Marketing21.03.2015

Moordenaar inspireerde Nike tot ‘Just do it’ slogan


Nike’s “Just Do It” slogan is één van de bekendste, zo niet de bekendste, slogan van een merk. Maar waar de slogan vandaan komt zal je wellicht verbazen.

De slogan werd eind jaren ’80 voor het eerst geïntroduceerd door Nike. Na een aantal vette jaren, ging de verkoop iets minder, Nike besloot voor het eerst te gaan adverteren en nam een advertentiebureau in de arm. Dan Wieden van het populaire advertentiebureau Wieden + Kennedy uit Nike’s
hometown Portland had de eer om een campagne te bedenken. Hij had vijf ideeën en na een nachtje doorhalen ging hij voor de slogan “Just Do It”. Hoe hij op deze leus kwam was best bijzonder…

nike-just-do-it-logo
nike-just-do-it-logo

De quote is namelijk gebaseerd op de laatste woorden van Gary Gilmore, een crimineel die een tijdje in Portland woonde, maar uiteindelijk in Utah veroordeeld werd tot de doodstraf.

Gary was zijn hele leven crimineel. Op veertienjarige leeftijd organiseerde hij al een grote autodiefstal waarbij vele mensen en auto’s betrokken waren. Hij werd naar een tuchtschool gestuurd, maar ook dit mocht niet baten, na zijn verblijf op de school ging hij gewoon verder waar hij mee bezig was; het nemen van dingen die niet van hemzelf waren. Tussen 1962 en 1975 werd Gary voor meerdere delicten veroordeeld.

Alles escaleerde toen hij op een ochtend in 1976 een tankstation overviel en de man in de winkel vermoorde. ’s Avonds beroofde hij de eigenaar van een motel waar hij verbleef van het leven. Hij werd aangegeven door zijn nicht en Gary gaf zich al snel over. Na een dag in de rechtszaal werd Gary veroordeeld tot de doodstraf. Hij mocht zelf kiezen op welke manier hij zou sterven, door ophanging of door een kogel, hij koos voor dat laatste.

Allerlei groeperingen in Utah waren tegen de doodstraf en probeerde Gary’s leven te redden. Maar Gary was stellig: “Dit is mijn leven en mijn dood, het is opgelegd bij het hooggerechtshof dat ik zal sterven en ik accepteer dat.”

Gilmore’s laatste woorden waren… “Let’s do it”

In een interview met Dezeen vertelt Dan Wieden
“Om de één of andere reden dacht ik… Damn. Hoe doe je dat. Hoe ga je om met de ultieme challenge die je hoogstwaarschijnlijk gaat verliezen. Ik dacht.. Ik vind ‘Let’s do it’ niet leuk, dus veranderde ik het naar ‘Just Do It’. Ik liet het aan Phil Knight van Nike zien en hij zei “We hebben die shit niet nodig”, maar ik zei, vertrouw me. En ze vertrouwden me en het werd al vrij snel groot.”

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

...

Verder lezen over Nike

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Technologie is onze grootste vriend, maar stiekem kan het ook onze grootste vijand zijn. Zelfs schoenen ontkomen er niet meer aan.

Technology05.07.2024

Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Een mooie collectie sneakers thuis? Je bent niet de enige. Ook ben je niet de enige die met de ontbinding van sneakers te maken zal krijgen. De materialen waarvan sneakers, zoals Nike Air Max, zijn gemaakt zijn geen lang...

Gadgets06.02.2024

​Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Sportmerk Nike staat op het punt zijn eigen NFT-platform te lanceren. Het heet .Swoosh en je kunt er non-fungible tokens (NFT’s) verzamelen van het populaire merk. Een heel logische keuze, want als er een merk is dat i...

Metaverse16.11.2022

Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

Jarenlang schreef ik met enige regelmaat over ruziënde smartphone fabrikanten die elkaar de rechtbank in jaagden vanwege (vermeende) schendingen van patenten. Apple en Nokia, Samsung en Apple… het zijn maar twee voorb...

Nieuws15.06.2022

Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

In het metaverse besta je zelf als een avatar. Nu kun je ‘s ochtends wel je echte zelf kleren aantrekken, maar hoe zit dat met je avatar? Waarschijnlijk krijgt die een standaard outfit en kun je binnen het metaverse ki...

Metaverse09.02.2022

​Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Voor veel mensen lijkt het Metaverse nog een heel abstract iets. Het is niet tastbaar, het is niet iets waar al veel mee wordt gedaan… Maar vergis je niet: niet alleen achter de schermen wordt er hard gewerkt aan deze...

Metaverse20.01.2022

Wat er nu al gebeurt in het Metaverse

Nike, Disney, Walmart: wie volgt?
​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden

Bijna iedereen heeft sneakers, al is de één er enthousiaster mee dan de ander. Wil je altijd schone, frisse, bijna mint condition ogende sneakers, dan moet je ze goed verzorgen. Philips wil sneakerheads bedienen met ee...

Gadgets17.01.2022

​Philips Sneaker Cleaner gaat je vieze Nikes niet redden