Marketing27.07.2019

Het probleem met cashback-acties en cadeautjes achteraf


Je kent dat wel, dan zie je een geweldige telefoon en als je die nu aanschaft, dan krijg je er ook nog gratis oordopjes bij ter waarde van een enorm hoog bedrag dat je er waarschijnlijk nooit uit jezelf voor zou neertellen. Het zijn cashback-acties en cadeautjes achteraf die bedrijven gebruiken om je toch tot aankoop over te laten gaan, en vaak met succes. Hartstikke leuk, die ‘krijgertjes’, maar er is ook veel mis met cashback-acties.

Veel gedoe

Stiekem reken je jezelf al rijk: de telefoon kost ‘nog maar’ een paar honderd euro als je de waarde van de oordopjes eraf haalt. Maar zo werkt het natuurlijk eigenlijk niet, want je had die oordopjes waarschijnlijk niet gekocht als je ze niet gratis kreeg. Bovendien is het ook een worsteling om de oordopjes überhaupt thuis te krijgen. Je moet eerst nog naar een speciale site, je bonnetje uploaden, je gegevens invullen en dan ook nog afwachten. Heel lang afwachten. Vaak duurt het wel zes weken, maar in het verleden zijn er bijvoorbeeld bij Samsung momenten geweest waarop het maanden duurde voor mensen hun geld kregen.

Je mag van geluk spreken als je het online kunt afhandelen, want vaak moet je fysiek een barcode opsturen. Je knipt dan de streepjescode uit de doos, stopt die in een envelop met een pamfletje en moet dan maar hopen dat het goed arriveert. Vaak is dat ook nog heel moeilijk te controleren, omdat de meeste cashbacks worden afgehandeld door externe partijen. Het heeft dan geen zin om de reguliere klantenservice van het merk van het product dat je hebt gekocht te bellen.

Grote bedragen

Het gaat ook vaak om redelijk grote bedragen, soms honderden euro’s, waardoor het altijd wat onzeker maakt om zomaar een streepjescode in een envelop op te sturen naar een schimmig bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord. En niet geheel onbelangrijk: meestal deel je ook meteen belangrijke gegevens over jezelf, waaronder je bankrekeningnummer. Het lijkt bovendien wel alsof bedrijven steeds weer met nieuwe drempels komen voor cashbackacties. Zo heeft brillenwinkel Pearle heeft nu een actie waarbij je een Ticketmaster-cadeaukaart ontvangt, echter moet je hiervoor nog rekening houden met de 14 dagen bedenktijd na aankoop. Dat staat echter niet overal, waardoor er talloze aanvragen zijn afgekeurd, die niet opnieuw kunnen worden gedaan omdat de speciale actiecode dan al is gebruikt. Niet erg klantvriendelijk.

Dat is eigenlijk het grootste probleem van cashbackacties: ze lijken een cadeautje voor de klant te zijn, maar de afhandeling ervan is vaak allesbehalve klantvriendelijk. Dat is natuurlijk expres: juist omdat het zoveel moeite kost om je geld of je cadeautje te krijgen, doen veel mensen het niet en dat scheelt een bedrijf weer. Klanten vergeten het vaak ook, iets waar bijvoorbeeld couponwebsites ook gretig gebruik van maken. Je denkt bij aankoop dat je een leuk extra voordeeltje hebt, wat vaak zorgt dat je toch tot aankoop overgaat, terwijl menig persoon het voordeeltje uiteindelijk niet krijgt. Het zijn allemaal psychologische trucs om maar een sale te maken, terwijl je er vervolgens vaak veel tijd en moeite aan kwijt bent, waardoor het allesbehalve voelt als een cadeautje.

...

Verder lezen over Consument

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN) start een rechtszaak tegen Amazon om de tech-gigant ter verantwoording te roepen vanwege een grootschalige schending van de privacy van Nederlandse consumenten. De dagvaarding...

Nieuws19.10.2023

Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming