Mentale gezondheidsproblemen onder jongeren zijn de afgelopen jaren fors toegenomen, met pieken tijdens de herfst- en wintermaanden. Social media is hier een oorzaak van, maar computerfabrikant ASUS en marketingbureau Fanflock laten zien dat het ook voor verbinding zorgt. Dat doen ze in samenwerking met Twitch-ster Shappo0.
In de Twitch-serie “Afremmen met Shappo0” zetten ASUS en Fanflock de rem op het altijd “aan” staan. In een knusse blokhut op de Veluwe nodigt Twitch-ster en krachtpatser Shappo0 bekende gasten uit voor eerlijke, openhartige gesprekken. Onder het genot van warme chocolademelk en een gezellig haardvuur bespreken ze mentale gezondheid, dagelijkse uitdagingen en persoonlijke verhalen. Het resultaat: humor en diepgang in een intieme setting.
Je hebt het tijdens de feestdagen vast wel gezien. Jongeren die constant afleiding zoeken op de smartphone. Daarom was de ASUS ROG Ally, een draagbaar gamingdevice, altijd dichtbij met daarop knusse co-op games.
Shappo0, bekend om zijn scherpe humor en nuchtere aanpak, bleek de perfecte host voor deze campagne. Zijn recente verkiezing tot Beste Streamer van 2024 maakte hem hét gezicht van deze unieke live serie.
“De gesprekken zijn openhartig en de humor gaat vaak tot het randje, zoals jongeren gewend zijn van Twitch. Dit succes konden we alleen bereiken dankzij het vertrouwen van ASUS, dat begrijpt wat er nodig is om écht impact te maken bij deze doelgroep,” aldus Jerry Driessen, Marketing Director bij Fanflock.
@theofficialshappo0 De toekomst van social media Twitch.tv/shappo0 #shappo0 #voorjou #twitch #voorjoupagina #grappig #fyp #entertainment #twitchnl #dutch #nederlands #afremmen #petrastoker #vtuber ♬ origineel geluid – Shappo0
De serie was goed voor meer dan 31.000 livekijkers en genereerde 5,5 miljoen organische views met highlights en extra content. Het toont aan dat ook slow content, oprecht en authentiek, werkt.
Recente cijfers van het Trimbos-instituut en het CBS onderstrepen de noodzaak van dit soort campagnes. In de leeftijdsgroep 16-24 jaar voelen steeds meer jongeren zich eenzaam, vooral in de donkere maanden. Radboud Universiteit bevestigt dat ‘slow content’ een positief effect kan hebben op mentale gezondheid en verbinding.
Met “Afremmen met Shappo0” bewijzen ASUS en Fanflock dat er geen opgeheven vingertje nodig is om jongeren bewust te maken.