Marketing05.11.2015

HEMA: moeten ze het van de rookworsten hebben?


Vorig jaar maakte HEMA in samenwerking met MOAM (Mode Amsterdam) al een rookworsten T-shirt en voor kerst heeft de winkelketen samen met de ontwerpersgroep een rookworstentrui voor kerst gemaakt.

Vorig jaar was de collectie online namelijk binnen één minuut uitverkocht. Maar als we HEMA moeten geloven hebben ze het dit jaar beter aangepakt. De online voorraad is dit jaar groter. De rookworstentrui is net als vorig jaar wel nog steeds limited edition en er zijn maar 1.000 exemplaren van te koop.

Het populaire rookworsten T-shirt van Hema van vorig jaar.
Het populaire rookworsten T-shirt van Hema van vorig jaar.

Het designcollectief MOAM voor HEMA is samengesteld door initiator Martijn Nekoui en bestaat uit design-alumni Aniek Zinken (ArtEZ), Christa van der Meer (KABK) en Joanne de Hoop (AMFI). De afgelopen weken zijn zij wekelijks begeleid door coaches Frans Ankoné (Avenue en Vogue), Peter Leferink (hoofd design AMFI) en Mariette Hoitink (HTNK en Jeans School).

Of je worst lust

Vorig jaar waren de rookworsten T-shirts dus mega populair. Een heleboel fashionbloggers kwamen ermee voor de dag. Een slimme zet van HEMA om hun paradepaardje ‘de rookworst’ weer aan het licht te brengen en in een kledingcollectie te verwerken. Zou deze trui ook weer zo populair worden? Vanaf 8 december is de collectie te koop.

Dat het niet goed gaat met HEMA, is al een tijdje bekend. De warenhuisketen staat aardig onder druk, zo meldde kredietbeoordelaar Standard & Poor’s (S&P) in oktober. S&P heeft het vooruitzicht van HEMA namelijk verlaagd van stabiel naar negatief. De kreditwaardering kan nogmaals naar beneden bijgesteld kunnen worden. De operationele winst blijft dalen en dat is natuurlijk niet goed.

rookworsten-trui-hema
rookworsten-trui-hema

Moet HEMA het nu weer hebben van hun rookworsten? Ik ben benieuwd of deze collectie net zo storm gaat lopen als vorig jaar! Foute kersttruien zijn wel helemaal hip, dus het zou zomaar weer eens een succes kunnen zijn. Acties als deze en de Happy Hour-actie van een tijd geleden moeten de keten er weer bovenop helpen. Bovendien speelt HEMA de laatste tijd ook in op hippe en stijlvolle hebbedingetjes. Eerlijk? Ik kan nooit HEMA verlaten zonder iets mee te nemen. Laten we in ieder geval hopen dat HEMA weer een lekkere boost krijgt van de rookworsten, want we kunnen toch niet zonder Jip & Janneke-speelgoed, tompoucen en natuurlijk de rookworst?

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

...

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes