In de digitale omgeving is jouw merk nooit alleen. Je wordt altijd geconfronteerd met andere bedrijven die, net als jij, proberen het maximale aantal potentiële klanten in de sector te bereiken. Daarom is er een automatische concurrentiestrijd ontstaan die vereist dat je efficiënte marketingstrategieën bedenkt om andere merken het hoofd te kunnen bieden.
Houd er rekening mee dat dit geen marketingstrategieën zijn die individueel geïmplementeerd moeten worden, maar ze kunnen ook zeker in combinatie gehanteerd worden. Je zal ze moeten integreren, op verschillende momenten en op verschillende manieren, binnen jouw algemene acties als bedrijf.
Het is belangrijk om waarde te creëren voor jouw gebruikers. Dit kan je doen op de volgende manier:
Daarom moet je als merk proberen jouw marketingstrategieën aan te passen aan de laatste trends. Al meer dan twee jaar is video een fundamentele trend in Social Media (denk maar aan de evolutie van TikTok). Daarnaast heeft video potentieel wat betreft positionering en een grote capaciteit om te worden ‘geviraliseerd’.
Ook moet je deze strategieën gebruiken met een duidelijk doel in jouw marketingplan: een community creëren is niet hetzelfde als Social Media gebruiken om een grotere betrokkenheid te genereren of om de verkoop van producten of diensten te stimuleren. Zorg er daarom voor dat jouw betaalde publicaties en jouw dagelijkse inhoud perfect passen bij de einddoelen van jouw bedrijf.
Met andere woorden, zoek loyaliteit en betrokkenheid bij jouw gebruikers:
Loyaliteit met een 360º plan
Het in de watten leggen van de consument mag dan weinig kosten, maar het kan veel waard zijn. Loyaliteit is cruciaal, omdat het je de mogelijkheid biedt om een laag van klanten te hebben die regelmatig aankopen doen bij jou. Hoe gaat dat in zijn werk?: door je tot hen te wenden.
Van het bedanken voor hun aankoop of hun vragen tot de interactie in de publicaties waarin ze commentaar geven, het oplossen van hun twijfels, enzovoort. Het is cruciaal dat je het doet met een 360º benadering. Dat wil zeggen: op elke plaats waar je met hen in contact kunt komen. Van jouw bedrijfswebsite naar een e-mail marketing automatisering middel.
Een investering in de digitale ervaring van de gebruiker.
Als we ons bijvoorbeeld richten op jouw bedrijfswebsite, zal deze niet alleen maar het meest herkenbare element van jouw merk moeten zijn in de online communicatie. Het moet een ontmoetingspunt zijn voor gebruikers en potentiële klanten die in contact willen komen met jouw bedrijf.
Je moet een eerste indruk geven die passend is. Met andere woorden: inspireren tot professionaliteit en vertrouwen. Een onnodig ingewikkelde website maakt de klant wantrouwig, zeker als het om een e-commerce gaat. Daarom moet jouw website een comfortabele en eenvoudige gebruikerservaring bieden.
Dit wordt bereikt met een goed doordachte en ontwikkelde webarchitectuur, een hosting die de laadsnelheid van alle elementen van jouw website kan ondersteunen en een reeks perfect herkenbare middelen voor de acties, zoals het welbekende winkelwagentje.
Hieronder vallen twee belangrijke strategieën:
SEO-positionering
Content marketing staat parallel aan de SEO-positionering die je kunt krijgen van jouw website of van jouw Social Medias. Een eerste positie in de zoekmachines stelt je in staat om een grotere hoeveelheid publiek en potentieel verkeer naar jouw bedrijfswebsite aan te trekken. Op die manier heb je de mogelijkheid om die gebruikers om te zetten in potentiële klanten of consumenten.
Deze strategie is een duidelijk voorbeeld van hoe alle online marketing processen direct worden geraakt door de gebruikerservaring en waardevolle content. Zelfs jouw acties op Social Media zullen een directe impact hebben op de uiteindelijke positionering van jouw merk. Want in het online ecosysteem dienen alle factoren op elkaar afgestemd te worden.
Samenwerking met influencers
We hebben het hierboven al gehad over marketing door middel van influencers, iets wat bijvoorbeeld in de detailhandel enorm populair is. Dit is een andere strategie om synergieën te produceren, het merkimago te verbeteren en een digitale marketingstrategie te creëren die een segment van het publiek kan veroveren die je oorspronkelijk nooit had kunnen bereiken.
Zoals je ziet, zijn er verschillende interessante marketingstrategieën en -acties. Om deze goed te kunnen toepassen is het ideaal om een digitaal marketing bureau in de arm te nemen die jou kan helpen je doelstellingen om te zetten in keihard resultaat!
Deze blogpost is geschreven door Anna Hoitink.
[Fotocredits © patpitchaya & Rawpixel.com – Adobe Stock]