Charida Dorder is 10+ jaar werkzaam in het marketingvak en oprichtster van het platform aiformarketingacademy.com, dat marketingprofessionals ondersteunt bij het begrijpen en toepassen van Artificial Intelligence. Daarnaast is ze lid van de Nederlandse AI Coalitie en partner van het Responsible AI programma aan de Hogeschool Rotterdam. Haar focust ligt op het toegankelijk maken van AI.
Artificial Intelligence (AI) veroorzaakt een revolutie in de marketingwereld. Het afgelopen jaar heb ik tal van marketingteams en -professionals geholpen bij het transformeren van hun marketingactiviteiten met Artificial Intelligence. Artificial Intelligence (AI) is al flink aan het opschudden, en terwijl je dit leest, wordt er alweer een nieuwe AI-toepassing ontwikkeld. Het is begrijpelijk dat marketeers overweldigd zijn door de nieuwe technologieën die nu beschikbaar zijn. Als marketingprofessional kan het implementeren van deze nieuwe technologieën in je marketingstrategie een uitdaging zijn. Want waar begin je? Dat is simpel. Bij het begin: educatie.
Als marketingexpert is het niet nodig om een data scientist of AI-expert te worden, maar enige basiskennis over wat AI, machine learning en deep learning inhouden, is wel aan te raden. ‘Waarom Charida ‘, vraag je je af? Nou, hoewel ChatGPT je inderdaad alle antwoorden kan geven wanneer je inlogt bij OpenAI, is het belangrijk om te beseffen dat deze antwoorden afkomstig zijn van kansvoorspellingen. Het is dus niet altijd zeker dat het antwoord dat je krijgt juist is. Dat heeft ChatGPT je vast niet verteld…
Je bent op zoek naar?
Wanneer je een basiskennis hebt verworven, is de volgende stap te achterhalen waar je precies naar opzoek bent. Welke vraag wil je dat de machine voor je beantwoordt of welke taak wil je dat de machine oplost? We willen natuurlijk niet dat je verdwaalt in een doolhof van zijwegen en onduidelijke antwoorden. Dat is waarom we ons moeten concentreren op de exacte vraag die we willen stellen aan de machine. Algemene vragen leiden tot algemene antwoorden. Algemene antwoorden resulteren in vage acties. Daar wordt niemand blij van. Het is net als het briefen van een campagne bureau: we moeten precies weten wat we willen bereiken, anders gaat het je geld kosten…
Wanneer de vraag of taak duidelijk geformuleerd is, kunnen we gericht op zoek gaan naar een AI-toepassing – dit is de derde stap. Het vinden van de juiste AI-toepassing wordt een stuk eenvoudiger als je vraagstuk helder is. Stel bijvoorbeeld dat je productafbeeldingen wilt labelen in je webshop, dan heb je de AI-toepassing ‘image classification’ nodig. Wil je de klantwaarde voorspellen, dan is een regressiemodel vereist. Met behulp van je basiskennis kun je gemakkelijk door de verschillende opties navigeren en zo voorkom je dat je per ongeluk met de verkeerde leverancier in zee gaat.
Handig, want het is onvermijdelijk dat je te maken krijgt met leveranciers en interne collega’s. Het inzetten van artificial intelligence gaat niet alleen over technologie, maar ook over de betrokken mensen. Stap vier omvat het identificeren van de juiste mensen om AI succesvol te implementeren. Je hebt iemand nodig die bevoegd is om tijd en geld vrij te maken en afhankelijk van je eigen kennis, iemand die de data begrijpt en de resultaten kan interpreteren. Naar mijn mening is de marketing professional de belangrijkste speler, omdat deze persoon uiteindelijk beslist of iets werkbaar is of niet.
Input data
Een volgende cruciale stap is het verkrijgen van input data, die variëren van een simpele tekst prompt voor ChatGPT tot een meer complexe dataset. Het kan echter ook de meest uitdagende stap zijn, vooral als je niet weet welke data je nodig hebt voor jouw specifieke toepassing. Daarom is het van belang om zorgvuldig na te denken over welke data nodig zijn en hoe deze moeten worden verzameld. Als voorbeeld, om aankopen te voorspellen heb je historische data nodig van mensen die wel of niet eerder hebben gekocht, zodat het systeem de beslissende factoren kan leren die hebben geleid tot de aankoopbeslissing.
Het is ook van belang dat de input data van hoge kwaliteit is. Een bekend principe in AI is “garbage in, garbage out”: als je het model voedt met slechte data, dan krijg je slechte resultaten. Het einde van cookies kan echter als een zegen worden gezien voor marketeers, omdat het hen dwingt na te denken over de informatie die ze verzamelen en hoe ze dit doen.
De laatste stap is het bepalen van de toegevoegde waarde. Bij het beoordelen van de kwaliteit van gecreëerde content is dit relatief eenvoudig: je beoordeelt het als goed of niet goed. Bij voorspellingsmodellen met cijfers is dit echter lastiger, omdat er metrics bij komen kijken die niet bekend zijn bij de meeste marketeers, zoals accuracy, precision en recall. In eerste oogopslag leest dit misschien heel lastig, maar dat valt reuze mee. Je moet zo alleen leren kennen. Net als de andere metrics waar je ooit mee hebt gewerkt.
EAT PIE methode
Door deze zes stappen van de EAT PIE methode te volgen kunnen marketingexperts ervaren dat het beginnen met AI helemaal niet zo lastig is. Met de EAT PIE methode kunnen marketingexperts de kansen van AI ontdekken en onderzoeken hoe AI hun marketingstrategie naar een hoger niveau tillen. Dus waar wacht je nog op?
[Fotocredits – khunkorn © Adobe Stock]
Verder lezen over ChatGPT
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Search01.11.2024
ChatGPT gaat strijd aan met Google: start eigen zoekmachine
Artificial Intelligence01.10.2024
OpenAI is van plan om ChatGPT steeds duurder te maken
Artificial Intelligence23.09.2024
iPhone-designer Jony Ive werkt met OpenAI aan nieuwe gadget
Artificial Intelligence13.09.2024
OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren
Artificial Intelligence04.09.2024
Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd
Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie
Technology20.11.2024
ClimateGPT: De volgende stap in klimaatonderzoek?
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Mobile20.11.2024
Je Pokémon Go-data wordt nu gebruikt om AI te trainen
Online19.11.2024
Je kunt straks een andere taal spreken in Microsoft Teams
Online19.11.2024
Komt er een moment waarop AI niet meer kan verbeteren?
Online13.11.2024
Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots
Tech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Video13.11.2024
YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen
Verder lezen over Online Marketing
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024