Billability dus, volgens de definitie ‘het percentage gefactureerde uren versus de totale gewerkte uren’. Iedere digitale agency en creatief marketingbureau vindt het een belangrijke KPI, maar pas op: je kunt je er niet blind door laten leiden.
Met je agency heb je altijd het doel om zo efficiënt mogelijk te werken en een duurzame onderneming op te bouwen. Rendement is een van de belangrijkste doelen in je bedrijfsvoering. Een onderdeel daarvan is billability – oftewel: de rentabiliteit van je mensen.
Helaas zijn informatie en inzichten over billability vaak tegenstrijdig. Het gevolg: iedereen berekent billability op zijn eigen manier, waardoor cijfers moeilijk te vergelijken zijn. Bovendien blijven er een aantal blinde vlekken over: billability kan een onjuist beeld geven van je medewerkers en zegt niets over de marges en opbrengsten van je bedrijf. Billability op een verkeerde manier berekenen kan leiden tot de verkeerde financiële beslissingen en legt bovendien onnodige druk op je mensen.
In dit e-book introduceren we 2 KPI’s die je wel inzicht geven in je efficiëntie: ‘gemiddelde opbrengst per uur’ en ‘performance’. Ze scheppen een completer beeld van hoe je processen stroomlijnt, medewerkers optimaal inzet, de perfecte klanten zoekt en zo je organisatie laat groeien. We verdiepen ons in de berekeningen, daarna zoomen we weer uit.
Na het lezen van dit e-book heb je beter zicht op de metrics die jou wel helpen bouwen aan een succesvolle onderneming. Licht geïnteresseerd of ontzettend gefascineerd? Download het e-book gratis.
[Fotocredits – skyNext © Adobe Stock]