Marketing20.05.2022

​Growth hacking is het nieuwe marketing


Growth hacking, een term die je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen de afgelopen tijd. Het is inmiddels een wereldwijd bewezen strategie om te gebruiken voor (bijna) iedere business. Maar wat houdt growth hacking nu eigenlijk in? En hoe ziet de toekomst van deze groeiende discipline eruit?

Wat is Growth Hacking?

Laten we beginnen met uit te leggen wat growth hacking is. Growth hacking, oftewel growth marketing, is een relatief nieuw vakgebied dat zich bezighoudt met het versnellen van de groei van bedrijven via data-gedreven processen. Het bestaat uit het proces van het uitvoeren van verschillende experimenten met behulp van diverse tools om continue verbeteringen te kunnen doorvoeren en tot de snelst mogelijke potentiële groei te komen. Om deze systematische nieuwe groeikansen aan te grijpen is een growth hacker actief op veel verschillende platforms en gebruikt het creatieve strategieën om leads te verzamelen. Van naamsbekendheid verhogen via marketing (SEO, SEA, LinkedIn, Instagram, Facebook) tot het inzetten van automatisering en bots voor accounts om efficiëntie in de hand te spelen.

growth-1
growth-1

Traditionele Marketing vs. Growth Hacking

Growth hacking kan gezien worden als een deel van marketing maar toch is het een hele andere tak van sport. Waar marketeers zich vaak bezig houden met bereik genereren voor een product en deze effectief te verkopen, houden growth hackers zich meer bezig met marketingactiviteiten voor een organisatie door de gehele funnel. Dus ook het zorgen voor de activatie van klanten, klantbehoud, het vergaren van klanten via klanten en het meest halen uit bestaande klanten met een bijpassende revenue strategie. Er is dus zeker overlap, maar growth hackers kijken naar meer naar het grotere plaatje.

growth-2
growth-2

De voornaamste verschillen tussen traditionele marketing en growth hacking zijn:

  • Growth hackers zijn actief door de gehele klantenfunnel, terwijl marketeers zich meestal alleen focussen op awareness en activation. Growth hackers bekijken dus meer het grotere geheel en voeren stapsgewijs taken uit aan de hand van een growth plan.
  • Growth hackers zijn gefocust op het snel terug winnen van de ROI en bekijken waar de snelst mogelijke groei te behalen is tegen een zo laag mogelijk budget.
  • Growth hackers zijn data-gedreven en voeren continue experimenten uit om data te verzamelen en zo te bekijken welke actie de meeste potentie heeft.
  • Growth hackers zijn zeer tool-georiënteerd en gebruiken veel slimme trucs om efficiëntie en schaalvoordelen te behalen.
  • Growth hackers zijn technisch begaafd en dienen verstand te hebben van web development en verschillende marketing automation processen.
  • Growth hackers zijn zeer betrokken bij het product en denken out-of-the-box. Ze experimenteren veel om de juiste product/channel-fit te vinden en zo de doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken en te bedienen. Marketeers doen dit meer in lijn met de algehele consensus in de markt.
  • Growth hackers handelen zeer adequaat en zijn in staat om snel veranderingen door te voeren, terwijl marketeers een vrij langzame benadering hanteren met een duidelijk start- en eindpunt.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Gelet op het online zoekgedrag naar de term ‘growth hacking’ valt op dat de interesse voor het vakgebied in de lift naar boven zit. Maar wat brengt de toekomst dit groeiende fenomeen?

Growth-3
Growth-3

Acceptatie van Growth

Steeds meer bedrijven beginnen de noodzaak in te zien van een growth benadering. Waar growth hacking nu nog voornamelijk wordt toegepast in het MKB, zullen in de toekomst steeds meer grote en authentieke bedrijven de effectiviteit van deze methodes omarmen en deze zelf gaan implementeren. Zo raakt, ook bij grote bedrijven, het gehele marketing en sales proces steeds meer in elkaar verweven waar growth een grote verbindende factor in zal gaan spelen. Bedrijven gaan op deze manier steeds meer een growth mindset in hun bedrijfscultuur integreren en stellen persoonlijke groei en development centraal.

Experimenteren wordt de standaard

Gezien het feit dat er steeds meer succesverhalen zijn van bedrijven die ontzettend veel experimenteren, denk aan Booking.com, Amazon en Uber, zal deze werkwijze meer dan zeker overslaan naar de rest van de online markt. Het bedrijven van traditionele marketing kent nog vaak een lage omloopsnelheid en met het inzetten van experimenten in de vorm van A/B tests gaat niet alleen de snelheid omhoog, maar het zorgt er ook voor dat de bedrijfs potentie maximaal wordt benut.

Experimenteren wordt dan ook de norm, want hiermee wordt er toegewerkt naar optimale conversie ratio’s met de juiste product-channel fit. Enkel met het uitvoeren van experimenten kunnen er de juiste conclusies worden getrokken om zo data-gedreven beslissingen te kunnen nemen. De tijd voor het continu testen en monitoren van lopende campagnes is dan ook definitief aangebroken!

Overspoeling van tools

In de online marketingwereld is het gebruik van SaaS producten de laatste jaren enorm toegenomen. Deze cloud-based tools op basis van een abonnementsmodel zijn dan ook niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Vanwege het feit dat het aanbod soms wel een overkill lijkt, wordt het belang van kritische toolselectie steeds groter.

In de dichtbevolkte infrastructuur van tools moet dus met een scherp oog gekeken worden naar welke tools het best kunnen worden ingezet voor een bepaalde growth handeling. Alleen de beste en dus meest geschikte tool uit vergelijkingen moet worden geselecteerd alvorens het wordt ingezet.

Ethisch growth hacken

De privacy van internetgebruikers is al een tijdje het onderwerp van het gesprek tussen overheden en tech-giganten. Steeds meer surfers accepteren dan ook niet langer dat websites hun web activiteiten kunnen tracken. Daarbij moeten gebruikers eerst toestemming geven in de vorm van cookies of websites hun webgedrag mogen volgen. Google heeft recentelijk aangekondigd dat Chrome, haar eigen webbrowser, in de nabije toekomst niet langer third party cookies zal ondersteunen. Het wordt dus steeds lastiger voor growth hackers om relevante web statistics te verzamelen.

Vanaf 1 juli 2021 is de telecommunicatiewet in ons land verder aangescherpt. Deze wet houdt in dat bedrijven consumenten niet langer ongevraagd mogen bellen of mailen om producten of diensten aan te bieden. Ethisch te werk gaan is dus belangrijker dan ooit, maar dit zorgt wel voor creatieve oplossingen om alsnog binnen de kaders het maximale resultaat te boeken.

Dit artikel is geschreven door Jordi Bron, Boyd Visser en Jason van der Drift van Red Panda.

[Fotocredits – tashatuvango © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Hacken

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Het zit al sinds 2016 in Jetpack en het zorgt dat gebruikers die ingelogd zijn kunnen lezen wat er in ingediende formulieren staat.

Cybercrime15.10.2024

Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack

Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen

In ieder geval doet LEGO geen uitspraken over hoe dit is gebeurd. Het zegt alleen: “Op 5 oktober 2024 verscheen er kort een ongeautoriseerde banner op LEGO.com.'

Cybercrime07.10.2024

Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen

Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid

De gratis cursus is bedoeld om je bewuster te maken van wat er allemaal alarmbellen moet doen rinkelen in de toekomst.

Cybercrime02.10.2024

Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid

Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat

Een grote storing treft momenteel allerlei overheidssystemen, waardoor Eindhoven airport platligt, DigiD niet werkt en meer. Er zou geen cybercrime bij komen kijken.

Cybercrime28.08.2024

Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat

Google Play bevat al jarenlang malware genaamd Mandrake

Wist je dat er al jaren malware in de Play Store van Google staat? Het is zelfs 'bekende' malware, genaamd Mandrake.

Cybercrime31.07.2024

Google Play bevat al jarenlang malware genaamd Mandrake

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Het blijft een dilemma: als je slachtoffer wordt van phishing, dan heb je zelf je geld weggegeven: of is dat niet zo eenvoudig te stellen?

Cybercrime21.06.2024

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude

De kans is groot dat je op het punt staat om een reis te boeken. Een goed idee, maar pas wel op voor vakantiefraude. Dit is wat dat inhoudt.

Cybercrime05.06.2024

Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert