Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste richting te geven, maar ook op het gebied van online marketing en retail zien we steeds vaker succescases waarbij gamification als marketingmiddel is gebruikt. Wij geven je daarom 5 voorbeelden van deze succesverhalen van het afgelopen jaar die de kracht van gamification bevestigen.
1. Twix X Coop
Om je eigen merk te versterken, kun je ook de samenwerking aangaan met een ander merk. En als je daarbij een concept bedenkt waar je beiden baat bij hebt, kan het nog wel eens heel succesvol worden. Een goed voorbeeld daarvan is de Coop X Twix campagne in
Denemarken. Via de Coop app kun je loyalty-member worden. Het doel van de supermarkt was om meer betrokkenheid te creëren bij de members, Door middel van een spelelement in de Coop app in samenwerking met Twix kun je stellen dat dit aardig is gelukt.
Het spel is namelijk door maar liefst 255.000 loyalty-members in de app gespeeld. Daarbij hebben 15.000 mensen een productsample gewonnen. Het spel was alleen te spelen voor members. Coop wist dus exact wie er op welk tijdstip deelnam aan de game, in welke winkel de prijs is opgehaald en hoe laat. Inactieve leden hadden een grotere winkans met als doel om hen te heractiveren. Winnaars konden hun prijs ophalen in elke Coop vestiging. De prijs werd in de app in het virtuele winkelmandje geplaatst, zodat je deze tijdens het afrekenen aan de kassa kon inwisselen middels een barcode.
But what’s in it for Twix? In de periode voor de campagne kocht zo’n 1,5% (3.800 mensen) uit de groep van loyalty-members een Twix. In hetzelfde tijdsbestek na de campagne kocht zo’n 15,7% (40.000 mensen) een Twix. Dankzij de samenwerking met Coop in de vorm van deze game-campagne vond er dus een vertienvoudiging plaats aan Twix aankopen.
2. Digitale Tour de France van Team Jumbo-Visma
Afgelopen zomer zag de Tour de France er net even iets anders uit dan gebruikelijk. Ander tijdstip, korter op de Giro en Vuelta en bovenal: zonder supporters. Maar wat is sport zonder supporters? Team Jumbo-Visma en Jumbo sloegen daarom de handen ineen om samen met haar klanten en fans de tour op een andere manier mee te maken met het unieke concept ‘Tour de Kans’.
Tour de Kans was niet alleen een hele makkelijke woordspeling, maar ook een succesvol gamification concept. De fans konden 23 dagen lang deelnemen aan verschillende bekende games, zoals rad van fortuin, snake, memory en diverse quizzen. Daarbij maakte je kans op hele mooie prijzen, waaronder tickets voor de GP in Zandvoort, een verzorgd skiweekend, Gazelle e-bikes en natuurlijk Jumbo cadeaukaarten. In totaal zijn er maar liefst 100.000 prijzen weggegeven. Dankzij het leuke game-concept op het juiste moment en met de juiste promotie via de verschillende social media kanalen, deed de gemiddelde deelnemer meer dan zeven keer mee. In totaal werd er meer dan 13.700 uur aan games gespeeld. Zo was niet alleen de Tour op sportief gebied een succes voor Jumbo-Visma, maar ook op het gebied van engagement.
3. Nationale Opera en Ballet Quiz
Het Nationale Opera en Ballet heeft goed door dat gamification inzetten in de vorm van een quiz een goed middel is om betrokkenheid te genereren. Een quiz over een specifiek onderwerp kan er namelijk voor zorgen dat de deelnemer zich speciaal voelt, doordat hij de bevestiging krijgt dat hij ergens veel vanaf weet. Met de quiz over spitzen (balletschoenen) spreekt het Nationale Opera en Ballet precies de juiste doelgroep aan.
Ben je niet geïnteresseerd in het onderwerp? Dan val je niet in de doelgroep die het Nationale Opera en Ballet wil bereiken met de campagne. Degene die zich wel aangetrokken voelen tot het onderwerp, willen maar al te graag hun kennis testen en de uitslag delen met hun vrienden.
4. Bavaria gaming platform
Simpele spelletjes zijn eigenlijk de leukste spelletjes. Ze zijn voor iedereen toegankelijk, zijn niet langdradig en ze leveren veel engagement op als je ze inzet als online marketeer. Royal Swinkels Family Brewers, het moederbedrijf van Bavaria, heeft dat goed door. Zij zetten gamification in de meest letterlijke zin van het woord in om zo leads te verzamelen en de branding te vergroten.
Op een speciale landingspagina heb je de keuze uit vier simpele spellen die bij iedereen bekend zijn. Het doel is natuurlijk om een zo hoog mogelijke score te behalen. Eenmaal een highscore te pakken wil je dit natuurlijk delen via social media en je vrienden uitdagen. Zo zorgt een simpel spelletje voor de consument voor diepgaande engagement.
5. Coca-Cola: open like never before
Coca-Cola is een masterbrand als het gaat om campagne voeren. Afgelopen zomer besloten zij gamification in te zetten om een positieve twist te geven aan de corona pandemie en de lockdown die daarmee gepaard gaat. Waar er veel onzekerheid heerst over wanneer we weer terug naar ‘normaal’ gaan, stellen ze bij Coca-Cola de vraag: ‘Wat is normaal en moeten we wel terug naar normaal?’. De campagne Open like never before was daarmee geboren.
Deze campagne is gebaseerd op een overtuiging dat je niet terug naar normaal hoeft, maar in plaats daarvan juist vooruit moet denken om zo de wereld beter te maken. Het inspireert mensen om meer open te staan voor wat komen gaat en om anderen daarbij te helpen. Meer open staan dan ooit!
Hoe dat er in de praktijk uit zag? Coca-Cola zette verschillende interventies in om deel te nemen aan de actie, waaronder een online kraskaart. Na aankoop van een Coca-Cola product kon je de kassabon uploaden en deelnemen aan de kras-en-winactie. Daarbij kon je verschillende prijzen winnen, waaronder diner- en bioscoopbonnen. Een hele mooie actie dus om engagement en bewustwording te vergroten én daarbij lokale horeca en bioscopen te steunen.
Jouw succesverhaal mede mogelijk gemaakt door gamification
Bovenstaande cases zijn simpele maar effectieve verhalen waarbij gamification is ingezet. Van een simpele quiz tot een interactief 23-daagse campagne, gamification kan ook centraal staan in jouw succesverhaal. Wil je weten hoe? Leadfamly is een een softwareplatform met meer dan 30 standaard game-concepten. Zo kies je via Leadfamly eenvoudig uit een van de vele spelelementen en pas je deze volledig aan jouw campagne aan. Gamification was nog nooit zo makkelijk. Easy like never before!
[Fotocredits © Jacob Lund – Adobe Stock]
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017
Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers
Informer helpt ondernemers door ze te laten spelenGaming25.09.2015