Als je een startup hebt, wil je niets liever dan opgemerkt worden door het grote geld in Silicon Valley: gouden bergen, eindeloos de tijd om te experimenteren of een pivot te doen met je idee, kantoortje in San Francisco, het klinkt allemaal geweldig. Niet gek dus dat het een beetje de blauwdruk is geworden voor hoe je een succesvol bedrijf kunt opzetten in deze tijd, maar dat het heel anders kan bewijst Mailchimp, een bedrijf dat marketingsoftware maakt voor het MKB.
Het bedrijf, dat al 16 jaar bestaat, heeft zo’n 550 medewerkers, maakt dit jaar vermoedelijk zo’n 400 miljoen dollar winst en eigenaars Ben Chestnut en Dan Kurzius hebben al meerdere financiële ‘injecties’ uit Silicon Valley afgeslagen. Ze hebben het niet nodig, want het bedrijf is altijd winstgevend geweest. Als privaat bedrijf hoefden ze nooit inzage te geven in hoe goed het ging aan aandeelhouders, maar dit jaar heeft Chestnut besloten dat wel te doen, simpelweg om aan te geven dat het ook anders kan.
De nadelen van allerlei rondes venture capital die in je startup gepompt worden door allerlei investeerders die grote delen van je bedrijf opslurpen, is dat je begint met veel te veel geld. Het leert jonge ondernemers niet dat het wel de bedoeling is om dat geld wijselijk te besteden en dat het slechts een middel is om te zorgen dat je een goed model om geld te verdienen opzet.
Dat probleem heeft Mailchimp nooit gehad: de oprichters werden aan het einde van de dotcom-bubbel werkloos en begonnen een bedrijf dat als doel had om het MKB te assisteren met design. Dat evolueerde nadat kleinere bedrijven steeds op zoek waren naar manieren om hun klanten via email te benaderen en zo werd Mailchimp geboren. Terwijl ze veel concurrentie hadden van grote (en door Silicon Valley gesponsorde) bedrijven zijn ze inmiddels dé naam geworden om een geautomatiseerde email-campagne op te zetten.
De reden dat ze het zo goed doen: omdat ze zelf als kleine ondernemer zijn gestart met alle problemen van dien weten ze precies wat het MKB nodig heeft. Het advies om toch vooral achter de grote ‘corporate’ klanten aan te gaan hebben ze naast zich neergelegd maar, zo zegt Chestnut, “dat advies kwam altijd van de venture-kapitalisten en die begrijpen het MKB gewoon niet.” Maar goed dus, dat ze het grote geld links hebben laten liggen.
Maar, zo blijkt, niets is voor eeuwig en ook de noodzaak van e-mail marketing gaat een keer verdwijnen. Bij het bedrijf maken ze zich echter geen zorgen, want ze zijn al druk bezig met kijken hoe ze kunnen zorgen dat het MKB ook op andere manieren hun marketing kunnen gaan doen via Mailchimp. Social media maken daar een groot deel van uit, maar niemand weet precies hoe het er over een paar jaar uitziet. “Mensen voorspellen het einde van email al jaren, maar het wordt steeds belangrijker.”
Bron: NYT
[Afbeeldingen © Mailchimp]