Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model


1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet ik beginnen?

Bepalende factoren voor de marketingstrategie zijn budget, tijd, capaciteit en product of dienst. Maar ook zeker zijn doorlooptijd, doelgroep, padlengte, demografie, doelen en meer bepalend voor de optimale strategie.

Door deze overdaad aan variaties is het ook logisch dat veel bedrijven niet weten waar te beginnen. Daarom is het 4F Strategie Marketing Model ontwikkeld. Het geeft een overzicht van welke kanalen geschikt zijn in de verschillende fasen van de klantreis.

Van eerste aanraking met jouw bedrijf tot vaste klant

We kennen het See, Think, Do, Care model van Google ondertussen. Deze variant op het AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) model, geeft de fasen van een klantreis aan. Echter geeft dit model niet aan welke kanalen het best wanneer in te zetten zijn. Zo heeft Google het niet over offline marketing, Facebook/Instagram marketing, Email marketing en veel meer interessante kanalen.

Al snel liep ik vast toen ik zocht naar een marketing model wat wel volledige invulling aan kon geven aan alle facetten van marketing. Daarom kwam ik tot de conclusie zelf een model op te stellen wat mij en de bedrijven waarmee ik in contact ben verder te helpen.

Doordat ik meer dan 10 jaar werkzaam ben in marketing, waarbij ik meer dan 1.000 bedrijven geholpen heb, heb ik een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn. En zo ontstond het 4F Strategie Marketing Model.

De 4 F’s verklaard

De fasen die het model definieert zijn:

  1. Flow, creëer bekendheid onder brede groepen;
  2. Follow-up, volg engagers uit deze groepen op;
  3. Focus, zoom in op inschrijvers uit de groepen;
  4. Foster, nurture de inschrijvers die klant zijn geworden.

Flow Fase

flow-fase-4f-strategy-model
flow-fase-4f-strategy-model

Het 4F model start met het creëren van beweging, oftewel flow. Verschillende offline en online kanalen zijn in te zetten om onder de aandacht te komen bij (vooraf gedefinieerde) doelgroepen. Van koude kanalen met veel bereik, tot warme kanalen met selectiever bereik en alles wat er tussen zit.

Flow wordt gecreëerd door op een beurs te staan, een blog te schrijven, Google adwords in te zetten of een reclame te lanceren op radio/tv. Afhankelijk van o.a doelstellingen, doelgroep, budget en capaciteit zullen een of meer kanalen in de flow fase worden ingezet.

Kanalen Flow fase: Beurzen, Congres, TV, Radio, Direct mail, Blog, Organic social, Offline advertenties, Google ads, SEO, Display ads, YouTube, Posters en meer.

Follow-up Fase

follow-up-fase-4f-strategy-model
follow-up-fase-4f-strategy-model

De mensen die reageren op de uitingen in de flow fase worden gezien als (bovengemiddeld) geïnteresseerd en stromen automatisch door naar de follow-up fase. Mensen die bijvoorbeeld via een televisiereclame, een zoekwoord in Google of via een linkje in een extern blog naar de website navigeren worden in een ‘remarketing bakje’ gestopt. Zodra mensen uit een specifiek bakje weer op bepaalde websites zoeken, op Youtube specifieke video’s kijken of naar LinkedIn gaan zien ze verschillende uitingen terug.

De uitingen in de Follow up fase zijn gericht om de bezoeker terug te halen en te motiveren tot het (alsnog) maken van een (sub)doel. Door conversie-optimalisatie in te zetten op het eind van de follow up fase wordt de conversieratio verder gestuwd.

Per product of dienst weegt de effectiviteit van remarketing anders. Fast-Moving Consumer Goods (FMCG) bijvoorbeeld hebben over het algemeen minder aan remarketing.

Kanalen Follow-up fase: Linkedin Remarketing, Facebook/Instagram remarketing, RLSA, Display remarketing, Shopping remarketing, Vergelijkbare doelgroepen en meer.

Focus Fase

focus-fase-4f-strategy-model
focus-fase-4f-strategy-model

De voorgaande fasen leiden naar een (sub)conversie toe. Iemand laat contactgegevens achter om bijvoorbeeld een welkomsbonus te ontvangen. De bezoeker is van een anonieme bezoeker op de website naar een geverifieerd persoon getransformeerd. Nu de contactgegevens bekend zijn is het niet meer nodig om via relatief dure kanalen marketing te voeren. Nu is het mogelijk geworden een gerichte email te sturen, gericht te bellen of gericht te remarketen.

Dit richt je in via marketing automation. Op dag 1 gaat mail 1 de deur uit, die wordt opgevolgd door mail 2 op dag 5. Als mail 2 wordt geopend en geklikt wordt op een button waarbij de gebruiker uitkomt op een specifieke webpagina wordt mail 3 verstuurd. Tevens volgt er een Google display uiting op de personen die op de webpagina zijn uitgekomen, enz.

De focusfase werkt toe naar een hoofdconversie, waarbij de bezoeker bereid is klant te worden. In deze fase kunnen overigens ook weer gerichte Facebook-uitingen, Instagram campagnes, hard copy en meer worden benut om een conversie te ondersteunen.

Kanalen: Email, Direct marketing, Hard copy, Social media, Google ads, RLSA, Display remarketing en meer.

Foster Fase

foster-fase-4f-strategy-model
foster-fase-4f-strategy-model

Deze fase lijkt op de focus fase, waarbij ook sprake is van marketing automation. Nu de bezoeker klant is geworden wil je dat dezelfde bezoeker vaker dan één keer converteert. De klant gaat een nieuwe fase in waarbij wordt ingespeeld op de persoonlijke wensen. Nu je de klant kent en weet wat de klant wilt (koopt) is hier gericht op in te spelen. Dit is te herhalen gedurende de customer life cycle.

Kanalen: Email, Direct marketing, Hard copy, Social media, Google ads, RLSA, Display remarketing en meer.

Content, data analyse en verwerking

Door alle fasen heen wordt veel bruikbare data opgebouwd. Welke kanalen dragen bij aan conversies, dragen bij aan de customer journey en aan de customer lifecycle? Welke campagne(uiting) heeft voor hoeveel procent bijgedragen tot welk doel? Door dit scherp te krijgen zijn de optimale paden, padlengtes, touchpoints en uitingen te bepalen.

Er is veel door te meten en bij te houden. Dat is haast niet bij te houden als mens, gelukkig wel voor software. Om alle data scherp te interpreteren gebruiken we Platform M., een zelfstandige tool specifiek gebouwd om de beste controle op jouw online marketing activiteiten te houden. Ook houden we via het Platform M. bij welke content op welke plek het best naar voren kan komen. Ook dit wordt bijgehouden en resulteert in een contentkalender. Hierdoor wordt het voor elk bedrijf mogelijk zelfstandig marketing te voeren als een professional!

Totaal Overzicht 4F Strategie Marketing Model

4F-visualisatie
4F-visualisatie

4F Strategy Model in de praktijk

Praktisch: Beknopt de 4 fasen van het 4F strategy model in praktijk.

1. Flow fase; Een anoniem persoon hoort via een radiocommercial informatie over een online marketing cursus en gaat via zijn/haar mobiel via Google search naar de website van het bedrijf dat de cursus aanbiedt;

2. Follow-up fase; Via de website wordt een cookie geplaatst waardoor het anoniem persoon een client-ID is geworden. Hierdoor is het mogelijk dat een paar uur later een remarketing uiting in de vorm van een leadformulier wordt getoond op LinkedIn;

3. Focus; Nadat het leadformulier via de LinkedIn advertentie is ingevuld en mevrouw Janssen haar naam en email-adres heeft achter gelaten voor een vrijblijvend contact wordt er contact opgenomen. Mevrouw Janssen neemt niet direct een dienst af. Ze twijfelt nog. Wel ontvangt ze nog twee emails met additionele informatie. Via de tweede email klikt ze naar de betaalpagina en sluit ze een 4 daagse online marketing cursus af;

4. Foster; Nadat mevrouw Janssen de cursus online marketing voor beginners succesvol heeft afgerond volgen er via Facebook remarketing en email een half jaar later uitingen rondom een cursus online marketing voor gevorderden.

Deze blogpost is geschreven door Wouter Swagemakers, Head of Digital Touchpoints bij Marketing Madheads.

[Afbeelding © patpitchaya – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Analytics

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over Online Advertising

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Laten we het even hebben over ons zoekgedrag in Google en de effecten daarvan als we de zoekmachine minder gaan gebruiken. In een tijdperk van AI lijkt dat misschien vanzelfsprekend al is daar nog niet echt bruikbare data over beschikbaar.

Advertising25.06.2024

AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over SEO

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Google zal er ongetwijfeld zijn algoritme nog op gaan aanpassen, maar dit zijn de belangrijke dingen die we hebben geleerd uit de lekkage bij de zoekmachinegigant.

Search03.06.2024

Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

Google wil minder commercie en meer experts naar voren schuiven in zijn laatste grote algoritme-update van Google Zoeken. Maar lukt dat ook?

Search28.05.2024

Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur en dat betekent dat er weer nieuwe kansen zijn. Tijd voor nieuwe samenwerkingen of het verstevigen van bestaande relaties. Samen internet impact maken, dat doe je bijvoorbeeld met linkbu...

DC Business18.12.2023

​Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

In een recente ontwikkeling, gepubliceerd op 8 augustus 2023, heeft Google aangekondigd dat er minder rich snippets van het FAQ- en HowTo-formaat vertoond zullen worden in de Google Zoekresultaten. Deze verandering heeft...

Search15.08.2023

Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid

De laatste jaren hebben bedrijven hun concurrentie fors zien toenemen, met name op het internet. In de basis heeft iedere ondernemer de mogelijkheid een website te bouwen, om vervolgens consumenten weg te trekken bij bes...

Online21.05.2023

​Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid