Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
De mensen van Insta360 maken goede camera’s waarmee je geweldige effecten aan je video kunt toevoegen, maar toch lijken ze wat onzeker. Meerdere contentcreators lopen tegen een probleem aan met het bedrijf, namelijk dat ze willen dat influencers niet langer zeggen dat hun video’s worden gesponsord door het merk. Het zou niet authentiek overkomen, stelt Insta360.
Insta360
Creator iPhonedo besloot een hele video te wijden aan de manier waarop men bij Insta360 probeert om contentcreators dingen te laten doen die niet alleen vanuit een ethisch perspectief wankel zijn, maar in veel landen ook nog illegaal. In menig land moet je aangeven dat iets gesponsord is, omdat je anders op hoge boetes kunt rekenen. Mensen moeten weten dat een video wordt gesponsord, omdat het betekent dat je direct geld krijgt van het merk waarover je video gaat en dat betekent mogelijk dat je minder negatief bent dan je misschien zou willen zijn. Nu zeggen veel influencers dat ze alleen met merken werken waarmee ze zich sowieso identificeren, maar dit soort praktijken is niet voor niets beboetbaar: transparantie is van belang.
En aan de poten van die transparantiestoel zaagt Instas360 regelmatig, zo blijkt. In een mail die het bedrijf stuurt naar iPhonedo is te lezen: “Zou je er oke mee zijn om het product in de spotlight te zetten zonder dat je aangeeft dat we de sponsor zijn? Aangezien het meer betrouwbaar en organisch overkomt. Verder kun je de video maken die je wil!” De influencer valt nogal over deze vraag, vooral omdat dit illegaal is. Aan de andere kant is de vraag ook wel weer te begrijpen: zo’n bedrijf denkt gewoon: we kunnen het altijd proberen. Echter schiet zoiets soms in het verkeerde keelgat en nu heeft Insta360 de poppen aan het dansen.
Betrouwbaar
Vooral de bewoording van de mail wekt woede op: als er immers iets juist niet betrouwbaar is, dan is dat wel iemand die zijn mening over een product geeft terwijl hij er geld voor krijgt om over het product te praten. Dus ondanks dat het een wat onschuldig verzoek lijkt, is het voor sommigen niet alleen een vraag om iets illegaals te doen, maar ook een belediging aan het adres van de influencer.
Wat dat betreft is en blijft filmmaker Casey Neistat (hierboven) een geweldig voorbeeld van hoe het wel moet, en hoe een sponsorschap toch nog authentiek over kan komen, terwijl dit gewoon wordt genoemd. Hij gaf jaren geleden in zijn vlog over Insta360 aan dat hij het apparaat al gebruikte voordat hij het bedrijf accepteerde als sponsor. Hij heeft het ook in een paar video’s gebruikt, zo stelt hij. Hij lijkt dus oprecht overtuigd van het product. Ook op onze redactie hebben we ervaringen met deze camera, die we zonder sponsorschap zelf hebben aangeschaft. Het is magisch hoe de ‘stok’ waar deze camera aan vastzit volledig uit video’s verdwijnt. En hoe grappig de video’s zijn als er een hond er met de camera vandoor gaat:
Eerlijkheid duurt het langst
Je ziet het aan de bovenstaande voorbeelden: Insta360 heeft op zich helemaal dat achterhouden van sponsorschappen niet nodig. Het bedrijf doet het al goed: en zeker als iemand als Neistat je product op een vrij oprecht overkomende manier aan de man brengt, dan zit je toch wel even geramd, zou je denken. Plus, waar zijn al die partnerschappen voor, als je product zo voor zich spreekt? Het verzoek van het bedrijf roept dan ook niet alleen veel ergernis op bij influencers: ook veel vragen, waar we niet direct een antwoord op verwachten van de cameramakers. Die houden immers niet zo van transparantie.
Verder lezen over Influencers
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Verder lezen over Viral Marketing
Marketing01.09.2024
IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Advertising15.04.2024
Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken
Marketing23.02.2024
Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland
Events11.10.2023
5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE
Marketing18.08.2023
HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game
Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjesMarketing10.03.2023