Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl
Dagelijks wordt er voor heel veel geld aan versproducten vernietigd, omdat er geen koper voor is gevonden. Zonde, want er is in principe niets mis met die producten, maar volgens geldende normen op gebied van voedselveiligheid mogen ze de volgende dag niet meer terug in de schappen. Maar wat zou er gebeuren wanneer je die versproducten vlak voor het sluiten van de winkel extra goedkoop maakt? Zou je er dan meer van verkopen? HEMA durft het aan, en introduceert – als eerste in Nederland – happy hour. Een uur voor sluitingstijd van de winkels worden producten 25 procent goedkoper. Het moet voedselverspilling tegengaan én meer nieuwe klanten trekken. Want wie voor sluitingstijd naar HEMA komt voor een goedkope versmaaltijd, neemt vast nog wel wat extra’s mee naar huis. Een flesje wijn bijvoorbeeld. Maar daarvoor geldt het happy hour jammer genoeg niet. Al zou het dan pas echt storm lopen.
Lagere prijzen
Ongeveer een maand geleden werden klanten nog betrokken bij prijsverlagingen in HEMA. Klanten mochten aangeven wat de ‘meest onmisbare producten’ waren, om vervolgens deze producten tegen een lagere prijs in de winkels terug te vinden.
Het gaat natuurlijk al een tijdje niet zo lekker bij HEMA en beide acties, happy hour en de prijsverlagingen, moeten de keten er weer bovenop helpen. En laten we hopen dat dat ook zo zal zijn. Want wij Nederlanders kunnen toch niet zonder de tompoucen, sokken, rookworsten en Jip en Janneke-speelgoed van HEMA.