De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
In 2018 zagen we voor het eerst dat de groeicijfers in e‑commerce wat afvlakken. Het groeicijfer daalde met gemiddeld 2%. Uit de laatste Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen van speelgoed, elektronica en kleding in 2018 met 14% zijn gestegen. Een jaar eerder was dit nog 16%. Deze afvlakkende groei geldt ook voor andere online bestedingen. Dit roept 2 vragen op: hoe kunnen webwinkeliers groeien in een markt waarin de concurrentie steeds meer voelbaar wordt en op welke marketingactiviteiten moet iemand bezig met e‑commerce zich richten om in 2019 het verschil te maken? Twee vragen die centraal staan in het E‑commerce Marketing Trendrapport 2019 van Spotler en Thuiswinkel.org.
De marketingtrends in 2019
Met een uitgebreid kwantitatief onderzoek onder 285 e‑commercemarketeers en webwinkeliers worden de marketingtrends voor 2019 in kaart gebracht. Een aantal opvallende conclusies uit het onderzoek: slechts 55% van de webwinkeliers zet e‑mail marketing automation in, e‑mail is vooral belangrijk voor de productnieuwsbrief en de actiemail en e‑commercemarketeers gaan in 2019 voornamelijk aan de slag met contentmarketing, SEO en advertising.
In totaal geeft het rapport in 14 conclusies een beeld van de marketingtrends in de Nederlandse e‑commerce. Het rapport doet uitspraken over de volgende marketingactiviteiten: omnichannelmarketing, e‑mail marketing automation, social media en influencermarketing.
4 experts aan het woord
Op de uitkomsten van het kwantitatieve onderzoek hebben vier e‑comexperts gereageerd: Arjan van Oosterhout van Twinkle, Laurent de Groof van Retail Insiders, Gino Thuij van HZ University en Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream. Hun reacties zijn uiteraard opgenomen in het trendrapport.
Zo vinden de heren het opvallend dat webwinkeliers e‑mail slechts inzetten voor productnieuwsbrieven en actiemails en niet voor effectievere campagnes als de verlaten-winkelwagencampagne en de verjaardagscampagne. Zij wijzen webwinkeliers erop dat ze in 2019 een concurrentievoordeel behalen als ze deze campagnes wel inrichten. Deze en nog vele andere learnings lees je allemaal terug in het trendrapport.
Verder lezen over Content
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Search12.03.2020
De onzichtbare kracht van SEO
Gadgets07.11.2019
Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Email Marketing
Artificial Intelligence23.06.2024
Booking.com heeft een haat-liefde-verhouding met AI
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
Verder lezen over SEO
Marketing22.08.2024
HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
Search03.06.2024
Wat we hebben geleerd uit het grote Google Zoeken-lek
Search28.05.2024
Kleine websites zullen verdwijnen door Google’s nieuwe update
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
DC Business18.12.2023
Dit zijn de linkbuilding trends voor 2024
Search15.08.2023
Wat de verminderde vertoning van FAQ-snippets in zoekresultaten voor jouw SEO betekent
Online21.05.2023
Zo werken bedrijven aan hun online vindbaarheid
Verder lezen over Spotler
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
E-mail02.08.2023
Spotler Group neemt ook Shopping Minds over
en blijft uitbreiden als Commerce Experience PlatformMarketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail05.10.2021
Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021
advertorialMarketing02.08.2021
Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over
E-mail31.05.2021