27.07.2019
Marketing

Het probleem met cashback-acties en cadeautjes achteraf

By: Redactie Dutchcowboys

BlogMarketing

Je kent dat wel, dan zie je een geweldige telefoon en als je die nu aanschaft, dan krijg je er ook nog gratis oordopjes bij ter waarde van een enorm hoog bedrag dat je er waarschijnlijk nooit uit jezelf voor zou neertellen. Het zijn cashback-acties en cadeautjes achteraf die bedrijven gebruiken om je toch tot aankoop over te laten gaan, en vaak met succes. Hartstikke leuk, die ‘krijgertjes’, maar er is ook veel mis met cashback-acties.

Veel gedoe

Stiekem reken je jezelf al rijk: de telefoon kost ‘nog maar’ een paar honderd euro als je de waarde van de oordopjes eraf haalt. Maar zo werkt het natuurlijk eigenlijk niet, want je had die oordopjes waarschijnlijk niet gekocht als je ze niet gratis kreeg. Bovendien is het ook een worsteling om de oordopjes überhaupt thuis te krijgen. Je moet eerst nog naar een speciale site, je bonnetje uploaden, je gegevens invullen en dan ook nog afwachten. Heel lang afwachten. Vaak duurt het wel zes weken, maar in het verleden zijn er bijvoorbeeld bij Samsung momenten geweest waarop het maanden duurde voor mensen hun geld kregen.

Je mag van geluk spreken als je het online kunt afhandelen, want vaak moet je fysiek een barcode opsturen. Je knipt dan de streepjescode uit de doos, stopt die in een envelop met een pamfletje en moet dan maar hopen dat het goed arriveert. Vaak is dat ook nog heel moeilijk te controleren, omdat de meeste cashbacks worden afgehandeld door externe partijen. Het heeft dan geen zin om de reguliere klantenservice van het merk van het product dat je hebt gekocht te bellen.

Grote bedragen

Het gaat ook vaak om redelijk grote bedragen, soms honderden euro’s, waardoor het altijd wat onzeker maakt om zomaar een streepjescode in een envelop op te sturen naar een schimmig bedrijf waar je nog nooit van hebt gehoord. En niet geheel onbelangrijk: meestal deel je ook meteen belangrijke gegevens over jezelf, waaronder je bankrekeningnummer. Het lijkt bovendien wel alsof bedrijven steeds weer met nieuwe drempels komen voor cashbackacties. Zo heeft brillenwinkel Pearle heeft nu een actie waarbij je een Ticketmaster-cadeaukaart ontvangt, echter moet je hiervoor nog rekening houden met de 14 dagen bedenktijd na aankoop. Dat staat echter niet overal, waardoor er talloze aanvragen zijn afgekeurd, die niet opnieuw kunnen worden gedaan omdat de speciale actiecode dan al is gebruikt. Niet erg klantvriendelijk.

Dat is eigenlijk het grootste probleem van cashbackacties: ze lijken een cadeautje voor de klant te zijn, maar de afhandeling ervan is vaak allesbehalve klantvriendelijk. Dat is natuurlijk expres: juist omdat het zoveel moeite kost om je geld of je cadeautje te krijgen, doen veel mensen het niet en dat scheelt een bedrijf weer. Klanten vergeten het vaak ook, iets waar bijvoorbeeld couponwebsites ook gretig gebruik van maken. Je denkt bij aankoop dat je een leuk extra voordeeltje hebt, wat vaak zorgt dat je toch tot aankoop overgaat, terwijl menig persoon het voordeeltje uiteindelijk niet krijgt. Het zijn allemaal psychologische trucs om maar een sale te maken, terwijl je er vervolgens vaak veel tijd en moeite aan kwijt bent, waardoor het allesbehalve voelt als een cadeautje.

Share this post