Tijdens wederom een uitverkochte SpinAwards Night hebben gisteren in totaal 34 winnaars een felbegeerde ring in ontvangst mogen nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Royal Dutch Airlines.
Nog nooit eerder in de geschiedenis van de SpinAwards was er zo’n grote variëteit bij de winnaars. Een recordaantal verschillende opdrachtgevers, makers en bureaus dongen mee naar de prijzen, waarbij vooral de opdrachtgevers en de publieke omroep dit jaar domineren.
KLM behaalde – inclusief de Grand SpinAward – maar liefst 5 SpinAwards, waarvan twee keer goud en drie keer zilver. Ook Heineken mocht vijf keer richting podium om één gouden en vier zilveren SpinAwards in ontvangst te nemen. KRO-NCRV, kwam tot vier SpinAwards, met twee gouden en twee zilveren ringen. Samen met de twee zilveren Spinawards voor BNN-VARA, telde de complete oogst voor de publieke ledenomroepen op tot maar liefst zes SpinAwards!
Bij de digital agencies vielen Superhero Cheesecake (drie SpinAwards) en MediaMonks (drie SpinAwards) op.
De Digital Celebrity snapt als geen ander hoe je groot wordt en blijft met digital, maar ook hoe je digital inzet om grenzen op te zoeken en te doorbreken. De eerste genomineerden in deze nieuwe categorie waren: Anna Nooshin, Hardwell, Nikkie Tutorials en Tim Hofman.
Winnaar Hardwell is de eerste dance-artiest die via blockchain technologie online muziek verkoopt en de rechtenverdeling regelt. Hierdoor gaat het innen en uitkeren van royalties veel sneller dan wat nu praktijk is bij organisaties als Buma/Stemra.
Hardwell is niet de bedenker van deze nieuwe technologie, maar wel een digitale pionier die de muziekindustrie ingrijpend en voorgoed aan het veranderen is. Hardwell is een prachtige winnaar van de eerste Digital Celebrity SpinAwards. Een winnaar met een digitaal hart die het digitaal denken echt verder helpt.
De prijs der prijzen ging naar KLM Royal Dutch Airlines. De jury met daarin alle juryvoorzitters, koos voor het bedrijf “met een onverschrokken houding ten aanzien van verandering en innovatie”. KLM heeft dan ook in de ogen van de juryvoorzitters het afgelopen jaar het meest betekend voor het digitale landschap en het digitale denken in het algemeen. KLM is dus de meer dan terechte winnaar van de Grand SpinAward 2017.
In 2015 was het Superhero Cheesecake, vorig jaar won Q42 deze prestigieuze prijs. KLM wist de vroegere prijs voor Opdrachtgever Van Het Jaar, maar liefst 4 keer in de wacht te slepen.
In aanloop naar de SpinAwards Night vonden op 18, 19 en 20 april de internationale Young Talent Finals plaats. 10 teams van studenten uit binnen- en buitenland streden om de Young Talent SpinAwards. Ze werden bijgestaan door coaches om hun concept verder aan te scherpen. Het goud was voor Play Attention, van Carlijn Bijlsma en Tom Sibma, het team van de Willem de Kooning Academie.
Play Attention is een prachtig concept dat werd geboren uit een dodelijk verkeersongeluk. Het team werkte nauw samen met een producent van verkeerslichten en de Gemeente Rotterdam en bedacht een unieke oplossing om het gebruik van smartphones in het verkeer terug te brengen. Zilver was er voor PIC (Platform for Interactive (ex)Change) van Zena Moore en Esther Frimpong (Manchester School of Art). Het tweede zilver ging naar Round and Pay, gepresenteerd door Sharif Kandil van Hogeschool Utrecht.
Website
E-Commerce
Digital Campaign
Social Media
Mobile
Game
Next TV & Film
Digital Service Idea
Design
User Experience
Content
Media
Innovation
Young Talent