Marketing04.11.2017

​Hoe je B2B Digitale strategie te verbeteren


B2B en digital marketing, lange tijd was het geen match. Waar webshops zoals Bol.com en Zalando voorop liepen met innovaties binnen de digitale marketing, bleven B2B partijen lange tijd op de traditionele manier hun marketing vormgeven. Zo ontving ikzelf een jaar geleden nog een catalogus van een zakelijke kantoormeubelpartij in de brievenbus #oldschool.

Anno 2017 ziet het marketingspeelveld van B2B er gelukkig al iets anders uit. Veel bedrijven proberen hun leads nu online te werven en zetten daarvoor een website, een beetje zoekmachinemarketing en een e-mail campagne in. Met een beetje geluk is de term ‘marketing automation’ weleens binnen de organisatie gevallen. Herkenbaar, super! Dat betekent dat jouw organisatie ook al het gedachtengoed van Digital Marketing heeft erkend. Maar hoe kun je de digital marketing nou echt succesvol inzetten om leads te generen?

Stap 1: Breng de wensen van je klanten in kaart

Bedenk waarom klanten voor jouw product of dienst kiezen. Wat is het probleem waarop je inspeelt, wat maakt jou beter dan de concurrent, wie zijn er betrokken bij het beslissingsproces, wat willen zij uiteindelijk verbeteren met je product of dienst? Als je dit weet, dan weet je ook hoe je de klanten kan triggeren en geboeid kan houden.

Stap 2: Content

Speel in op de wensen van je klanten en doe dit door het leveren van de juiste content. Content is ook weer zo een mooi #Buzzwoord, maar houdt niets anders in dan een boodschap via teksten, afbeeldingen, video’s, infographics en noem maar op, waarin je informatie deelt met de ontvanger. Dit kun je perfect inzetten om de klant mee te nemen in waarom te kiezen voor jou!

Nog mooier is het om een flinke hoeveelheid content beschikbaar te maken waarbij je inspeelt op de verschillende wensen en behoeften van klanten. Voorbeeld: Een klant is op zoek naar een nieuwe website. In de beginfase zal hij misschien zoeken op ‘webbouwer + regio’. Later in het onderzoeksproces komt de klant erachter dat er verschillende CMS systemen zijn en zal de klant bijvoorbeeld zoeken op ‘de voordelen van het CMS systeem Drupal’. Als je dan die content beschikbaar hebt voor de klant, dan zal je de klant kunnen helpen in zijn zoektocht naar een nieuwe website. Grote kans dat je die klant aantrekt en dat de klant je content waardeert.

Stap 3: Meet

Als je dan ook nog eens weet waar je klant zich binnen het aankoopproces bevind door goed en slim te meten, kun je nòg beter de informatie leveren die de klant wilt en dus inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Als de klant eerst heeft gezocht op ‘CMS drupal’ en je zorgt ervoor dat je later weer zichtbaar bent met de boodschap ‘wij zijn de perfecte drupal webbouwer in [regio]’ dan maak je een beter indruk dan wanneer je slechts communiceert dat je de perfecte webbouwer bent. Kortom, door meetbaarheid kun je de informatie laten aansluiten bij de wens en de boodschap concreter en persoonlijker maken!

Stap 4: Meten voor gevorderden

Marketing automation mag dan wel een hele hippe term zijn, het is wel de manier om succesvol te opereren.Marketing automation is eigenlijk meten voor gevorderden. Naast het reguliere meten ‘waar komt iemand vandaan’ en ‘welke pagina’s worden er bezocht’, kun je middels slimme tooling ook andere koppelingen maken zoals met je CRM systeem. Daarmee zorg je ervoor dat je de klanten gedurende het hele proces blijft volgen en ze precies de juiste content geeft waar ze op dat moment op zitten te wachten en die aansluit bij de fase van het aankoopproces.

Marketing automation lijkt misschien ver weg en lastig. Ja, goede tooling zoals bijvoorbeeld het populaire Hubspot kost dan wel wat, veel bedrijven krijgen de businesscase zeker rond gerekend! Als je het eerst eens wilt proberen, kun je ook een koppeling maken tussen je CRM, Analytics en e-mail software. Dat is vaak een kleine investering die je al de nodige inzichten en winst kan opleveren.

Stap 5: Mobiel

Vergeet niet die kleine devices die iedereen 24/7 op zak heeft: De mobiele telefoon! Het is algemeen bekent dat het internetverkeer anno 2017 meer via mobiel plaatsvindt dan via de desktop. Waarom dan nog steeds in de B2B vasthouden aan de desktop? Een veelgenoemd argument is dat zakelijke gebruikers internetten via de desktop. Not True! Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 25% van het zakelijke internetverkeer via de mobiel plaatsvindt. Redenen? Gebruikersgemak (even snel iets opzoeken), in privétijd werken, touchscreen, dubbele schermen, cookies: ze zijn er genoeg. Des te meer reden voor B2B organisaties om in te spelen op de ideale gebruikerservaring op de mobiele telefoon! Zorg ervoor dat het aantal websitebezoekers via mobiel minimaal 25% wordt, anders laat je kansen liggen!

Tot slot, doe wat past bij jou organisatie. Als je eenmaal weet wat klanten willen, dit meet, content aanbiedt dat inspeelt op de wensen van de klant en via de apparaten van de klant (dus ook mobiel), zorg er dan voor dat je de online ervaring voor de klanten verder vergroot door iets in te zetten dat past bij jou organisatie. Is dat bijvoorbeeld het gebruik maken van influencer marketing, top, is het inspelen op social media, top! Doe vooral wat authentiek voelt. Want als jij jezelf bent, dan voelt de klant dat ook zo.

Deze blogpost is geschreven door Pauline Schepers, Docent Digital Marketing, Commerciële Economie, Fontys Hogeschool Marketing en Management.

[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]

...

Verder lezen over B2B

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert