Onno is blogger op DutchCowboys, Travelvalley en StyleCowboys. Onno schrijft over technologische innovaties en trends en ontwikkelingen op het gebied van (online) marketing.
En weer verdwijnt er een merk uit het straatbeeld. Blokker, het moederbedrijf van Bart Smit, is begonnen met het ombouwen van de 227 Bart Smit- en 14 Toys XL-winkels naar Intertoys. Voor 1 april moet de naam Bart Smit van de gevel zijn gehaald. Bart Smit is voor velen van ons een stuk jeugdsentiment, de speelgoedwinkel bestaat namelijk al sinds 1967. De oude Bart Smit-winkels krijgen een restyling waarbij zowel het interieur als het exterieur wordt aangepakt. In 2015 werd overigens Bart Smit nog genomineerd tot de beste winkelketen van Nederland.
Pure winst
De keuze om de naam Bart Smit te offeren en door te gaan met het Intertoys-merk is volgens Blokker logisch. Intertoys was immers ook al het grootste merk.
“Intertoys is qua omzet en volume groter en een internationaler merk”, zegt Steven van Nieuwenhuijzen, directeur speelgoed bij Blokker Holding. “We hebben ook sterke zelfstandige ondernemers met een Intertoys-winkel. Om die redenen hebben we voor het behoud van Intertoys gekozen.”
Natuurlijk zijn hier ook schaalvoordelen te halen en scheelt het veel reclamegeld. Je hoeft immers maar één merk te laden. Ook de webshops worden samengevoegd.
500 speelgoedwinkels?
Je kunt je afvragen wat Blokker straks met 500 Intertoys-winkels moet? Zeker wanneer je kijkt naar de alsmaar stijgende online verkopen van webshops en online retailer. Hier komen natuurlijk beide marketingstrategieën van webrooming en showrooming bij kijken. Enerzijds kijkt de klant online voordat hij het product samen met zijn kinderen in de winkel koopt. Anderzijds wil de klant graag in de winkel op een gevoel krijgen of het product aansluit bij zijn of haar kind. Hij wil in de winkel tevens geïnformeerd worden over nieuwe trends en rages.
Desondanks denk ik dat het vrij ambitieus is om met 500 winkels en ruim 4.000 medewerkers in deze zwaar concurrerende markt te kunnen blijven innoveren om uiteindelijk een nieuwe positie te kunnen opeisen. Zeker gezien het feit dat sprake is van behoorlijke branchevervaging. Waar verkopen ze nu geen speelgoed? Zelfs bij Blokker en Marskramer.
Foto: misha_ru – Fotolia.