Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Van een flinke korting op een product dat je net wilde kopen, word je blij. Sowieso voelt het goed om een aanbieding te scoren, toch? Webshops weten maar al te goed hoe ze consumenten kunnen verleiden om een aankoop te doen. Dat is meestal helemaal niet erg, maar dan de aanbieding wel echt een goede deal zijn. Helaas misleiden grote webshops ons ook met kortingen die niet echt zijn, zo brengt de Consumentenbond vandaag naar buiten.
Trucje met adviesprijzen – zo werkt het
De onderzoekers van de Consumentenbond namen de prijzen van 250 webwinkels onder de loep. 30 daarvan gebruiken adviesprijzen. De adviesprijs is de prijs die een fabrikant of leverancier stelt als aanbevolen verkoopprijs voor zijn dienst of product. En daar kun je handig mee ‘spelen’ als verkoper. De werkelijke verkoopprijs kan hoger en lager liggen dan de adviesprijs, dit bepaalt de verkoper – in dit geval de webshop. Die verkoper zal echt niet aan de grote klok hangen als er een hogere prijs wordt gehanteerd dan de adviesprijs, maar wel wanneer deze lager is. Bij kortingsacties adverteert de verkoper dan graag met de korting ten opzichte van de adviesprijs, terwijl de standaard verkoopprijs vaak al een stuk lager lag. Zo lijkt de korting die je krijgt een stuk hoger.
De afwijkende adviesprijzen
Bij 12 van de 30 webwinkels die adviesprijzen hanteren, ontdekte de Consumentenbond afwijkingen. Daar worden te hoge adviesprijzen gebruikt, soms gebeurt dit zelfs structureel. Zij vinden dat de webwinkels consumenten hiermee voor de gek houden. Het lijkt dan of er een behoorlijke korting wordt gegeven, terwijl de werkelijke korting veel lager is. Onder andere bol.com en Coolblue doen dit en vooral Koopjedeal.nl maakt het bont, zo blijkt uit het onderzoek. De genoemde adviesprijzen dat komen soms totaal niet overeen met de werkelijkheid. Soms betaal je daar als consument zelfs veel meer dan bij andere webshops.
Hardnekkig probleem
Het stunten met kortingen op adviesprijzen gebeurt al jaren. Niet alleen in webwinkels trouwens, supermarkten doen dit net zo goed. De Consumentenbond deed in 2019 al eens onderzoek naar webshops voor elektronica, fietsen en babyartikelen. Toen bleek ook al dat er werd geadverteerd met veel hogere adviesprijzen, zodat er ‘meer’ korting gegeven kon worden. Het lijkt nogal een hardnekkig probleem te zijn. Ons advies? Controleer, voordat je een aankoop doet, of de deal werkelijk zo goed is. Doe een rondje op Google en je ontdekt snel genoeg wat het product op andere plekken kost.
Verder lezen over Marktbenadering
Nieuws08.08.2022
PostNL déjà-vu: Vraag naar pakketten daalt, dus verhogen we de prijs
Social Media23.12.2012
Hoe merken social media gebruiken voor marktonderzoek [Infographic]
Marketing06.06.2012
DeWolff en Harley-Davidson Seventy-Two
Marketing03.06.2012
Sociale empathie bepalend voor succes
Verder lezen over Online Shop
Online14.11.2024
Amazon komt met zijn eigen Temu-killer
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024