Marketing13.10.2020

Nieuw: content delen via Google Web Stories


Deel verhalen en scoor hoger in zoekresultaten

Stories zijn al jaren in opkomst. Nadat Instagram ermee begon, gebruiken nu ook Facebook, LinkedIn en WhatsApp stories. Vooral op Instagram worden ze goed bekeken en delen gebruikers massaal en graag dagelijks wat ze aan het doen zijn. Wat dat betreft past de komst van Google Web Stories dus wel bij deze trend. Toch is de opzet hiervan net even anders en vooral bedoeld om je SEO-positie te verbeteren. Interessant voor iedereen met een website dus. En leuk, want het voegt weer echt iets toe aan wat er nu al op de markt is. Wij vertellen je er meer over!

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories zijn bedoeld om gemakkelijker content te delen met iedereen die je wil informeren en op je naar een webpagina wil sturen. Omdat de zoekmachine de eigen stories indexeert worden ze getoond in de zoekresultaten. En omdat ze nog nieuw zijn is dit je kans om er als een van de eersten mee te starten en te scoren! De Web Stories van Google is een nieuw programma, speciaal voor gebruik op smartphones. Het is ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile Pages) en werkt supersnel op mobiele telefoons. Inmiddels is er ook een WordPress plug-in die je kunt gebruiken.

Met Google Web Stories deel je gemakkelijk en blijvend content. De ‘verhalen’ blijven staan en verdwijnen niet na een x-periode zoals we gewend zijn van Stories op social media. Je maakt een slideshow met de content die je wil delen: foto’s, video’s, tekst, audio, animaties of GIF’jes. De bezoeker aan je verhaal kan door je stories swipen door te tikken en gemakkelijk klinkt zo gemakkelijk door naar een webpagina.

Zo zien de Google Web Stories eruit:

Google Web Stories in de zoekresultaten

De Web Stories vind je in Google Afbeeldingen en je ziet de storie naast de zoekresultaten als afbeelding. Je herkent snel dat het om een storie gaat, want in de hoek rechtsonder staat een wit telefoontje afgebeeld.

Plug-in Web Stories voor WordPress

De plug-in voor WordPress download je hier en installeer je handmatig of je zoekt de plug-in op en installeert en activeert het. Daarna vind je de Google Web Stories plug-in gewoon in je menu. Als je je website niet in WordPress hebt gebouwd moet je even geduld hebben. De plug-in is nu alleen daar beschikbaar. Zoals je gewend bent van de social media stories is het mogelijk om van alles aan een story toe te voegen. Dat doe je met de editor. Er zijn trouwens ook allerlei templates waarmee je kunt starten. Ideaal om mee te beginnen. Ga er gewoon mee aan de slag, het wijst eigenlijk voor zich.

Google Web Stories Beyonce
Google Web Stories Beyonce

Korte Google Web Stories: tips

Stories moeten altijd verticaal gemaakt worden aangezien ze speciaal zijn gemaakt voor mensen die je website met hun smartphone bezoeken. Je kunt maximaal 30 pagina’s met stories plaatsen. We raden je aan om er tussen de 10 en 20 te maken. Ze mogen niet te lang duren, houd daar rekening mee als je een video’s plaatst. Ze moeten ‘snackable’ blijven, anders raak je, net als op Instagram, kijkers (en potentiële bezoekers aan je website) kwijt.

Het is wel de bedoeling dat je niet 1, of een paar, stories plaatst maar er echt een visueel verhaal van maakt. Bedenk dat niet iedereen zit te wachten op audio en/of hun geluid aan hebben staan dus plaats ook tekst in een filmpje. Vergeet niet om een aantrekkelijke afsluiter te zetten op je laatste slide (Call To Action). Lees ook even de tips die Google zelf nog geeft.

Kansen en voordelen van Google Web Stories

  • Google Web Stories zijn leuk en informatief. Je deelt gemakkelijk en laagdrempelig een verhaal met potentiële bezoekers aan je site. Omarm het nu en je bent een van de eersten die ermee begint. Dat vindt Google leuk en kan je weleens een betere ranking in de zoekmachine opleveren.
  • Iedere Web Story heeft een eigen url en kun je embedden. Ideaal om in een artikel bijvoorbeeld lezers te verwijzen naar een uitleg, waarna ze door je verhaal swipen. Denk bijvoorbeeld aan een stappenplan of gebruiksaanwijzing.
  • Maak er een echt verhaal van, bestaande uit minimaal 5 en maximaal 30 slides. We zeggen het nog maar eens: Google adviseert (nu) om er tussen de 10 en 20 te plaatsen.
  • Plaats korte teksten van maximaal 200 tekens per slide.
  • Gebruik foto’s en video’s met een hoge resolutie. Je stories verschijnen in het complete scherm van de bezoeker en dan wil je wel dit er een beetje gelikt uitziet.
  • Je slideshow mag geen advertentie zijn, maar moet echt een logisch verhaal vormen. Zet er geen linkjes in naar andere websites.

Tot slot: ga er gewoon mee aan de slag en kom er vanzelf achter wat het je oplevert. Als early adapter kun je er weleens flink mee gaan scoren!

Headerfoto’s: stories van The Atlantic en BBC

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

...

Verder lezen over Google

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Van alle nieuwe code die momenteel bij Google wordt gemaakt schijnt een kwart te zijn gemaakt door computers, in plaats van mensen.

Artificial Intelligence30.10.2024

Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

DeepMind, Google’s lab waarin volop met kunstmatige intelligentie wordt geexperimenteerd, is in de prijzen gevallen.

Artificial Intelligence09.10.2024

AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

De rechter heeft nu bepaald dat Google de Google Play appwinkel drie jaar lang open moet stellen voor de concurrentie.

Mobile08.10.2024

Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Shit, telefoon gestolen. Google introduceert nu drie nieuwe opties om te zorgen dat de dief niet bij je data kan.

Mobile07.10.2024

Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Google Gemini Live was al beschikbaar, ook voor Nederlanders, maar nog niet officieel in het Nederlands. Daar komt in de komende weken dus verandering in.

Artificial Intelligence03.10.2024

Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Epic had Google vier jaar geleden al aangeklaagd voor het runnen van een monopolie op de appwinkel, maar nu komt daar een nieuwe rechtszaak bij. 

Mobile01.10.2024

Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Search25.09.2024

Google introduceert een speelse doodle met popcorn

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

Verder lezen over Website

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Online poker is groot, maar voor zowel pro’s als recreatieve spelers wordt het een stuk minder leuk en interessant met AI erbij.

Online23.09.2024

Online poker wordt nu al gedomineerd door AI

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

Booking.com gaat de laatste tijd niet heel lekker. De EU heeft een oogje op het bedrijf en nu geven de Spanjaarden zelfs al een boete.

Online31.07.2024

Booking wordt flink aangepakt: dit is waarom de reissite onder vuur ligt

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

De lelijkste website van 2024 kun je bijna niet meer gemaakt krijgen in 2024: de programma’s die je kunt gebruiken om sites te maken zijn simpelweg veel te goed geworden, daarmee kun je een gedrochtje als deze er niet meer uit weten te halen.

Online04.07.2024

De allerlelijkste website van 2024 wil geen restyle

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Websites met Comic Sans, of gekke kleurencombi's. Je kunt nu stemmen op de website die jij eruit vindt springen op het gebied van lelijkheid.

Online29.05.2024

Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

In het digitale tijdperk kan het bouwen van een effectieve website een uitdaging zijn. Dit artikel belicht veelgemaakte fouten tijdens het ontwikkelen van websites en biedt oplossingen om ze te vermijden.

Online29.04.2024

Veelgemaakte fouten bij het bouwen van een website en hoe ze te vermijden

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen

OnlyFans: niemand ‘kent’ het, maar toch harkt de website per jaar een bizarre 5,6 miljard dollar binnen. Het platform waarop influencers en andere persoonlijkheden erotische content delen tegen betaling vindt gretig...

Online25.08.2023

​Zo bizar veel geld harkt OnlyFans binnen