Marketing19.08.2019

​Hoe marketing & sales elkaar versterken


Sales en marketing zijn in veel gevallen nog afdelingen die niet of nauwelijks met elkaar praten en gescheiden van elkaar functioneren. Dat is een gemiste kans, want deze afdelingen kunnen juist super veel aan elkaar hebben. In dit artikel leg ik je uit waarom dit zo is en hoe je deze afdelingen met elkaar laat samenwerken.

Hoe sales & marketing over elkaar denken?

Hoe denken sales en marketing dan over elkaar? Ik kom onderstaand voorbeeld heel regelmatig tegen.

Vraag een willekeurige sales medewerker over zijn marketing collega, dan hoor je vaak: “dat zijn de creatievelingen”, “zij geven geld uit, wij halen geld binnen” of “zij kosten geld”.

Vraag je een marketeer naar zijn sales collega, dan heeft hij het over “die snelle jongens van sales”, “die met een vlotte babbel” of “die jongens die voor hun bonus werken”.

Je begrijpt het al, weinig begrip voor elkaar. En zeker geen samenwerking.

Dit is ongetwijfeld niet in elk bedrijf zo. Maar ik kom deze houding nog vaak tegen, zeker in de traditionele branches.

Bron: <a href=\
Bron:

Hoe kan sales de marketingafdeling versterken?

Als eerste kijk ik naar de kansen die er liggen voor de marketingafdeling, door nauwer samen te werken met de sales afdeling. Als marketeer wil je zo goed mogelijk aansluiten met je boodschap op je (potentiële) klant, maar als marketeer spreek je over het algemeen weinig klanten zelf.

En wie spreken er klanten? Inderdaad. De sales afdeling.

Sales spreekt dagelijks klanten en helpt ze met vragen die ze hebben. Daarnaast beantwoorden ze vragen van potentiële klanten om ze te overtuigen om klant te worden. Deze vragen en antwoorden zijn enorm interessant voor de marketeers.

Met deze input kan de marketeer:

  • De website verbeteren
    • FAQ’s aanvullen
    • Blogs schrijven
  • Advertentieteksten beter laten aansluiten op de doelgroep
  • Whitepapers ontwikkelen
  • Et cetera

Verder kent de salesafdeling de klant en kunnen ze je input geven bij het opstellen van persona’s die je wilt bereiken met marketing. Denk hierbij aan het beschrijven van verschillende type klanten aan de hand van demografische gegevens, bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Maar ook bepaalde interessegebieden die klanten hebben of specifieke websites die ze bezoeken.

Met deze input kan de marketeer een betere Google Display of Facebook campagne opzetten, omdat je met deze kanalen heel gericht kunt targeten op interessegebieden en demografische gegevens.

Kortom, genoeg redenen voor de marketingafdeling om nauw samen te werken met hun sales collega’s.

Hoe kan marketing de sales afdeling versterken?

Maar wat heeft sales dan aan marketing? Aan die geldverslindende collega’s, die grof geld uitgeven aan het aankleden van een beursstand, gelikte Google campagnes en advertenties in vakbladen?

Marketing kan het leven van sales een stuk eenvoudiger maken. Om te beginnen met genereren van zulke goede leads dat sales alleen maar ‘het laatste zetje hoeft te geven’.

Bron: <a href=\
Bron:

Met de nadruk op ‘goede’ leads. Het gaat niet om zoveel mogelijk ingevulde contactformulieren, maar dat er ook concrete interesse is. Wat je absoluut wilt voorkomen is dat sales geen aandacht meer besteedt aan de gegenereerde leads, omdat deze alleen maar tijd kosten en niet opleveren.

slideshare2
slideshare2

Verwerk de feedback die je krijgt van sales, zodat je kunt sturen op betere leads.

Marketing kan daarnaast ook ondersteunen bij het opvolgen van leads. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden van het Google Display netwerk om banners te tonen op locaties waar potentiële klanten zitten.

Een voorbeeld van de versterking tussen marketing & sales:

Je hebt een softwareoplossing voor autobedrijven. Deze autobedrijven zitten meestal bij elkaar op een deel van een industrieterrein. Met het Display Netwerk kan je niet alleen op deze locaties je banners tonen, maar ook nog op bepaalde profielen (de interessegebieden en demografische gegevens waarover ik het hierboven had).

Op deze wijze levert marketing een bijdrage aan het onder de aandacht blijven bij een prospect om hem of haar te blijven overtuigen en uiteindelijk te converteren naar klant.

Last but not least kan een marketeer de allerbeste vorm van marketing stimuleren, namelijk: mond-tot-mond marketing (niet mond-op-mond reclame, wat ik vaak hoor maar toch iets compleet anders is ;-)). Deze vorm laat zich niet eenvoudig stimuleren, omdat je moeilijk van je klanten kan vragen om ook andere klanten aan te dragen. Deze vorm creëer je door van klanten ambassadeurs te maken: dat ze zó tevreden over je zijn, dat ze dit zelf gaan uitdragen.

Uiteraard kan je ze wel een handje helpen. Zo schrijven wij op onze site regelmatig cases in samenwerking met onze klanten, die ook vaak door klanten gedeeld worden in hun netwerk (bijvoorbeeld op LinkedIn). Nog beter is het als een klant zo enthousiast is over de samenwerking, dat ze zelf een blog schrijven over de samenwerking.

Hoe zorg ik ervoor dat deze afdelingen gaan samenwerken?

Nu je overtuigd bent van het feit dat sales & marketing elkaar versterken, geef ik je nog 4 tips om hier daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Bron: <a href=\
Bron:

Tip 1

Begin simpel: zet de afdelingen bij elkaar. Geen twee aparte afdelingen op twee verschillende verdiepingen. Maar de marketeer en sales medewerker, bureau aan bureau.

Waarom? Zo creëer je draagvlak. Sales ziet meer wat marketing allemaal doet. En marketing hoort telefoongesprekken met leads en krijgt direct mee wat hun campagnes aan leads genereert. Maar ook welke vragen er nog gesteld worden.

Tip 2

Stel daarnaast gezamenlijke doelen op. Reken niet alleen sales af op het aantal nieuwe klanten, maar maak marketing daar onderdeel van. Bijvoorbeeld door duidelijke afspraken te maken over het aantal kwalitatieve leads dat marketing moet genereren. En zorg ook dat niet alleen sales een eventuele bonus krijgt, maar maak daar ook een gezamenlijke bonus van.

Tip 3

Plan tevens regelmatig meetings in met de beide afdelingen om de learnings met elkaar te bespreken. Bespreek tijdens die meetings de kwaliteit van de leads en de doelstellingen die gerealiseerd zijn.

Tip 4

Om meer wederzijds begrip te krijgen is het ook aan te raden om marketeers mee te sturen op afspraken naar klanten of prospects. Zo leren ze uit eerste hand met welke vragen klanten zitten en kunnen ze dat direct door vertalen in de marketingcampagnes.

Stuur dit artikel gerust door naar je marketing en sales collega’s, zodat jullie wat aardiger over elkaar gaan praten en meer gaan samenwerken!

Dit artikel is geschreven voor Rien van Wolfswinkel, Pure Internet Marketing.

[Fotocredits © Konstantin Yuganov – Adobe Stock]

...

Verder lezen over Bedrijven

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

De toekomst van het kantoor was lange tijd onzeker. Door de pandemie werden veel bedrijven genoodzaakt om hun faciliteiten in te richten op thuiswerken. Ook na de pandemie is deze trend gebleven. Maar wat betekent dit voor de huurders van kantoorruimtes in ons land? Zal dit een blijvend iets zijn of stappen we ooit geheel over op thuiswerken. In dit artikel verdiepen we ons in de laatste trends en onderzoeken we de toekomst van kantoorruimte.

DC Business29.07.2024

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

Verder lezen over Toekomst

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Tijdens een Communitydag georganiseerd door NPULS sprak Timothy Druiventak van KLM.  Zijn lezing ging over over de rol van leren in het oplossen van zakelijke problemen bij KLM, met name in de context van technologie en kunstmatige intelligentie (AI).

Artificial Intelligence29.10.2024

De toekomst van leren: KLM en de impact van AI

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

Crikorama is een compact thuissysteem om zelf krekels te kweken. De levenscyclus van krekels kan volledig worden beheerd door het systeem waardoor het een duurzaam en milieuvriendelijk alternatief biedt voor vlees. De uitvinder van het systeem wint hiermee de James Dyson Award 2024 in Nederland.

Technology11.09.2024

Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024

zelf krekels kweken!
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

Met steun van energieproducent RWE heeft het Nederlands-Noorse bedrijf SolarDuck haar Offshore Floating Photo-Voltaic (OFPV) platform geïnstalleerd - een op zee drijvend platform dat zonne-energie opwekt.

Nieuws04.07.2024

Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Eerder deze maand organiseerde het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) een symposium getiteld ‘Artificial Intelligence’. Dit evenement was speciaal bedoeld voor de medewerkers van het ziekenhuis om hen bewust te maken van de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en de impact ervan op hun dagelijkse werk en regionale samenwerking.

Artificial Intelligence26.06.2024

Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go

Steeds vaker zie je in Nederland op straat mensen (met name jongeren) met een e-step voorbij komen. E-step zijn dan ook al in grote getale verkrijgbaar. Maar helaas riskeer je daarmee vaak wel de kans op een boete. Of er...

Gadgets20.06.2024

De eerste legale E-step in Nederland: UrbMob Kick&Go