Marketing06.08.2018

Een nieuwe marketingtrend: ephemeral marketing


Bedrijven strijden met hun marketingteams om de aandacht. Hiervoor zijn eindeloos veel mogelijkheden te bedenken. Van traditionele marketing zijn steeds meer organisaties overgegaan op online marketing. Een waterdicht social media-beleid en Google Adwords zijn onmisbaar om gezien te worden. Ook binnen de online marketing zijn steeds nieuwe trends en ontwikkelingen te zien.

Ephemeral marketing

Een van deze nieuwkomers is ephemeral marketing. Dit is content van korte duur. Dit is een psychologisch trucje, en mensen zouden hier vaak gevoelig voor zijn. Hoe komt dat?

Door de fear of missing out (FOMO). Mensen willen van nature niet achterlopen. We willen niets missen, omdat we erbij willen horen. Groepsdieren zijn we, altijd al geweest. Als anderen iets hebben, wil jij het ook. Zo zitten we in elkaar. Deze FOMO kan slim ingezet worden als marketingtruc.

Instagram Stories Albert heijn
Instagram Stories Albert heijn

Fear of missing out

Achter FOMO zitten interessante psychologische verschijnselen. Alles wordt interessanter als er maar weinig van is en als er haast bij geboden is. De laatste zak chips in de supermarkt? Jij bent dan extra blij met de chips, niet omdat de chips lekkerder is dan normaal, maar omdat het de laatste was. Schaarste, niet voor niets een van de beïnvloedingstechnieken van Chialdini. De welbekende op=op truc werkt nog steeds.

FOMO is een manier om de druk op te voeren bij mensen. Een instagram story is bijvoorbeeld maar 24 uur zichtbaar. Die wil je toch graag even zien, voor je te laat bent. Ook livestream video’s kunnen bedrijven inzetten om het FOMO-gevoel bij mensen naar boven te halen.

Hester Bastiaanse

Hester is afgestudeerd in de master Communicatie-en Informatiewetenschappen. Een nieuwsgierige houding, brede interesse en een passie voor schrijven kenmerken haar. Verder sport ze het liefst zo vaak mogelijk.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert