrick Smeets

BlogMarketing

Nike bekende vandaag kleur door ex-NFL speler Colin Kaepernick als het nieuwe gezicht van de ‘Just Do It’-campagne te introduceren. Quarterback Kaepernick werd uit de American Football league geknikkerd omdat hij (in elk geval als eerste) tijdens het Amerikaanse volkslied knielde om te protesteren tegen het politiegeweld tegen zwarte burgers en discriminatie in het algemeen in de VS.

Zijn protest raakte een gevoelige snaar in Amerika, waar president Trump niet verrassend helemaal niet happy mee was. Kaepernick kreeg na zijn actie in 2016 opvallend genoeg geen enkele aanbieding voor een contract meer en dat betekende dus het einde van zijn NFL-carrière. Nike heeft het contract met Kaepernick echter niet verbroken en vanwege het 30-jarig jubileum van ‘Just Do It’ nu het gezicht van de campagne gemaakt.

Als er iemand nog Nikes kwijt moet…

Nike-directeur Gino Fisanotti vertelde tegen ESPN dat “wij geloven dat Colin een van de meest inspirerende sporters van deze generatie is die de kracht van sport heeft gebruikt om de wereld beter te maken.” De campagne is volgende de directeur bedoeld voor tieners en moet met een sporter als Kaepernick de alom bekende Nike-slogan nieuw leven inblazen.

Natuurlijk is dat een controversiële keuze. Trump heeft zich nog niet laten horen op Twitter (hoewel dat niet lang kan duren) maar verder staat het subtielste social media-platform vol met mensen die aankondigen hun Nikes weg te gooien of in elk geval niets meer bij het merk te gaan kopen. Dat heeft logischerwijs tot een heel aantal tegenbewegingen geleid, waarvan de voornaamste een variant op “als je Nike-spul weg moet ‘help’ ik je daar graag mee”. Anderen vinden het vooral hilarisch dat mensen hun al gekochte schoenen gaan verbranden in protest. Jammer dat Nike het geld er voor al heeft gehad. Dat werk.

Maatschappelijke impact

Daarnaast is de impact die Nike maakt met deze keuze niet te onderschatten. Nike is één van de allergrootste fashion-conglomeraten die daarnaast toevallig ook de officiële apparel-sponsor van de NFL zijn. En ze kiezen de kant van Kaepernick. Zijn protesten waren op het moment zelf niet heel populair, maar in de achteruitkijkspiegel zijn heel veel mensen onder de indruk van zijn gevecht voor gelijkheid.

Nike zou daar van kunnen profiteren, zeker bij de jongere generatie waar de campagne voor bedoeld is. Laten we wel wezen: Nike is geen goed doel of mensenrechtenorganisatie. Ze hebben ingecalculeerd dat er misschien op de korte termijn wat minder kleding en schoenen verkocht gaat worden, maar als ze daarmee een nieuwe generatie consumenten aan zich kunnen binden is dat de moeite waard. Het bedrijf heeft zich vermoedelijk gerealiseerd dat ze aan de juiste kant van de historie willen staan en met deze actie lijkt dat meer dan gelukt. Alle respons terzijde is het een strakke actie van Nike en nu is het afwachten wat de échte consequenties zijn voor Kapernick, de NFL en de mensen die al hun Nikes in de prullenbak hebben gegooid.

[Afbeeldingen © – Adobe Stock]

Share this post