Begin van dit jaar lanceerde Achmea de Trendwords Challenge 2016, een ludieke zoektocht naar de meest vooruitstrevende marketeer van 2016. De wereld om ons heen digitaliseert in hoog tempo en bedrijven moeten daarom altijd drie stappen vooruit denken. Samen met online marketeers werden de drie trendwords van 2016 bepaald: storytelling, personalization en snackable content.
Inmiddels loopt 2016 op z’n einde en kunnen we vaststellen dat deze trendwords inmiddels meer zijn dan alleen een trend: het zijn belangrijke ingrediënten geworden voor de online marketing mix. Het brengen van persoonlijke, geloofwaardige verhalen, gegoten in een vorm die we snel kunnen consumeren, dat is dé manier waarop consumenten informatie tot zich willen nemen.
En dus staat ook Achmea voor die uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Met ruim 8 miljoen verzekerden is Achmea de grootste verzekeraar van Nederland en heeft ook een belangrijke maatschappelijke positie. Met merken als Centraal Beheer, Interpolis, Zilveren Kruis en FBTO beschikt Achmea over een breed portfolio. Het is daarmee ook een aantrekkelijke werkgever, Achmea blinkt uit als het gaat om de vrijheid om je baan op jouw manier vorm te geven. Online Marketeers ervaren een grote mate van autonomie waarbij het speelveld als grootste verzekeraar gave uitdagingen kent. Achmea ziet de wereld om zich heen in hoog tempo digitaliseren en is volop in beweging om met nieuwe, innovatieve producten te komen. Met zo’n gigantisch klantenbestand is dat een enorme uitdaging en kun je je de dynamiek in de organisatie wel een beetje voorstellen. Er gebeurt dus veel bij Achmea, alleen ziet lang niet iedereen dat.
Bart de Vries werkt inmiddels twee jaar voor het merk Interpolis en heeft recent een stap gemaakt door van online marketing naar online merkstrategie te gaan. Hij was na drie jaar bij een bureau te hebben gewerkt, toe aan een nieuwe stap en raakte via via in gesprek met Interpolis. Met name het mooie merk, de mogelijkheid tot het voeren van impactvolle campagnes en de dynamiek van het team van jonge mensen sprak hem aan. Hoe interessant is Achmea voor jonge marketeers met een toekomstvisie? Bart de Vries legt het uit.
“Er gebeurt veel meer binnen Achmea op gebied van online marketing en communicatie dan je wellicht denkt. Het heeft mij ook in positieve zin verrast. Interpolis is een merk dat zijn pijlers richt op meer dan verzekeren alleen. Ze begeven zich op het gebied van veiligheid en het voorkomen van risico’s. We produceren hierbij niet zozeer grappige inhakers op actualiteit, maar content met een gedachte. We kiezen eerder voor kwaliteit in onze online communicatie dan voor kwantiteit. Ieder label van Achmea opereert vanuit een andere merkgedachte op social. En dat is het leuke aan werken in een organisatie als Achmea: regelmatig organiseren we een social media tafel met vertegenwoordigers van al onze labels om onze kennis en ervaring met elkaar te delen.
Wij waren overigens ook één van de eersten met een social media hub van waaruit onze social activiteiten worden aangestuurd.”
Voor een bedrijf is het belangrijk om klanten aan je binden. Engagement is het keyword en staat ook bij Interpolis hoog op de agenda. Dit doet Interpolis o.a. door nieuwe oplossingen te introduceren samen met de klant. Aan de hand van een experiment worden learnings opgebouwd. Waarna op basis van de learnings uit dit experiment de nieuwe oplossingen worden getoetst en eventueel ook verder ontwikkeld.
“Voor de lancering van één van die oplossingen – de AutoModus app (die je helpt smartphone-gebruik in de auto te minderen) – werd de online community van het merk opgezocht. Lange Frans en Do werden ingeschakeld om al liftend en met hulp van fans op sociale media door het land te reizen. Niet alleen een mooie manier om te werken aan de betrokkenheid bij het merk, maar zeker ook om de nieuwe app te introduceren en een actueel onderwerp als mobielvrij rijden aan te stippen.” Aldus de Vries.
Achmea is op zoek naar marketeers die vooruitdenken en wil de transformatie maken naar dé digitale verzekeraar van Nederland. Marketeers bij Achmea helpen daarom mee om nieuwe producten en services op een verantwoorde wijze groot te maken. Zowel op het terrein van merkontwikkeling als op het vlak van online performance. Op de website werkenbijachmea.nl vind je meer informatie over carrièremogelijkheden.
[Afbeelding Fotolia © designer491]