Marketing04.12.2015

​Drie tips om nu écht multichannel marketing te bedrijven


Bijna iedereen wil het, weinig marketeers kunnen het: een naadloze en consistente klantervaring neerzetten. In mijn vorige blog gaf ik cijfers: 95 procent van de marketeers denkt dat multichannel hen zal helpen bij het gericht benaderen van klanten. Slechts dertig procent is echt overtuigd dat ze die strategie ook ten uitvoer kunnen brengen. Drie tips hoe je je eigen praktijk naar een hoger niveau kan tillen.

De cijfers komen uit het onderzoek dat we in samenwerking met Digital Doughnut eerder dit jaar deden. Marketeers weten dat ze een slechte klantervaring niet kunnen verkopen, letterlijk en figuurlijk. Klanten vertrekken steeds sneller na een slechte ervaring. Tijd om daar wat aan te veranderen. Maar hoe?

1. Agile marketing

Het probleem van een multichannel strategie ligt vaak in de uitvoer. Begin daarom klein, maar begin. Vraag jezelf bij elke stap af of het bijdraagt aan je business doelstellingen (hoe klein beetje ook). Probeer nieuwe technologieën of kanalen uit, maar doe het met beleid: klein opzetten en bij succes uitbreiden. Maar altijd: test, test, test. Door onderzoek standaard op te nemen in je proces, kun je succesvolle acties herhalen of matige campagnes aanscherpen.

2. Neem controle over je eigen kanalen

Als ik lees dat twee derde van de marketeers hun eigen content kan beheren en kan aanvullen, dan vind ik dat schrikbarend laag. Waarom? De IT-afdeling heeft wel iets beter te doen dan het knippen en plakken van toegestuurde teksten om de website up-to-date te houden. Wil je goede landingpagina’s creëren en op hoog tempo kunnen meebewegen met de klant vraag? Vraag dan aan de IT-afdeling hoe je die content zelf kan beheren met een content management systeem.

3. Identificeer je klanten in hun klantreis

Hoe identificeer je je klant? Dat is een goede vraag, die je vaak niet in je eentje kan beantwoorden. Ga daarom met de IT-afdeling om tafel om deze vraag gezamenlijk te bespreken. Een idee kan bijvoorbeeld zijn om het cms te koppelen aan het crm-systeem, zodat websitebezoekers die inloggen worden herkend en hun gedrag opgeslagen wordt. Door gegevens uit verschillende systemen te combineren, kun je eveneens patronen zien en ontdekken in welke fase een klant zit.

Wordt het allemaal te technisch voor je? Of ligt de marketingafdeling niet zo goed bij de IT’ers? Zorg dan dat er een marketing technologist wordt aangesteld. Hij of zij heeft een brugfunctie, spreekt beide talen. De CMT (chief marketing technologist) houdt de business doelstellingen in de gaten én weet wat op technisch vlak allemaal mogelijk is. Zo kun je eindelijk die klantervaring bieden waar klanten zo om smeken.

Deze blogpost is geschreven door Jeroen Staehle, marketing manager mainland Europe bij EPiServer.

[Afbeelding: © designer491 – Fotolia.com]

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert