Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het was wereldnieuws, gisteren nodigde Burger King hun grootste concurrent McDonald’s uit om samen op de Internationale Dag van de Vrede een unieke samenwerking aan te gaan en 24 uur lang de McWhopper te introduceren. Een gefuseerde burger van de Whopper en een echte burger van McDonald’s. Fans van beide fastfoodketens reageerden enthousiast en zelfs zonder een groot voorstellingsvermogen kan zo’n concept wereldwijd een hype worden.
Het basisidee was de McWhopper op één plek te serveren: in Atlanta. Het concept is echter zo bijzonder dat het ook wereldwijd is was te vermarkten. Briljante marketing waarbij de buzzmachine op het internet direct los ging. De bedenker was in één keer ‘marketeer of the year’.
Tja en dan komt de reactie van McDonald’s, fantasieloos, droog, zonder enig gevoel en eigenlijk te droevig voor woorden. “Nee dat gaan we echt niet doen, en bel anders de volgende keer even”.
Lees hier de reactie van McDonald’s CEO Steve Easterbrook:
‘Dear Burger King,
Inspiration for a good cause… great idea. We love the intention but think our two brands could do something bigger to make a difference.
We commit to raise awareness worldwide, perhaps you’ll join us in a meaningful global effort?
And every day, let’s acknowledge that between us there is simply a friendly business competition and certainly not the unequaled circumstances of the real pain and suffering of war. We’ll be in touch
– Steve, McDonald’s CEO
P.S. A simple phone call will do next time’
Reacties als: “This was a terrible PR decision on McDonald’s part. I will no longer be eating at your restaurants“, zijn veelzeggend. De algehele teneur op het Facebook account van de fastfoodketen zijn veelzeggend. McDonald’s heeft misschien andere redenen of mist totaal het gevoel van wat de actie had kunnen betekenen voor het merk. Het eenvoudige ‘a simple phone call will do next time’ is daarmee misschien wel gelijk de ‘marketingblunder van het jaar‘ want het is overduidelijk dat voor McDonald’s dit weinig positieve exposure oplevert als je gevild wordt door je eigen klanten.
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over McDonald's
Online17.06.2024
McDonalds ontdekt dat AI in de McDrive nog geen goed idee is
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Nieuws05.01.2023
McDonald’s servies in Frankrijk nu een verzamelobject
Klanten stoppen de herbruikbare bakjes en bekers massaal in hun tasCoffee corner16.08.2022
McDonald’s maakt gouden juwelen van zwerfafval
Coffee corner22.02.2022
McDonald’s presenteert vandaag de Palindroom Burger
22022022Metaverse11.02.2022
Trek in een BigMac? De plannen van McDonalds in het metaverse
Lifestyle29.09.2019
McDonald’s gaat een stapje verder met zijn vegetarische pad
Technology02.04.2019