Marketing19.08.2016

​Hoe remarketing kan helpen je ROI te verbeteren


Er wordt wel eens gezegd dat er geen tweede kans bestaat in het leven. Gelukkig gaat dat in marketing echter niet meer op.

Bijna 77 procent van de online shoppers laat zijn winkelwagentje uiteindelijk gevuld achter, volgens SalesCycle. Zoals marketeers weten, kunnen deze shoppers klanten van grote waarde zijn. Als je een tweede kans wilt krijgen om deze bezoekers – die je winkelwagen hebben verlaten – opnieuw te bereiken, dan is remarketing uitermate geschikt voor jou. Het werkt als een subtiele herinnering, een manier om het contact te herstellen, zodat mensen geprikkeld worden om terug te komen en de transactie af te ronden.

Een verschuiving in zoeken naar mensen in plaats van producten

Je mag wel zeggen dat het zoeklandschap snel, zo niet drastisch aan het veranderen is. Zelfs het marketing-jargon is aan het veranderen. Buzz woorden als “clicks,” “zoekwoordopties,” en “product doelgroep” worden ingeruild voor meer persoonlijk gerichte woorden als “publiek”, “geëngageerde bezoekers” en, ja, “remarketing.”

Clicks worden nu eindelijk gezien voor wat er achter zit, namelijk een persoon. Iemand die dingen wel of niet leuk vindt, een doel voor ogen heeft en een reden heeft om te zoeken. Key Performance Indicators zoals CPC of CPA gaan niet weg, maar de realisatie dat elke klik een gezicht en een naam heeft én dat al die namen wachten om geroepen te worden is er nu volledig.

De verandering van producten naar mensen veranderd ook de campagne aanpak

Remarketing heeft sinds haar introductie in 2012 gezorgd voor een nieuwe definitie van search en heeft adverteerders de mogelijkheid gegeven om hun campagnes te herstructureren zodat ze hun doelgroep beter konden bereiken.

Daarvoor draaiden marketingcampagnes om producten, die werden opgedeeld in advertentiegroepen:

ONE_Product_advertentiegroepen_dutch
ONE_Product_advertentiegroepen_dutch

Met deze nieuwe focus op mensen begint het publiek echter weer de overhand te krijgen. Adverteerders gaan terug naar adverteren op merk en één-op-één marketing om de harten van mensen te winnen.

Hoe meer product doelgroepen worden vervangen door gerichte remarketing als de basis van een campagne, hoe meer adverteerders de structuur van die campagne moeten heroverwegen. Door rond doelgroepen te organiseren zul je veel meer controle hebben over het budget en de boodschap.

TWO_peopleremarketinglists-deutch
TWO_peopleremarketinglists-deutch

De toekomst van adverteren zit in zoekmachines. Er is geen betere manier om een klant één op één met persoonlijke context te bereiken. Met nieuwe mogelijkheden in het gebruik van relevante data van derde partijen en het matchen van klanten wordt de kracht van search adverteren alleen maar groter, zodat het makkelijker dan ooit wordt om specifieke doelgroepen te bereiken.

Remarketing in Bing

Bing heeft bewezen dat remarketing één van de snelste mogelijkheden biedt om een specifiek publiek te bereiken en het rendement te verhogen. Bing geeft je de mogelijkheid om doelgroepen uit te splitsen door remarketing lijsten te maken gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers van je site, waarna de campagne geoptimaliseerd kan worden op basis van die splitsing.

THREE_remarketing_strategieen_dutch
THREE_remarketing_strategieen_dutch

Dit is hoe het werkt:

– Als je gebruik maakt van Universal Event Tracking (UET) plaats je UET tags op je website, zodat Bing de activiteiten van bezoekers kan bij- en onthouden.

– Daarna kun je remarketing lijsten creëren rondom gebruikersactiviteit. Bijvoorbeeld gebruikers die meerdere pagina’s hebben bezocht, bezoekers die hun winkelwagen hebben gevuld maar de aankoop niet hebben afgerond of bezoekers die al langere tijd niet op je site geweest zijn.

– Gebruik de nieuwe remarketing APIs: je kunt nu de remarketing lijsten effectiever beheren door de recent gelanceerde APIs te gebruiken. Die helpen je om associaties en andere aanpassingen te kunnen maken aan je lijsten over al je lijsten in al je accounts. Haal je bestaande lijsten op, stel in, voeg toe of verwijder bijbehorende remarketing lijsten waar nodig. Daarna kun je de biedstrategie voor de lijsten aanpassen door het bod aan te passen en in te stellen op “alleen bieden” of “target en bied”.

– Bied strategisch op elke doelgroep, gebaseerd op je doelen. Je kunt bijvoorbeeld het bod op verloren bezoekers verhogen om hen meer advertenties te laten zien en ze zo terug te krijgen naar je website.

– Maak een aparte kopie van elke doelgroep gebaseerd op je doelen. Promoties zijn bijvoorbeeld een prima manier om de aandacht te krijgen van mensen die je site wel bezocht hebben maar nog geen aankoop hebben gedaan.

– Bekijk de statistieken op elk moment om aanpassingen te kunnen doen, zodat je zeker weet dat je doelgroepen met de maximale effectiviteit en efficiëntie bereikt worden.

Remarketing: de tweede kans voor advertising

Een tweede kans krijg je niet snel, zeker niet van klanten. Remarketing geeft je echter die moeilijk te realiseren mogelijkheid, op een persoonlijke en gerichte manier, om weer aan te sluiten bij potentieel waardevolle klanten. Probeer het direct.

Deze blogpost is geschreven door Ellen Akkerman, Microsoft Search Evangelist.

...

Verder lezen over Bing

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

Het is soms om gek van te worden: als je op een Windows-computer werkt, dan word je zo’n beetje gedwongen om de Edge-browser te gebruiken. Daar komt ook nog eens de Bing-zoekmachine bij, want zelfs als je voet bij stuk...

Search17.11.2023

Gelukkig: Bing en Edge worden iets minder dwingend

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

OpenAI heeft vandaag bekend gemaakt dat de ‘Browse with Bing’ nu formeel aan ChatGPT is toegevoegd. Zo’n drie weken geleden werd de bèta versie van die functie opnieuw beschikbaar gemaakt nadat die enkele maanden...

Technology18.10.2023

OpenAI rolt websearch functie ‘Browse with Bing’ uit in ChatGPT

Drie weken nadat de bèta versie opnieuw beschikbaar kwam
​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Microsoft werkt al een tijdje nauw samen met OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Een fijne samenwerking die twee kanten op werkt: ChatGPT integreert ook steeds meer van Microsoft in zijn software. Echter leek het vooral...

Cybercrime03.10.2023

​De AI-chatbot van Bing barst van de malware

Niet op linkjes tikken dus
​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Europa is nog steeds druk doende met de Digital Markets Act (DMA), die inmiddels sinds mei van kracht is. De EU heeft nu bekendgemaakt welke diensten het meest onder toezicht staan (de poortwachter). Daar missen een aant...

Online06.09.2023

​Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing

Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuit
Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

Bij Google raken ze niet zo heel snel in paniek. Maar als Samsung er serieus over nadenkt om Google als standaard zoekmachine op al haar producten te vervangen door Bing, dan breekt zelfs bij tech-gigant van de orde en g...

Search18.04.2023

Paniek bij Google, Samsung gaat mogelijk voor Bing

De Koreaanse fabrikant is gecharmeerd van de nieuwe ChatGPT-aangedreven zoekmachine
​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Microsoft investeert veel in ChatGPT. Zoveel, dat het programma binnenkort zelfs wordt geïntegreerd in zijn zoekmachine Bing. Dat is een goed idee, zeker omdat de antwoorden van ChatGPT niet zomaar tussen de zoekresulta...

Search15.02.2023

​Microsoft Bing met geïntegreerde ChatGPT: nog niet overtuigend

Verder lezen over Microsoft

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Het idee is dat je hardop tegen je computer of telefoon praat en vervolgens zorgt de AI voor een nabootsing van wat je zegt in een andere taal. In jouw stemgeluid.

Online19.11.2024

Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Het Amerikaanse IT-bedrijf Microsoft zou er praktijken op nahouden die bepaald geen eerlijke handel zijn, denkt de FTC.

Online18.11.2024

Amerikaanse overheid start onderzoek naar Microsofts clouddienst

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Er zit in de nieuwe versie van de Outlook-client een bug waardoor een nieuwe afspraak in de agenda zetten geen optie is.

Online12.11.2024

Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Even snel iets kopieren-plakken is er niet meer bij voor mensen die Klassieke Outlook gebruiken. Maar er is een oplossing.

Online04.11.2024

Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit

Er is een workaround
Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Eerst leek de wereld er nog niet klaar voor en nu is het juist Microsoft zelf dat er niet klaar voor is. Recall is weer uitgesteld.

Artificial Intelligence31.10.2024

Microsoft stelt release van AI-meekijker Recall weer uit

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

Microsoft voegt nieuwe, AI-agents toe aan Copilot. Ze zijn geheel zelfwerkend, dus ze verrichten allerlei taken die werk uit handen nemen van menselijke medewerkers.

Artificial Intelligence22.10.2024

Je nieuwe collega’s zijn autonome AI-agents in Microsoft Copilot

5 handige programma’s voor online samenwerken

Online samenwerken kan voor problemen zorgen: miscommunicaties ontstaan vrij snel. Met deze tools gaat samenwerken beter.

Online11.10.2024

5 handige programma’s voor online samenwerken