Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Growth hacking, een term die je ongetwijfeld voorbij hebt zien komen de afgelopen tijd. Het is inmiddels een wereldwijd bewezen strategie om te gebruiken voor (bijna) iedere business. Maar wat houdt growth hacking nu eigenlijk in? En hoe ziet de toekomst van deze groeiende discipline eruit?
Wat is Growth Hacking?
Laten we beginnen met uit te leggen wat growth hacking is. Growth hacking, oftewel growth marketing, is een relatief nieuw vakgebied dat zich bezighoudt met het versnellen van de groei van bedrijven via data-gedreven processen. Het bestaat uit het proces van het uitvoeren van verschillende experimenten met behulp van diverse tools om continue verbeteringen te kunnen doorvoeren en tot de snelst mogelijke potentiële groei te komen. Om deze systematische nieuwe groeikansen aan te grijpen is een growth hacker actief op veel verschillende platforms en gebruikt het creatieve strategieën om leads te verzamelen. Van naamsbekendheid verhogen via marketing (SEO, SEA, LinkedIn, Instagram, Facebook) tot het inzetten van automatisering en bots voor accounts om efficiëntie in de hand te spelen.
Traditionele Marketing vs. Growth Hacking
Growth hacking kan gezien worden als een deel van marketing maar toch is het een hele andere tak van sport. Waar marketeers zich vaak bezig houden met bereik genereren voor een product en deze effectief te verkopen, houden growth hackers zich meer bezig met marketingactiviteiten voor een organisatie door de gehele funnel. Dus ook het zorgen voor de activatie van klanten, klantbehoud, het vergaren van klanten via klanten en het meest halen uit bestaande klanten met een bijpassende revenue strategie. Er is dus zeker overlap, maar growth hackers kijken naar meer naar het grotere plaatje.
De voornaamste verschillen tussen traditionele marketing en growth hacking zijn:
- Growth hackers zijn actief door de gehele klantenfunnel, terwijl marketeers zich meestal alleen focussen op awareness en activation. Growth hackers bekijken dus meer het grotere geheel en voeren stapsgewijs taken uit aan de hand van een growth plan.
- Growth hackers zijn gefocust op het snel terug winnen van de ROI en bekijken waar de snelst mogelijke groei te behalen is tegen een zo laag mogelijk budget.
- Growth hackers zijn data-gedreven en voeren continue experimenten uit om data te verzamelen en zo te bekijken welke actie de meeste potentie heeft.
- Growth hackers zijn zeer tool-georiënteerd en gebruiken veel slimme trucs om efficiëntie en schaalvoordelen te behalen.
- Growth hackers zijn technisch begaafd en dienen verstand te hebben van web development en verschillende marketing automation processen.
- Growth hackers zijn zeer betrokken bij het product en denken out-of-the-box. Ze experimenteren veel om de juiste product/channel-fit te vinden en zo de doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken en te bedienen. Marketeers doen dit meer in lijn met de algehele consensus in de markt.
- Growth hackers handelen zeer adequaat en zijn in staat om snel veranderingen door te voeren, terwijl marketeers een vrij langzame benadering hanteren met een duidelijk start- en eindpunt.
Hoe ziet de toekomst eruit?
Gelet op het online zoekgedrag naar de term ‘growth hacking’ valt op dat de interesse voor het vakgebied in de lift naar boven zit. Maar wat brengt de toekomst dit groeiende fenomeen?
Acceptatie van Growth
Steeds meer bedrijven beginnen de noodzaak in te zien van een growth benadering. Waar growth hacking nu nog voornamelijk wordt toegepast in het MKB, zullen in de toekomst steeds meer grote en authentieke bedrijven de effectiviteit van deze methodes omarmen en deze zelf gaan implementeren. Zo raakt, ook bij grote bedrijven, het gehele marketing en sales proces steeds meer in elkaar verweven waar growth een grote verbindende factor in zal gaan spelen. Bedrijven gaan op deze manier steeds meer een growth mindset in hun bedrijfscultuur integreren en stellen persoonlijke groei en development centraal.
Experimenteren wordt de standaard
Gezien het feit dat er steeds meer succesverhalen zijn van bedrijven die ontzettend veel experimenteren, denk aan Booking.com, Amazon en Uber, zal deze werkwijze meer dan zeker overslaan naar de rest van de online markt. Het bedrijven van traditionele marketing kent nog vaak een lage omloopsnelheid en met het inzetten van experimenten in de vorm van A/B tests gaat niet alleen de snelheid omhoog, maar het zorgt er ook voor dat de bedrijfs potentie maximaal wordt benut.
Experimenteren wordt dan ook de norm, want hiermee wordt er toegewerkt naar optimale conversie ratio’s met de juiste product-channel fit. Enkel met het uitvoeren van experimenten kunnen er de juiste conclusies worden getrokken om zo data-gedreven beslissingen te kunnen nemen. De tijd voor het continu testen en monitoren van lopende campagnes is dan ook definitief aangebroken!
Overspoeling van tools
In de online marketingwereld is het gebruik van SaaS producten de laatste jaren enorm toegenomen. Deze cloud-based tools op basis van een abonnementsmodel zijn dan ook niet meer weg te denken uit het digitale landschap. Vanwege het feit dat het aanbod soms wel een overkill lijkt, wordt het belang van kritische toolselectie steeds groter.
In de dichtbevolkte infrastructuur van tools moet dus met een scherp oog gekeken worden naar welke tools het best kunnen worden ingezet voor een bepaalde growth handeling. Alleen de beste en dus meest geschikte tool uit vergelijkingen moet worden geselecteerd alvorens het wordt ingezet.
Ethisch growth hacken
De privacy van internetgebruikers is al een tijdje het onderwerp van het gesprek tussen overheden en tech-giganten. Steeds meer surfers accepteren dan ook niet langer dat websites hun web activiteiten kunnen tracken. Daarbij moeten gebruikers eerst toestemming geven in de vorm van cookies of websites hun webgedrag mogen volgen. Google heeft recentelijk aangekondigd dat Chrome, haar eigen webbrowser, in de nabije toekomst niet langer third party cookies zal ondersteunen. Het wordt dus steeds lastiger voor growth hackers om relevante web statistics te verzamelen.
Vanaf 1 juli 2021 is de telecommunicatiewet in ons land verder aangescherpt. Deze wet houdt in dat bedrijven consumenten niet langer ongevraagd mogen bellen of mailen om producten of diensten aan te bieden. Ethisch te werk gaan is dus belangrijker dan ooit, maar dit zorgt wel voor creatieve oplossingen om alsnog binnen de kaders het maximale resultaat te boeken.
Dit artikel is geschreven door Jordi Bron, Boyd Visser en Jason van der Drift van Red Panda.
[Fotocredits – tashatuvango © Adobe Stock]
Verder lezen over Hacken
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Cybercrime07.10.2024
Nee, LEGO raadt je niet aan de LEGO Coin te kopen
Cybercrime02.10.2024
Ben jij online op te lichten? Doe de gratis cursus Digitale Weerbaarheid
Cybercrime28.08.2024
Grote storing legt DigiD en Eindhoven Airport plat
Cybercrime31.07.2024
Google Play bevat al jarenlang malware genaamd Mandrake
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Cybercrime05.06.2024
Zo voorkom je dat je te maken krijgt met vakantiefraude
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024