Marketing06.10.2016

Mailchimp: de startup die Silicon Valley negeert


Geen extern kapitaal, geen beloftes, maar gewoon naar je klanten luisteren

Als je een startup hebt, wil je niets liever dan opgemerkt worden door het grote geld in Silicon Valley: gouden bergen, eindeloos de tijd om te experimenteren of een pivot te doen met je idee, kantoortje in San Francisco, het klinkt allemaal geweldig. Niet gek dus dat het een beetje de blauwdruk is geworden voor hoe je een succesvol bedrijf kunt opzetten in deze tijd, maar dat het heel anders kan bewijst Mailchimp, een bedrijf dat marketingsoftware maakt voor het MKB.

Langzaam maar zeker

Het bedrijf, dat al 16 jaar bestaat, heeft zo’n 550 medewerkers, maakt dit jaar vermoedelijk zo’n 400 miljoen dollar winst en eigenaars Ben Chestnut en Dan Kurzius hebben al meerdere financiële ‘injecties’ uit Silicon Valley afgeslagen. Ze hebben het niet nodig, want het bedrijf is altijd winstgevend geweest. Als privaat bedrijf hoefden ze nooit inzage te geven in hoe goed het ging aan aandeelhouders, maar dit jaar heeft Chestnut besloten dat wel te doen, simpelweg om aan te geven dat het ook anders kan.

Overmoedig

De nadelen van allerlei rondes venture capital die in je startup gepompt worden door allerlei investeerders die grote delen van je bedrijf opslurpen, is dat je begint met veel te veel geld. Het leert jonge ondernemers niet dat het wel de bedoeling is om dat geld wijselijk te besteden en dat het slechts een middel is om te zorgen dat je een goed model om geld te verdienen opzet.

Dat probleem heeft Mailchimp nooit gehad: de oprichters werden aan het einde van de dotcom-bubbel werkloos en begonnen een bedrijf dat als doel had om het MKB te assisteren met design. Dat evolueerde nadat kleinere bedrijven steeds op zoek waren naar manieren om hun klanten via email te benaderen en zo werd Mailchimp geboren. Terwijl ze veel concurrentie hadden van grote (en door Silicon Valley gesponsorde) bedrijven zijn ze inmiddels dé naam geworden om een geautomatiseerde email-campagne op te zetten.

Klein denken

De reden dat ze het zo goed doen: omdat ze zelf als kleine ondernemer zijn gestart met alle problemen van dien weten ze precies wat het MKB nodig heeft. Het advies om toch vooral achter de grote ‘corporate’ klanten aan te gaan hebben ze naast zich neergelegd maar, zo zegt Chestnut, “dat advies kwam altijd van de venture-kapitalisten en die begrijpen het MKB gewoon niet.” Maar goed dus, dat ze het grote geld links hebben laten liggen.

Groot resultaat

Maar, zo blijkt, niets is voor eeuwig en ook de noodzaak van e-mail marketing gaat een keer verdwijnen. Bij het bedrijf maken ze zich echter geen zorgen, want ze zijn al druk bezig met kijken hoe ze kunnen zorgen dat het MKB ook op andere manieren hun marketing kunnen gaan doen via Mailchimp. Social media maken daar een groot deel van uit, maar niemand weet precies hoe het er over een paar jaar uitziet. “Mensen voorspellen het einde van email al jaren, maar het wordt steeds belangrijker.”

Bron: NYT

[Afbeeldingen © Mailchimp]

...

Verder lezen over Email Marketing

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

Booking.com is deze week groot in het nieuws: het reisplatform heeft te maken met een toename van het aantal oplichtingszaken tot 900 %.

Artificial Intelligence23.06.2024

Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren

Verder lezen over Silicon Valley

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

De Nederlandse startup ChatLicense is de winnaar van de Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra. De organisaties zijn met de challenge op zoek gegaan naar dé oplossing die helpt op het gebied van misinformatie, cyberpesten en sociale polarisatie. Uit meer dan 500 aanmeldingen werd ChatLicense als winnaar uitgeroepen. De startup krijgt een 250.000 dollar cashprijs om verder te kunnen groeien.

Startups11.11.2024

ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra

Prins Harry na al het gedoe aan het werk bij start-up in Silicon Valley

Prins Harry is de laatste tijd veel in het nieuws. En niet altijd even positief helaas. Vooral het 'gedoe' rondom zijn relatie met zijn familie nadat hij met zijn vrouw Meghan in Amerika is gaan wonen verdient niet de sc...

Startups24.03.2021

Prins Harry na al het gedoe aan het werk bij start-up in Silicon Valley

Google investeert 1 miljard in woningen Silicon Valley

Een miljard dollar gaat Google de komende tien jaar investeren in woningen in en rondom Silicon Valley. Daarmee probeert het bedrijf het aantal betaalbare huizen in San Francisco te vergroten. CEO van Google, Sundar Pich...

Nieuws23.06.2019

Google investeert 1 miljard in woningen Silicon Valley

Topman van techreus wil meer betaalbare woningen
Star Trek woning in Silicon Valley, wij zijn sprakeloos

Niet vaak krijg je de kans om in de meest exclusieve woningen waar dan ook ter wereld binnen te mogen kijken. Privacy en de gedachte dat je niemand moet uitnodigen om ongevraagd eens langs te komen. Architect Malika Jun...

Technology10.12.2018

Star Trek woning in Silicon Valley, wij zijn sprakeloos

Kosten 10 miljoen
Google ontslaat vrouwonvriendelijke medewerker om gelekte memo

Hij had beter moeten weten: Google-medewerker James Damore schreef een memo dat binnen Google werd verspreid waarin hij stelde dat de diversiteitsdiscussie binnen de techindustrie een beetje zinloos was, aangezien er vol...

Online08.08.2017

Google ontslaat vrouwonvriendelijke medewerker om gelekte memo

Facebook bouwt een dorp omdat werknemers huur niet kunnen betalen

Facebook is van plan naast haar eigen hoofdkwartier in Menlo Park, Californië een volledig dorp uit de grond te gaan stampen. Dat zou er voor moeten zorgen dat de medewerkers een betaalbaar huis zouden kunnen krijgen in...

Startups11.07.2017

Facebook bouwt een dorp omdat werknemers huur niet kunnen betalen

Silicon Valley: Trump zou een ramp zijn voor innovatie

Techleiders nemen een standpunt in door te zeggen dat als Donald Trump president zou worden, het een ramp zou zijn voor innovatie. In een vernietigende open brief, geplaatst door voormalig Twitter vice-president Katie St...

Technology17.07.2016

Silicon Valley: Trump zou een ramp zijn voor innovatie

Is dit de grootste trend in Silicon Valley: Nootropics?

Nootropics, cognitive enhancers, zijn momenteel niet weg te slaan uit Silicon Valley. Een aantal media outlets in de VS noemen het de drijfveer achter Silicon Valley en Forbes publiceerde onlangs nog dit artikel over het...

Coffee corner02.05.2016

Is dit de grootste trend in Silicon Valley: Nootropics?