De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Als je een startup hebt, wil je niets liever dan opgemerkt worden door het grote geld in Silicon Valley: gouden bergen, eindeloos de tijd om te experimenteren of een pivot te doen met je idee, kantoortje in San Francisco, het klinkt allemaal geweldig. Niet gek dus dat het een beetje de blauwdruk is geworden voor hoe je een succesvol bedrijf kunt opzetten in deze tijd, maar dat het heel anders kan bewijst Mailchimp, een bedrijf dat marketingsoftware maakt voor het MKB.
Langzaam maar zeker
Het bedrijf, dat al 16 jaar bestaat, heeft zo’n 550 medewerkers, maakt dit jaar vermoedelijk zo’n 400 miljoen dollar winst en eigenaars Ben Chestnut en Dan Kurzius hebben al meerdere financiële ‘injecties’ uit Silicon Valley afgeslagen. Ze hebben het niet nodig, want het bedrijf is altijd winstgevend geweest. Als privaat bedrijf hoefden ze nooit inzage te geven in hoe goed het ging aan aandeelhouders, maar dit jaar heeft Chestnut besloten dat wel te doen, simpelweg om aan te geven dat het ook anders kan.
Overmoedig
De nadelen van allerlei rondes venture capital die in je startup gepompt worden door allerlei investeerders die grote delen van je bedrijf opslurpen, is dat je begint met veel te veel geld. Het leert jonge ondernemers niet dat het wel de bedoeling is om dat geld wijselijk te besteden en dat het slechts een middel is om te zorgen dat je een goed model om geld te verdienen opzet.
Dat probleem heeft Mailchimp nooit gehad: de oprichters werden aan het einde van de dotcom-bubbel werkloos en begonnen een bedrijf dat als doel had om het MKB te assisteren met design. Dat evolueerde nadat kleinere bedrijven steeds op zoek waren naar manieren om hun klanten via email te benaderen en zo werd Mailchimp geboren. Terwijl ze veel concurrentie hadden van grote (en door Silicon Valley gesponsorde) bedrijven zijn ze inmiddels dé naam geworden om een geautomatiseerde email-campagne op te zetten.
Klein denken
De reden dat ze het zo goed doen: omdat ze zelf als kleine ondernemer zijn gestart met alle problemen van dien weten ze precies wat het MKB nodig heeft. Het advies om toch vooral achter de grote ‘corporate’ klanten aan te gaan hebben ze naast zich neergelegd maar, zo zegt Chestnut, “dat advies kwam altijd van de venture-kapitalisten en die begrijpen het MKB gewoon niet.” Maar goed dus, dat ze het grote geld links hebben laten liggen.
Groot resultaat
Maar, zo blijkt, niets is voor eeuwig en ook de noodzaak van e-mail marketing gaat een keer verdwijnen. Bij het bedrijf maken ze zich echter geen zorgen, want ze zijn al druk bezig met kijken hoe ze kunnen zorgen dat het MKB ook op andere manieren hun marketing kunnen gaan doen via Mailchimp. Social media maken daar een groot deel van uit, maar niemand weet precies hoe het er over een paar jaar uitziet. “Mensen voorspellen het einde van email al jaren, maar het wordt steeds belangrijker.”
Bron: NYT
[Afbeeldingen © Mailchimp]
Verder lezen over Email Marketing
E-mail12.11.2024
5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenVerder lezen over Silicon Valley
Startups11.11.2024
ChatLicense wint Global Impact Challenge van Singularity University en SYNC Ithra
Startups24.03.2021
Prins Harry na al het gedoe aan het werk bij start-up in Silicon Valley
Nieuws23.06.2019
Google investeert 1 miljard in woningen Silicon Valley
Topman van techreus wil meer betaalbare woningenTechnology10.12.2018
Star Trek woning in Silicon Valley, wij zijn sprakeloos
Kosten 10 miljoenOnline08.08.2017
Google ontslaat vrouwonvriendelijke medewerker om gelekte memo
Startups11.07.2017
Facebook bouwt een dorp omdat werknemers huur niet kunnen betalen
Technology17.07.2016
Silicon Valley: Trump zou een ramp zijn voor innovatie
Coffee corner02.05.2016