Marketing14.02.2017

​Exit voor The Phone House, goodbye Blokker en de laatste stuiptrekkingen van Bruna!


Je zou bijna zeggen… daar gaan we weer!

Phone House en Typhone

Juist op de dag dat het CBS positieve cijfers over de Nederlandse economie presenteerde, gaat het opnieuw behoorlijk fout in retailland. Winkelketen Phone House heeft het faillissement aangevraagd. Het zou gaan om 70 eigen winkels en de bijbehorende webwinkel Typhone.

In totaal werken er momenteel 806 medewerkers. De in totaal 74 franchisevestigingen van de Phone House vallen overigens buiten het faillissement. De winkels blijven voorlopig open, en er wordt gewerkt aan een mogelijke doorstart. De toegenomen concurrentie van de telecomoperators, de lage vergoeding vanuit de netwerken bij nieuwe abonnees en de nieuwe wet op het financieel toezicht zouden de oorzaak zijn. In deze nieuwe wet zijn de mogelijkheden om een ‘gratis’ telefoon bij een abonnement aan te bieden zeer beperkt geworden.

Boekhandel Bruna op rand van afgrond

Ook boekhandel Bruna verkeert in acute financiële problemen en lijkt bezig te zijn met haar laatste stuiptrekkingen. De aandeelhouders PostNL en ING moeten diep in de buidel tasten om de keten te redden. De vraag is natuurlijk of met al het geld daadwerkelijk het probleem kan worden opgelost. Natuurlijk heeft Bruna inmiddels behoorlijk geïnvesteerd in haar online activiteiten. De vraag is echter of deze investering niet veel en veel te laat is geweest? Bruna leed in 2015 ook al een verlies van 7 miljoen euro.

Einde van het Blokker tijdperk?

Exact een week geleden kondigde Blokker aan dat de formule Bart Smit en Toys XL verdwijnt. Ook sloot het bedrijf vorige week 69 van de 190 filialen bij onze zuiderburen. Vandaag op de dag dat het CBS aangeeft dat de Economische groei op hoogste peil sinds 2007 is, lijkt Blokker alsnog het slachtoffer te gaan worden van het gebrek aan innovatie en online aanwezigheid in de afgelopen jaren.

Alle formules binnen de Blokker Holding zoals Xenos, Intertoys, Marskramer, Big Bazar en Bart Smit hebben het zwaar en uiteraard last van de internetwinkels als Wehkamp, Bol.com en Coolblue. In 2015 had Blokker nog een verlies van 52 miljoen euro. Blokker heeft vorig jaar natuurlijk een behoorlijke investering gedaan en ruim 450 winkels gemoderniseerd. Zelfs niemand minder dan Hollywood-actrice Sarah Jessica Parker, bekend van Sex and the City werd ingezet voor een tv-commercial. Desondanks lijkt het erop dat Blokker vanwege de tegenvallende resultaten terug moet grijpen op oude zekerheden. Zo schijnt het bedrijf haar oude assortiment weer uit de opslag te halen omdat mensen niet meer weten wat ze bij de Blokker kunnen kopen.

De grote vraag is echter wat is een typisch Blokker product. Wat zijn deze zekerheden? Eigenlijk kun je bij de Blokker in mijn beleving alles maar ook weer helemaal niets kopen. Is de formule niet hopeloos verouderd en is het gezien de kostenstructuur (torenhoge huren, personeelskosten en voorraad) überhaupt mogelijk om marge te draaien op een Princess waterkoker, een nieuwe pannenset of een elektrische tandenborstel. Geldt ook hier niet dat we al deze producten met slechts een druk op de knop eenvoudig via onze telefoon op internet willen kopen. De overige 60% van het assortiment ligt overigens ook bij de non food afdeling van een AlbertHeijn, Jumbo of Aldi. De vraag is natuurlijk of er nog wat rek en financiële ruimte in de overige ketens zit. Zo niet dan wordt het wel erg saai winkelen in de binnenstad.

[Afbeelding © graphixchon – Fotolia]

Onno Rompa

Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar