De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie. Zo blijkt uit de Omnichannel Index 2024, een initiatief van Google in samenwerking met Impact Commerce, dat nu voor de vierde keer is uitgebracht. Dit rapport biedt inzicht in de prestaties van retailers op het gebied van omnichannel klanterervaringen en beoordeelt meer dan 350 retailers uit de Benelux en Scandinavië op hoe vlot en geïntegreerd hun winkelervaring op alle kanalen is.
Waarin blinkt Nederland uit?
Er zijn een aantal punten waarop Nederland uitblinkt ten opzichte van de andere regio’s, waaronder:
- Loyaliteitsprogramma’s: Nederlandse retailers tonen een sterke betrokkenheid bij loyaliteitsprogramma’s voor klanten en scoren op dit gebied boven het indexgemiddelde. Deze focus op het opbouwen van klantloyaliteit helpt bij het stimuleren van herhalingsaankopen en merkbekendheid.
- Effectief gebruik van digitale marketingkanalen: Nederlandse retailers zijn meester in het gebruik van verschillende digitale marketingkanalen voor omnichannelhandel. Ze begrijpen hoe ze klanten via meerdere contactpunten kunnen bereiken en hoe ze een samenhangende merkervaring kunnen creëren.
- Hoog gebruik van consumentenapps: Nederland voert de index aan in het gebruik van consumentenapps van retailers zelf, wat aangeeft dat Nederlandse retailers het belang van mobiele betrokkenheid erkennen en actief investeren in de ontwikkeling van apps om de klantervaring te verbeteren.
"Klanten die in Nederland via meerdere kanalen winkelen, kopen 2,9 keer vaker en geven 2,2 keer meer uit dan klanten die maar één kanaal gebruiken. Dit laat zien dat er enorm veel potentie is voor winkeliers als zij hun omnichannel-strategie verbeteren."
- Marleen Smit, Director Retail bij Google.
Koplopers in retail
De studie licht verschillende Nederlandse retailers uit die uitblinken in omnichannel retail. Karwei valt op door hun digitale volwassenheid met een perfecte score in de categorieën app en marketing. H&M onderscheidt zich door het effectief gebruik van klantdata en uitstekende digitale marketingstrategieën. En GAMMA blinkt uit in technische prestaties, voorraadbeheer, loyaliteitsprogramma’s en een soepel aankoopproces.
Meer info over het onderzoek hoor je in onderstaande video, of is te vinden op de website van Impact Commerce.
[Fotocredits – YouraPechkin © Adobe Stock]
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023
Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!
Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeterenEvents07.04.2023
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals
Verder lezen over Google
Artificial Intelligence30.10.2024
Een kwart van het programmeerwerk bij Google wordt gedaan door AI
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Artificial Intelligence09.10.2024
AI wint nu ook nog de Nobelprijs: twee zelfs
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Artificial Intelligence03.10.2024
Knoop straks in het Nederlands een gesprek aan met Gemini Live
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Search25.09.2024
Google introduceert een speelse doodle met popcorn
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024
Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023