Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Van alle introducties van wearables was de introductie van de Nike FuelBand toch de meest spraakmakende. Van de FuelBand werd ook veel verwacht, ’s werelds populairste sportmerk, een coole look en bomvol met software de jouw activiteiten gedurende de dag registreert aka NikeFuel. De Fuelbend moet dragers ook motiveren om meer te gaan bewegen. Het design is nog steeds prachtig, maar niet iedereen vind het dragen even comfortabel. De software is echter top en tja het is NIke en met het dragen geef je ook een beetje jouw lifestyle aan.
Om de FuelBand in de VS opnieuw te promoten heeft Nike de virale Nike Mystery campagne bedacht waarbij een automaat op een geheime plek in New York is geplaatst. Via de automaat kunnen gebruikers in ruil voor hun NikeFuel punten gratis Nike producten afhalen. De gratis producten zijn alleen verkrijgbaar voor NikeFuel punten die tot 24 uur van tevoren zijn verdiend. De x-factor van de campagne is dat de automaat nooit lang op een plek bleef staan en continue werd verplaatst naar een andere geheime locatie. Social media zorgde ook hier voor de buzz.
De campagne lijkt inmiddels een succes. De Nike FuelBox is zowel lokaal als internationaal opgepakt. Mede door de verspreiding via social media is de campagne groter geworden. Maar waarom was deze campagne wel een succes en andere soortgelijke ‘mystery campagnes‘ niet?
Natuurlijk is Nike is een bekend merk, maar veel minder mensen zijn bekend met de Nike FuelBand. Het eerste is zeker van groot belang, hoe bekender, hoe eenvoudiger lijkt het maar ook in deze campagne zijn het de influencers en merkliefhebbers die de boodschap verder verspreid. Door het verspreiden van hints en tips via Instagram, Twitter en Facebook konden anderen ook anticiperen op de campagne.
Daarnaast heeft Nike er verstandig aan gedaan om de FuelBox iedere keer weer te verplaatsen om op die manier een uitdaging te creëren voor haar fans. Een paar dagen voordat de FuelBox weer werd verplaatst, startte Nike zelf de conversatie via social media met hints waar de FuelBox naartoe zou verhuizen om zo de interactie met fans aan te gaan. Of de campagne overwaait naar Europa is niet bekend.
Groot succes voor Nike+
Met de Nike FuelBand heeft Nike workouts interactief gemaakt. Zo kun je het bijvoorbeeld virtueel opnemen tegen je vrienden en op die manier wordt er gewerkt aan een nieuwe manier van sporten. NikeFuel was een grote motivator voor Nike+ gebruikers om hun prestaties te meten. Door het succes van de Mystery Box campagne zijn de mogelijkheden voor NikeFuel verlegd. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de volgende zet van Nike+ na het succes van de Mystery Box campagne.
Verder lezen over Nike
Technology05.07.2024
Zelfs schoenen ontkomen niet aan het grootste nadeel aan tech
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Gadgets06.02.2024
Sneakerheads hebben een groot probleem: sneakers ontbinden
Metaverse16.11.2022
Nike gelooft in NFT’s: lanceert NFT-markplaats .Swoosh
Nieuws15.06.2022
Nike en Adidas ruziën om apps en verstelbare sneakers
Metaverse09.02.2022
Het metaverse: waarom zou je digitale kleding kopen?
Metaverse20.01.2022
Wat er nu al gebeurt in het Metaverse
Nike, Disney, Walmart: wie volgt?Gadgets17.01.2022