Instagram is uitermate geschikt om te laten zien dat het goed met je gaat, dus du moment dat een meisje genaamd Louise Delage haar profiel online zette met daarop mooie foto’s van exotische locaties, feestjes en boten begonnen de likes en volgers binnen te stromen. De Franse had zo een paar tienduizend volgers en dus zou je zeggen dat het een duidelijk verhaal is van Insta-succes. Zeg nou zelf, dat ziet er toch allemaal zwaar gezellig uit?
Als je echter goed keek naar de posts viel er op een gegeven moment iets op. Op 95 procent van de foto’s had mevrouw Delage iets van drank in haar handen of was er alcohol in beeld. Stukje bij beetje bleek dat het helemaal niet om een Française met een topleven ging, maar om een campagne van het Addict Aide, een organisatie die zich inzet om mensen (en vooral jongeren) bewust te maken van de gevaren van verslaving.
Eén op vijf sterfgevallen bij jongeren is te wijten aan een vorm van verslaving, zo claimt de organisatie, dus op deze manier proberen ze de aandacht te krijgen van jongeren die zo’n lifestyle met elke dag drank wel zien zitten zonder zich te realiseren wat voor ellende ze zich op de hals kunnen halen. Kijk de video hieronder om precies te zien hoe het is opgezet.
Het maakt nog maar eens duidelijk dat Instagram niet meer zo zuiver is als het ooit was: echte fenomenen worden inmiddels afgewisseld met gesponsorde content en andere vormen van commercie. Daar mogen we nu dus ook campagnes van overheden en andere instanties aan toevoegen, dus het blijft handig om je altijd af te vragen waar je eigenlijk naar aan het kijken bent. Of je geniet gewoon van de plaatjes en denkt er niet al te lang bij na, dat mag natuurlijk ook.
[Afbeeldingen © Addict Aide]