Marketing03.04.2018

​Killer content creëren? Find your battle


Marketers, this is your wake-up call! Consumenten worden met de dag ‘blinder’ voor de overload aan commerciële boodschappen, niets nieuws onder de zon. Maar wist je dat onze spanningsboog vandaag de dag zelfs nog korter is dan die van onze huis-tuin-en-keuken goudvis(!) Probeer dan maar eens als merk die overdadigheid de baas te zijn, good luck. Dat goudvisdilemma liet me maar niet los de afgelopen tijd, want hoe deal je hier als merkenbouwer mee? Eén spot-on gedachtegoed die mij onlangs aangreep, en bovenal antwoord geeft op de ‘goudvisvraag’, is die van creatief bureau Lemon Scented Tea Amsterdam. Ik ben ze een tijdje gaan volgen, en ben overtuigd van hun visie. Houd je spanningsboog nog even strak!

Focus je switch: Van content- naar merkdenken

Zoals het van een creative storytelling agency te verwachten is, focust Lemon Scented Tea zich op het creëren van unieke merkverhalen, elk met een eigen flavour. Managing director Gijsbregt Vijn merkt in de praktijk dat marketeers en merkenbouwers graag pats boem killer content willen maken die opvalt, relevant is en helpt hun merk aan te sturen. ‘De oplossing wordt vaak aan de content kant gezocht’, zegt hij. Best vreemd om bij B te beginnen als je A nog niet helder hebt, niet? Bij Lemon Scented Tea spitsen ze zich daarom juist eerst op de merkkant toe. Daarbij gaan ze op zoek naar waar de spanning in het merk zit. Gijsbregt Vijn is recht door zee: ‘Als je als merk geen strijd hebt, ben je gewoon bang. Een verhaal zonder strijd, zonder enige spanningsopbouw, is namelijk verre van boeiend.’ Ik had het mij nooit zo gerealiseerd, maar het idee van een battle, een strijd in een verhaal verwerken, blijkt al eeuwenoud. Als je je er eenmaal van bewust bent, zie je het telkens om je heen: van boeken tot films, in de Bijbel tot James Bond. En of die je goudvissenaandacht weten vast te houden! Door spanning in te bouwen met story power creëer je een emotionele lading, daarmee meer creatieve ruimte en een duidelijke richting om impactvolle branded content te maken. Of zoals Vijn stelt: ‘No battle, no story. No story, no killer content. Verscheur die brand key en ga op zoek naar die spanning!’

The key: Brand Hero Approach

Oké, dus om tot een sterk merk met opvallende content te komen, focus je je eerst op je merkverhaal. Staat genoteerd! Dat riep bij mij alleen gelijk de vraag op van: ‘Help me even, hoe transformeer ik m’n verhaal dan in consistente content?’ Vijn en zijn Lemons come to the rescue met hun Brand Hero Approach, een methode die de afgelopen jaren in samenspraak met hun klanten tot stand is gekomen. Zij grijpen hierbij terug naar het verleden, naar de universele storytelling structuur, waaruit elk sterk, emotioneel geladen verhaal is opgebouwd. Komen ze: Elke held streeft een bepaald doel na, beschikt over een x-aantal middelen en strijdt tegen een tegenstander. Dat centrale conflict vormt de foundation van een verhaal. Tot zover de achtergrond must-knows. Vijn: ‘Je begint met het neerzetten van je fundament voor je merk. Eerst bekijk je wat voor archetype je bent. Elk type kent een eigen battle.’ Iets specifieker: als koning strijd je tegen chaos, als rebel schop je tegen de status quo. Eigenlijk best logisch om te kijken wat voor type merk je bent, want dan weet je gelijk je domein en drijfveren waarbinnen je consequent creatief los kan gaan. Dit alles deed me denken aan Dove. Dit merk is vastbesloten om het zelfbeeld van vrouwen te vergroten, maar ze hebben te dealen met het schoonheidsideaal dat wereldwijd heerst. Dove wil hoe dan ook deze ‘strijd’ winnen. Een super rijk haakje dat direct tal van content mogelijkheden biedt. Herken je je in Doves’ gedachtegoed, dan voel je een emotionele binding. En als ik de studieboeken van m’n master Peruasive Communication weer voor de geest haal, is zo’n band ijzer-, ijzersterk.

Case: Van A naar B met Veloretti

Het achterliggende idee van het hebben van een merkstrijd, had me in z’n greep. Maar hoe extra lekker is het als de koppeling naar een praktijkcase wordt gemaakt, en wel op die van het internationale fietslabel Veloretti. Vijn vertelt dat ze als agency aan de start van een samenwerking eerst de organisatie induiken om met medewerkers van alle bedrijfslagen te praten over hún merk: Waar staat je merk voor? Wat zijn verhalen waar jij trots op bent? Deze inzichten vormen de basis voor het merkverhaal. ‘Bij Veloretti was er geen twijfel mogelijk. Het merk heeft iets rebels, dat gewoon het liefst van de daken wil schreeuwen: f*ck cars. Ze hebben tot doel om consumenten een gevoel van vrijheid te geven, waar de kwaliteit van de fietsen, het toffe design en de Amsterdamse mentaliteit aan meehelpen’, aldus Vijn. En de merkstrijd? Die heeft Lemon gevonden in het verslaan van ‘the beaten paths of life’. Veloretti gaat de battle aan om consumenten een fiets boven andere transportvormen te verkiezen. Het ras-Amsterdamse merk daagt inwoners van andere Europese steden uit om alle obstakels in hun stad te slim af te zijn met…de fiets. Vervolgens worden al deze kerningrediënten – natuurlijk extra onderbouwd met customer insights – samen in de grote social content toverhoed gegooid en vormt het de basis voor toffe activaties. ‘Zo hebben we het rebelse karakter bijvoorbeeld in de merkfilm en online teasers terug laten komen door als voice-over te kiezen voor de roemruchte rapper BangBang, en wilde een stoere chick alleen worden gefilmd in ruil voor een tattoo. In de campagne zie je dat terug, dat is niet gespeeld dat is puur en vooral lekker rebels.’ De creatieve vertaling van het merkverhaal naar content staat dus net zolang op on hold, totdat stuk voor stuk de elementen uit het Brand Hero Approach zijn ingevuld.

Brand battle in the leading role

Aangezien onze spanningsboog anno 2018 nog minder is dan die van onze dobberende goudvis, een korte resumé van Vijn: ‘Als je je merk onderscheidend wil maken, dan moet je kijken naar de strijd die je als merk wil voeren. Heb je die strijd, dan heb je een bepaalde spanning in je merk te pakken. Communiceer dat wel op een manier naar buiten die past bij jou, dan sta je in je kracht. Kies vervolgens je archetype (wie je bent), waarna je consequent gave activaties, campagnes en een onderscheidende bedrijfscultuur kan creëren, mensen zich in je gaan herkennen (werknemers en consumenten) en zich willen blenden in je strijd.’ Het klinkt oh zo simpel en vanzelfsprekend, maar als je kijkt hoe bizar weinig deze visie in de adverteerpraktijk is terug te vinden…Indirect haal ik uit Vijn z’n verhaal dat merkenbouwers eigenlijk zich moeten inbeelden dat ze op de stoel van een filmmaker of schrijver zitten. Breng je verhaal tot leven, bouw de spanning op in je content en blijf vooral lekker dichtbij jezelf. Hapklare brokken waar je zo mee aan de slag kan, wat wil je als merkexpert nog meer!

Deze blogpost is geschreven door Sharmaine Zandbergen, Freelance content creator.

...

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming