Marketing13.11.2015

Heineken Extra Vers, vers verpakt bier met een hoog broodje aap-gehalte


Slimme marketing devalueert het groene flesje

Heineken komt met een nieuw biertje op de markt. Dat zou eigenlijk de titel moeten zijn maar die klopt niet. Heineken komt met hetzelfde bier de markt maar dan anders verpakt. Dat klopt al een een stuk meer. Verwarrend, best wel eigenlijk maar waar gaat het precies om?

Vandaag maakte Nederlands grootste bierbrouwer bekend met Heineken Extra Vers bier op de markt te komen. En dat zou niet niet het reguliere Heineken-bier zijn maar, en hier komt de verwarring, hetzelfde bier maar dan extra beschermd tegen tijd, temperatuur en licht. Hierdoor zou de smaak van vers bier zoals dat wordt gebrouwen worden behouden. Dit is tenminste wat Heinekens meesterbrouwer en retaildirecteur beweren.

Het bier is naturlijk hetzelfde bier als in een kratje, maar nu extra gekoeld vervoerd en gewikkeld in lichtdicht papier. De prijs die als bierdrinker moet betalen is 1,09 euro, en dat is echt bijna twee keer zo duur als de normale prijs voor het ‘gewone’ flesje Heineken. Tot zover even de marketing want dit lijkt natuurlijk nergens over te gaan. Papiertje er omheen en dan roepen, dit is verser bier dan dat andere verse bier is verwarrend.

Helemaal ongelijk hebben de marketingboys van Heineken niet want we betalen ook net zo makkelijk 2 euro voor een flesje Spa met water wat niet anders is dan kraanwater, vaak nog beter van kwaliteit en gratis. En waarom dan niet het dubbele laten betalen voor een flesje bier wat prachtig verpakt is.

extra_vers_heineken
extra_vers_heineken


Heineken Extra Vers

Heineken Extra Vers heeft een eigen etiket, wordt vanaf de brouwerij naar de supermarkt gekoeld vervoerd en heeft een papieren verpakking om de fles. Deze laatste draagt bij aan behoud van de verse smaak die volgens de bierbrouwer tot één maand na aankoop te garanderen is. De bescherming tegen temperatuur en licht moet er voor zorgen dat het bier beter op smaak blijft.

Broodje Aap of echt?

Volgens Heineken is effect van het koelen en verpakken dat je een totaal andere smaaksensatie gaat krijgen. Met name licht zou killing zijn voor de smaak van bier. Maar Heineken als dat waar is stop met flesjes, kratjes, statiegeld, dure laadruimte en meer. Jullie hebben al jaren daarvoor een geweldige oplossing die ook nog eens tegen nagenoeg dezelfde prijs wordt verkocht als dat mooie Heineken flesje. Die optie noemen wij ‘een blikje bier’. Door het blikje blijft het bier sowieso beter gekoeld en licht heeft bij een blikje al helemaal geen kans.

Vers als trend

Dat Heineken wil inspelen op de trend van “koop vooral vers” snappen we best en meestal verrast de bierbrouwer ons met de meest originele reclamecampagnes waar we al jaren een grote fan van zijn. Maar nu een flesje bier verpakken en dit naast de geperste sinaasappelen zetten onder de noemer van ‘vers bier smaakt beter’ is iets waar ook supermarkten als AH nog twijfelen. Het bier is niet echt verser! alleen anders verpakt en vervoerd en dat zou dan die andere smaak moeten geven. Misschien moeten de bierbrouwers van Heineken eerst maar eens afspreken met hun collega’s van Grolsch, die hebben Dagvers bier wat direct uit de lagertank komt en niet te vergelijken is met het bier uit de niet verpakte beugelfles.

Heineken blijf ons vooral verassen met verse en frisse campagnes, die geloven we echt, net als uit een lekker koel en vers biertje uit THE SUB.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Heineken

Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0

Op Circuit Zandvoort, waar dit weekend de Formule 1 race op het programma staat, heeft Max Verstappen de online game competitie Player 0.0 afgetrapt. Samen met Heineken vraagt de wereldkampioen hiermee aandacht voor geen alcohol in het verkeer. ‘De beste bestuurder drinkt niet, tenzij het 0.0 is’, aldus Verstappen.

Automotive24.08.2024

Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0

Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruik
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Heb je de nieuwste reclame van Heineken al gezien? De internationale campagne draait helemaal om het leven na corona. Hoewel dat iets te voorbarig was, neemt het bedrijf wel een duidelijk standpunt in. 'The night is youn...

Advertising14.07.2021

Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

In menig vacaturetekst staat wel iets over de welbekende vrijdagmiddag borrel. Even de werkweek met zijn allen afsluiten. Bij sommige bedrijven worden wekelijks de successen gevierd en vaak teruggeblikt op de ergernissen...

Nieuws11.03.2020

​Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten

ook voor de bedrijfsresultaten
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

Een jaar geleden maakte Amsterdam kennis met een online besteldienst als geen ander: Heineken NOW, waarmee je in no time ijskoud bier, fris en snacks in huis haalt. De service heeft inmiddels meer dan 30.000 geregistreer...

Online07.06.2019

“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”

KLM scoort een Grand SpinAward

Tijdens wederom een uitverkochte SpinAwards Night hebben gisteren in totaal 34 winnaars een felbegeerde ring in ontvangst mogen nemen. De meest prestigieuze ring, de Grand SpinAward, werd in de wacht gesleept door KLM Ro...

Marketing21.04.2017

KLM scoort een Grand SpinAward

En 33 andere winnaars!
Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

Brood gebakken met het unieke Heineken A-gist: tussen 18 en 22 maart heb je het kunnen proeven in de unieke Heineken Bakery aan de Vijzelgracht in Amsterdam. Het zogenaamde A-gist dat Heineken gebruikt in het brouwen van...

Nieuws29.03.2017

Groot succes voor Heineken Bakery: check the aftermovie

sponsored story