Wat maakt het dat een een marketing campagne viral gaat. De voorspelbaarheid is niet eenvoudig. Goed doordachte campagnes, uniek en met veel marketinggeld om te ondersteunen van een bekend merk lijken het wel vaak te doen. Toch zijn er veel meer succesfactoren achter een goed presterende virale campagne.
Als er wordt gekeken naar succesvolle virale campagnes zijn er een aantal basisfactoren die de doorslag kunnen geven. Hieronder valt bijvoorbeeld het makkelijk kunnen delen of het uitlokken van een bepaalde emotie. Daarnaast is het van belang om in de campagne een onverwacht element op te nemen. Een recent voorbeeld van een succesvolle campagne is bijvoorbeeld die van Budweiser met in de hoofdrol een labrador. Dit soort campagne’s zijn zo opvallend dat iedereen er ok wel over wil schrijven. En als je dan ook nog behoorlijk wat volgers op sociale kanalen hebt krijgt na iedere plaatsing de campagne weer een extra boost.
Onderstaande infographic laat de kernfactoren van succesvolle virale campagnes zien. Daarnaast worden er enkele tips gegeven die je helpen bij het opzetten van een eigen virale campagne. Vergeet alleen één ding nooit, garanties bestaan er niet en lang niet ieder idee heeft voldoende originaliteit en de juiste x-factor om viraal te gaan.