Brett houdt van het creëren van creatieve social posts, inspirerende blogs, toffe nieuwsbrieven en SEO-teksten. Ze is Google Analytics fan en vindt het leuk om (strategische) online marketing plannen te ontwikkelen voor klanten. Verder is ze verslaafd aan reizen, sporten, series en sociale media. Daarnaast heeft ze twee mega mainecoons én is ze in te huren als oppas-poezenmoeder.
Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen bij mijn doelgroep?’ Heb je weleens gedacht aan gamification? Zo kan bijvoorbeeld het inzetten van een online adventskalender een manier zijn om jouw doelgroep te bereiken. In dit blog vertellen we je alles over wat het inhoudt, hoe je het kunt gebruiken en wat het oplevert.
Wat is gamification?
Nog even back to basic. Met gamification is het mogelijk om in een ‘niet-spel-omgeving’ gametechnieken toe te passen. Hierbij wordt psychologie en technologie gecombineerd om zakelijke doelstellingen te bereiken. Het doel van gamification is om spelenderwijs het gedrag van de consument te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen.
Gamification zorgt voor een unieke ervaring voor consumenten die ook langer zullen blijven plakken in de hersenen. Dit komt, doordat het menselijk brein gevoelig en vatbaar is tijdens een wedstrijd of spel. Zo wil je winnen op het sportveld van je tegenstander en op de werkvloer krijg je energie als je een target haalt. Doordat er dopamine (lees: geluksgevoel) vrijkomt in de hersenen, is het mogelijk om het consumentengedrag te beïnvloeden.
Wat is een online adventskalender?
Denk even terug aan de tijd toen je klein was, toen was je waarschijnlijk groot fan van adventskalenders. Je kon niet wachten tot de volgende dag, want dan mocht je weer een luikje open maken en een chocolaatje eten. Tegenwoordig zijn adventskalenders lang niet meer alleen voor kinderen. Het is namelijk ook een populaire marketingtool geworden. De adventskalenders zijn nu online toegankelijk waarbij je bijvoorbeeld 24 dagen lang ‘online’ iets kunt openen of unlocken. Denk aan een kortingscode, een winactie, gratis producten, inspiratie of tips.
Wat kan een adventskalender opleveren?
Een adventskalender zorgt voor binding met de consument. Daarnaast zorg je voor een ware beleving bij de consument. Het gevoel dat je als kind had bij het openen van een kalender, kun je namelijk ook triggeren met een online adventskalender. De consument weet al wat er komt, en zal nieuwsgierig worden om elke dag de kalender te checken. Zo kun je ervoor zorgen dat de consument aan het einde van de maand maar liefst 24 keer in contact is geweest met het merk , iets dat met advertenties zeer kostbaar is.
Daarnaast is een online adventskalender dé manier om meer leads of conversies te krijgen. Of juist de B2B relaties op een leuke en creatieve manier te verrassen anders dan met een flesje wijn of kerstpakket. Vraag bijvoorbeeld om een e-mailadres of laat een kortingscode achter waarmee de consument een aankoop kan doen in je webshop. Verder kun je met een adventskalender je naamsbekendheid vergroten, klantgegevens verzamelen en dus meer verkopen creëren. Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wat je met de adventskalender wil bereiken om hier vervolgens je adventskalender op aan te passen.
Voorbeelden van gamification bij adventskalenders
Om je wat meer inspiratie te geven over hoe je een campagne kunt opzetten, delen we graag een aantal voorbeelden waarbij gamification is ingezet in de vorm van een online adventskalender. Stuk voor stuk zijn het mooie gamification voorbeelden!
1. Legoland
Het Legoland pretpark wilde graag op een nieuwe en innoverende manier communiceren met hun doelgroep en bepaalde kenmerken van het park uitlichten. Zij besloten om een online adventskalender te ontwikkelen met daarin verschillende spelconcepten. Een goed voorbeeld hiervan was het inzetten van een 360° foto die gemaakt is in de werkplaats van de kerstman. De deelnemers van het spel moesten de elven op de foto tellen. Het zorgde ervoor dat mensen actief betrokken waren bij het merk. De campagne was zeer succesvol voor Legoland. Zo waren er dagelijks gemiddeld zo’n 6.000 unieke registraties.
2. Rituals
Cosmeticabedrijf Rituals brengt elk jaar zowel een fysieke als een online adventskalender uit. Het doel van de online adventskalender voor Rituals is om nieuwe leads aan te trekken. Daarbij waren zij in de veronderstelling dat de deelnemers uiteindelijk ook de Rituals website zouden bezoeken voor bijvoorbeeld meer informatie of een aankoop. Afgelopen jaar registreerde Rituals 30.000 unieke deelnemers via hun online kalender. De deelnemers bezochten de adventskalender meerdere keren, wat ertoe leidde dat Rituals meer dan 2.700 uur aan contact met hun doelgroep had.
3. Grundfos
Wereldwijde pompfabrikant Grundfos betrekt hun installateurs bij gamification. Vorig jaar creëerden ze een dagelijkse online adventskalender met als doel om bestaande installateurs te behouden en tegelijkertijd nieuwe installateurs te werven. Deze campagne is erg succesvol geweest en het is een goed voorbeeld van een B2B-bedrijf dat zich richt op het betrekken van hun publiek.
4. Føtex
Het doel van de Deense supermarktketen Føtex voor hun kerstcampagne was om hun e-maildatabase met 10.000 nieuwe abonnees te vergroten, huidige nieuwsbriefabonnees te blijven aanspreken en bekendheid te geven aan hun online winkelfunctie. En met succes! Tijdens de campagne registreerde Føtex bijna 95.000 bezoekers, 22.000 unieke registraties en meer dan 13.000 nieuwe nieuwsbriefabonnees.
5. FDM
De Federatie van Deense Automobilisten is een organisatie die advies en hulp biedt aan haar leden. Ze wilden een online adventskalender ontwikkelen om meer leden te genereren. Ook wilden ze de loyaliteitsgevoelens van bestaande klanten vergroten. De adventskalender kreeg uiteindelijk gemiddeld 25.000 bezoekers per dag. Omdat er veel gebruik gemaakt werd van video, was de gemiddelde tijd per bezoek 53 seconden.
Ideale marketingtool voor de feestdagen
De adventskalender is een geliefde marketingtool voor zowel de consument als voor de online marketeer. De consument wordt iedere dag verrast met iets kleins en voor de online marketeer levert het meer naamsbekendheid, bezoekers of conversies op. Enthousiast geworden over een adventskalender en wil jij deze dit jaar inzetten als campagne? LeadFamly Gamification kan je daarbij helpen! Het softwarebedrijf verkoopt gamification licenties wat het mogelijk maakt om zelf gamification-campagnes op te zetten en uit te voeren, zonder zonder enige kennis van programmeren, waardoor je binnen enkele dagen je eigen game-campagnes in-huis kan maken. Dat levert jou meer op in minder tijd
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017
Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers
Informer helpt ondernemers door ze te laten spelenGaming25.09.2015