Marketing16.03.2024

Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid


Tony Chocolonely nog steeds op één

Volgens de nieuwste gegevens van de Sustainable Brand Index heeft het vertrouwen van Nederlanders in de duurzaamheid van bedrijven inmiddels een dieptepunt bereikt. In het onderzoek scoort Tony Chocolonely wederom als de meest duurzame keuze,.

Deze jaarlijkse index onthult de perceptie van Nederlanders over duurzaamheid in het bedrijfsleven, en dit jaar laten de resultaten een scherpere daling dan ooit tevoren zien. Consumenten worden steeds kritischer door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen, evenals de groeiende bewustwording van greenwashing. Authenticiteit, transparantie en verantwoordelijkheid nemen zijn cruciaal geworden voor de Nederlandse consument.

Grootste daling ooit mede door vage duurzaamheidsclaims

Wat is er nieuw in 2024? De gemiddelde score op de SBI-ranglijst is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit vastgesteld. Bedrijven kunnen niet langer wegkomen met vage duurzaamheidsclaims zonder substantiële onderbouwing.

Nederlanders kijken nu breder naar duurzaamheid, met aandacht voor sociale, economische en veiligheidsaspecten, en niet alleen milieu. Persoonlijke ervaringen en betrouwbare bronnen zoals academische rapporten spelen hierbij een rol.

Lees ook: Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt‘s

Hoewel 71% van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vindt, hebben ze ook andere prioriteiten, zoals oorlog, klimaatverandering en volksgezondheid. Deze zorgen, samen met economische druk en angst voor greenwashing, maken dat consumenten terughoudend zijn om meer te betalen voor duurzame producten.

Gelukkig komt deze kritische houding deels voort uit een grotere interesse in duurzaamheid, wat bedrijven de kans biedt om meer transparantie te tonen en verder te verduurzamen.

De top 20 van de Sustainable Brand Index

Op de volledige ranglist staan een flink aantal nieuwkomers waaronder EkoPlaza, Ben & Jerry’s en L’Oréal Paris, naast
de onbetwiste #1 Tony Chocolonely. De onderstaande bedrijven worden gezien als de meest duurzame keuzes door Nederlanders.

  1. Tony’s Chocolonely
  2. Ekoplaza
  3. De Vegetarische Slager
  4. Dopper
  5. Greenchoice
  6. IKEA
  7. Zonnatura
  8. NS
  9. HEMA
  10. Dille & Kamille
  11. ANWB
  12. ASN Bank
  13. Oatly
  14. The Body Shop
  15. Alpro
  16. Marktplaats
  17. Zuivelhoeve
  18. Weleda
  19. Vivera
  20. Lidl

Tony Chocolonely is trots om opnieuw op plek #1 te staan. Countrymanager Frits Snel: “Dit laat zien dat consumenten geloven in het belang van duurzaam ondernemen. We hopen hiermee andere chocoladebedrijven te inspireren om ook duurzaamheid als kernwaarde in hun bedrijfsvoering door te voeren.”

Header afbeelding: copyright: Gerd Altmann op Pixabay

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Duurzaam

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

In november 2024 lanceerde COMIN, een innovatieve Franse ride-hailing startup, haar eerste grootschalige advertentiecampagne in Parijs. Deze campagne, zichtbaar vanaf 14 november, markeert een belangrijke stap in hun missie om de gevestigde orde in de vervoerssector uit te dagen.

Automotive20.11.2024

COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

Ericsson gaat met zijn Nederlandse hoofdkantoor naar Breda. Na 100 jaar in Rijen verhuist het bedrijf in het eerste kwartaal van 2025 naar het moderne 5Tracks-gebouw in Breda. De nieuwe locatie in de buurt van het centraal station Breda is gekozen vanwege de bereikbaarheid, duurzaamheid en de mogelijkheid om jong talent aan te trekken. Hoewel de verhuizing het einde van een tijdperk betekent, blijft Ericsson’s screening en logistiek centrum in Rijen.

DC Business14.11.2024

Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda

voor groei, innovatie en duurzaamheid
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Het imago van de thuisbatterij is juist dat het een heel duurzame oplossing is, maar toch is er negativiteit: hoe zit dat?

Technology04.11.2024

Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive