Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Heineken komt met een nieuw biertje op de markt. Dat zou eigenlijk de titel moeten zijn maar die klopt niet. Heineken komt met hetzelfde bier de markt maar dan anders verpakt. Dat klopt al een een stuk meer. Verwarrend, best wel eigenlijk maar waar gaat het precies om?
Vandaag maakte Nederlands grootste bierbrouwer bekend met Heineken Extra Vers bier op de markt te komen. En dat zou niet niet het reguliere Heineken-bier zijn maar, en hier komt de verwarring, hetzelfde bier maar dan extra beschermd tegen tijd, temperatuur en licht. Hierdoor zou de smaak van vers bier zoals dat wordt gebrouwen worden behouden. Dit is tenminste wat Heinekens meesterbrouwer en retaildirecteur beweren.
Het bier is naturlijk hetzelfde bier als in een kratje, maar nu extra gekoeld vervoerd en gewikkeld in lichtdicht papier. De prijs die als bierdrinker moet betalen is 1,09 euro, en dat is echt bijna twee keer zo duur als de normale prijs voor het ‘gewone’ flesje Heineken. Tot zover even de marketing want dit lijkt natuurlijk nergens over te gaan. Papiertje er omheen en dan roepen, dit is verser bier dan dat andere verse bier is verwarrend.
Helemaal ongelijk hebben de marketingboys van Heineken niet want we betalen ook net zo makkelijk 2 euro voor een flesje Spa met water wat niet anders is dan kraanwater, vaak nog beter van kwaliteit en gratis. En waarom dan niet het dubbele laten betalen voor een flesje bier wat prachtig verpakt is.
Heineken Extra Vers
Heineken Extra Vers heeft een eigen etiket, wordt vanaf de brouwerij naar de supermarkt gekoeld vervoerd en heeft een papieren verpakking om de fles. Deze laatste draagt bij aan behoud van de verse smaak die volgens de bierbrouwer tot één maand na aankoop te garanderen is. De bescherming tegen temperatuur en licht moet er voor zorgen dat het bier beter op smaak blijft.
Broodje Aap of echt?
Volgens Heineken is effect van het koelen en verpakken dat je een totaal andere smaaksensatie gaat krijgen. Met name licht zou killing zijn voor de smaak van bier. Maar Heineken als dat waar is stop met flesjes, kratjes, statiegeld, dure laadruimte en meer. Jullie hebben al jaren daarvoor een geweldige oplossing die ook nog eens tegen nagenoeg dezelfde prijs wordt verkocht als dat mooie Heineken flesje. Die optie noemen wij ‘een blikje bier’. Door het blikje blijft het bier sowieso beter gekoeld en licht heeft bij een blikje al helemaal geen kans.
Vers als trend
Dat Heineken wil inspelen op de trend van “koop vooral vers” snappen we best en meestal verrast de bierbrouwer ons met de meest originele reclamecampagnes waar we al jaren een grote fan van zijn. Maar nu een flesje bier verpakken en dit naast de geperste sinaasappelen zetten onder de noemer van ‘vers bier smaakt beter’ is iets waar ook supermarkten als AH nog twijfelen. Het bier is niet echt verser! alleen anders verpakt en vervoerd en dat zou dan die andere smaak moeten geven. Misschien moeten de bierbrouwers van Heineken eerst maar eens afspreken met hun collega’s van Grolsch, die hebben Dagvers bier wat direct uit de lagertank komt en niet te vergelijken is met het bier uit de niet verpakte beugelfles.
Heineken blijf ons vooral verassen met verse en frisse campagnes, die geloven we echt, net als uit een lekker koel en vers biertje uit THE SUB.
Verder lezen over Heineken
Automotive24.08.2024
Max Verstappen start de online game competitie Player 0.0
Gamification ingezet voor aandacht verantwoord alcoholgebruikMobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising14.07.2021
Heineken’s pro-vaccinatiereclame krijgt veel kritiek
Marketing17.06.2021
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken
Wat is er aan de hand?Nieuws11.03.2020
Borrelen met collega’s? Goed voor de sfeer & voor de bedrijfsresultaten
ook voor de bedrijfsresultatenOnline07.06.2019
“Hey Google, doe mij maar ijskoud bier binnen 60 minuten”
Marketing21.04.2017
KLM scoort een Grand SpinAward
En 33 andere winnaars!Nieuws29.03.2017