Marketing05.06.2015

​Learnings van affiliate projecten: 5 tips waar jij ook wat aan hebt!


Affiliate marketing wordt soms gezien als vreemde eend in de online wereld. Toch biedt deze vorm van marketing vele interessante mogelijkheden. Daarom hebben we naast onze dagelijkse werkzaamheden, ook een aantal affiliate websites die we gebruiken om te testen en om van te leren. In dit artikel daarom 5 tips die voortkomen uit learnings van onze projecten. Hier ga jij, of je nu een affiliate website hebt of geïnteresseerd bent middels dergelijke websites te adverteren, ongetwijfeld wat aan hebben. Doe er daarom je voordeel mee!

#1 Budget hosting = budget oplossing

Natuurlijk denk je aan de portemonnee en wil je een maximaal rendement halen uit je website. Het is echter raadzaam goed te overwegen voor welke hostingpartij je kiest. Waarom? Dat wordt ongetwijfeld duidelijk middels het volgende voorbeeld.

Learnings-Affiliate-Projecten-2
Learnings-Affiliate-Projecten-2

Het is augustus 2011, de website staat goed, we hebben inmiddels een nummer twee positie gerealiseerd op een bepaald (veel gezocht) keyword. Je kan dus zeggen dat het lekker gaat! Op een mooie zomerdag in augustus wordt Google Analytics ‘aangeslingerd’ en verrek wat zien we? Een plotselinge drop in het bezoek naar één van onze websites (zie afbeelding hierboven). Na lichtelijk in paniek te zijn geraakt, gaan we op onderzoek uit. We gaan alle opties af. Een penalty is in principe niet mogelijk, omdat we volgens de regels handelen, maar gezien de daling in bezoek moeten we die mogelijkheid toch onderzoeken. Nee, hierover is niks te vinden. Overigens heeft Google überhaupt geen informatie verstrekt over waarom de website niet meer wordt geïndexeerd.

Volgende opties, waren er misschien pagina’s die op ‘noindex’ stonden? Of werd in de robot.txt aangegeven dat Google op bepaalde pagina’s niet mocht komen? Ook dit was beide niet het geval, maar wat was dan de oorzaak? Na lang zoeken bleek één factor het probleem: de hosting. Door het programma Pingdom te gebruiken krijg je een mooi beeld van de prestaties van je website. Hieruit kwam naar voren dat de hosting extreem langzaam was, slecht bereikbaar en er vaak uit lag. Dit is een slecht teken voor Google.

Google komt regelmatig langs om je website te doorlopen (ook wel crawlen genoemd). Dit lukt Google echter (regelmatig) niet door de zojuist genoemde problemen met de hosting. Gevolg, Google denkt: ‘’Als jij het niet belangrijk genoeg vindt dat je website goed bereikbaar is, vind ik je niet belangrijk genoeg voor goede posities!’’ Weeg daarom de kosten die je maakt bij een bepaalde hostingpartij goed af tegen wat het je uiteindelijke oplevert. Het niet geïndexeerd zijn kost namelijk veel meer centjes.

#2 Voeg referenties toe aan je uitkliks

Warempel! Het gaat goed met je website, de inkomsten uit commissies lopen lekker op en je gaat eens onderzoeken hoe je dit kan versterken. Een handige manier om dit te doen is door referenties aan je uitkliks toe te voegen. Hierdoor krijg je een perfect beeld waar de meeste sales en kliks worden behaald op je website. Snap je wat ik bedoel? Wacht, hierbij een voorbeeld van een learning die, door gebruik te maken van referenties, naar voren is gekomen bij een project.

Learnings-Affiliate-Projecten-3
Learnings-Affiliate-Projecten-3

De affiliate website WelkeKoffer.nl, heeft als doel bezoekers te adviseren welke koffer het beste bij haar of zijn behoefte past en waar je deze vervolgens het beste kan kopen. Op de homepage staan verschillende mogelijkheden voor een uitklik. Na een referentie aan de uitkliks te hebben toegevoegd, ontstond er een mooi beeld van welke afbeeldingen / buttons wel en niet werkten.

Zo werd bijvoorbeeld (geheel verrassend) duidelijk dat een afbeelding en button voor kinderkoffers totaal niet werkte. Dat wil zeggen, er werd sporadisch op geklikt en het had, tot op heden, geen sale opgeleverd. Handig inzicht dus, waarmee er vervolgens voor gekozen werd een ander te proberen (FYI: handbagage). De referentie is dus de naam die je geeft aan de uitklik, in dit geval bijvoorbeeld: ‘Home-Promo-Kinderkoffers’. De lijst met referenties kun je vervolgens gaan analyseren.

Daarnaast kan het zeer zinvol zijn dat beide partijen (aanbieders en affiliates) nauw met elkaar samenwerken. Tijdig geïnformeerd worden over wijzigingen of toevoegingen aan het assortiment, samen een actie opzetten, communicatie op één lijn, allemaal zaken waar je van kunt profiteren, zowel als aanbieder als affiliate.

#3 Testen Testen Testen

Blijf vooral altijd veel zaken testen op je website. Probeer bijvoorbeeld eens verschillende aanbieders uit. Het kan natuurlijk zijn dat de commissie voor een bepaalde aanbieder hoger is dan bij een ander. Het is echter zaak niet altijd voor de hoogste te kiezen. Kijk juist goed naar hoe de conversiefunnel op de website van de aanbieder eruit ziet. Maar ook of het een ‘sterke’ naam is en welke USP’s (Unique Selling Points) ze gebruiken. Allemaal zaken die je veel meer kunnen opleveren dan alleen te kijken naar de hoogte van commissies.

Zo kwam het voor dat op een website van ons een bepaalde aanbieder (die niet het hoogste commissiebedrag betaalde) zorgde voor een verdubbeling van het aantal sales. Mooi meegenomen dus! En dat alles door je goed te verdiepen in, en te testen met, diverse aanbieders (partners).

Learnings-Affiliate-Projecten-4
Learnings-Affiliate-Projecten-4

Het sturen op eCPC is hierbij raadzaam. eCPC staat voor Effective Cost Per Click, dit betekent de opbrengst gedeeld door het aantal kliks naar een externe website. Hoe hoger de eCPC, hoe hoger de gemiddelde opbrengst per bezoeker die je naar een andere site verwijst. Dit kun je vervolgens meenemen in je keuze voor bepaalde aanbieders.

#4 Gratis outreach is lastig: segmenteer!

Een leuke en nuttige vorm van content marketing is het delen van een gericht en interessant artikel aan je doelgroep. Natuurlijk kun je dit doen op je eigen website, het is echter veel sterker dit ook te doen richting externe websites. Op deze manier kun je werken aan het verhogen van je autoriteit en extra bezoek genereren. Klinkt bekend in de oren? Oké, dan heb je vast ook wel eens ervaren dat het lastig is jouw content op externe websites te krijgen, zonder hiervoor een (vaak) promotionele bijdrage (centjes) te moeten leveren.

Het is daarom belangrijk dat je een meerwaarde biedt voor de website waar jij je content mee wilt delen. Een mooi voorbeeld hiervan is een artikel op Travelvalley.nl, over ‘De 4 mooiste wegen ter wereld’. Dit is geschreven door een affiliate website over fly & drive vakanties, met als doel leuke en interessante content te delen met reizend Nederland. Je raadt het al, het genoemde doel komt overeen met elkaar, waardoor de kans op een plaatsing wordt vergroot. Verplaats je dus in de website waar jij je artikel wilt plaatsen: wat is eigenlijk het doel van de website? En welke toegevoegde waarde kan ik bieden?

#5 Adverteren? Denk hier ook aan je meerwaarde

Wanneer je wilt gaan adverteren via bijvoorbeeld Google AdWords, zijn er een aantal zaken van belang. Een belangrijke learning uit één van onze is projecten is namelijk dat je niet ‘zomaar’ kunt adverteren in zoekmachines. Je website moet wel een duidelijke (en daar is het woordje weer) meerwaarde hebben voor de bezoeker. Google bijvoorbeeld, accepteert het niet als je te veel mogelijkheden biedt voor het verlaten van de website op de gekozen landingspagina. Zo kwam het voor dat de zojuist genoemde kofferwebsite, niet geaccepteerd werd, omdat er te veel mogelijkheden waren de pagina te verlaten.

De oplossing is het juist focussen op het bieden van een meerwaarde en in mindere mate op de commercie. Dat wil zeggen dat wanneer je gaat adverteren, de nadruk moet liggen op relevante content, dus niet op het realiseren van uitkliks. Het doel is dan ook te zorgen dat mensen geïnteresseerd zijn en verder willen kijken op je website.

Zo, hopelijk heb je wat gehad aan de genoemde tips. Er zijn echter nog veel meer zaken waar je rekening mee moet helpen omtrent affiliate marketing. Mocht je nog geen affiliate website hebben, begin er dan eens aan! Het is vooral erg leuk om te doen, daarbij leer je direct veel verschillende facetten in de onlinewereld en kun je er (als je het goed doet) ook nog eens een leuk zakcentje mee verdienen. Maar denk eraan, weeg je hostingpartij goed af, breng uitkliks in kaart, ga veel testen en biedt een toegevoegde waarde, dan komen de sales vanzelf!

Fabian Hoogland

Fabian werkt als Online Marketing Consultant bij het internet marketing adviesbureau Pure Internet Marketing. Dagelijks houdt hij zich bezig met het helpen van organisaties bij het behalen van sterke online resultaten. In zijn vrije tijd is Fabian fanatiek waterpoloër en mag je hem wakker maken voor een aflevering House of Cards.

...

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming