Een website bouwen in Instagram lijkt onmogelijk maar is het niet. Om met de nieuwe 2014 collectie van Ikea te adverteren heeft het Russische bureau Instinct Instagram gehackt om een nieuwe catalogus website te bouwen met een reeks onderling verbonden Instagram accounts, gebruik makend van het bestaande tagging systeem (zie video).
De basis van het concept is de 2014 collectie met een eigen Instagram account, net zoals 32 geselecteerde items. Deze accounts zijn onderling gelinked met tags waardoor je van het één naar het andere account kunt switchen. Volgers van de accounts kunnen zelf ook deelnemen en hun eigen Instagram foto’s toevoegen van de 2014 collectie die ze hebben gekocht, en deze zelf weer opnieuw te taggen.
Ikea heeft een heel slimme en relatief goedkope marketing manier gevonden voor hun producten en het is briljant om een applicatie als Instagram hiervoor in te zetten. We zijn het werkelijk nog nooit tegen gekomen, nog is het bedacht om op zo’n manier ‘een website‘ te bouwen met je productaanbod.
Het is heel slim om een campagne in een gratis app te bouwen die veel mensen dagelijks gebruiken. De content komt als deze maar genoeg wordt gedeeld vanzelf voorbij. Instagram was zeker nooit bedoeld om een IKEA catalogus website in te laten bouwen maar het concept zet de deur wagenwijd open om meer met Instagram te doen op een ongebruikelijke manier. Het zet je ook aan het denken wat je nog meer met andere applicaties kunt doen. Hopelijk inspireert het iedereen om toch maar weer eens ‘out-of-the-box’ te denken.