De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Wat is de visie van de Nederlandse top van marketeers op het gebied van marketing en innovatie? En op welke trends zetten zij hun mensen en budget in de komende jaren? De eerste editie van het Digital Marketing Innovation Onderzoek van IAB Nederland geeft hier antwoord op.
Digital marketing stijgt!
De Nederlandse marketingmanager verwacht dat digital marketing in de komende 3 jaar flink zal groeien. De verdeling in mediabestedingen was eind 2016 nog 54% online en 46% traditionele media. De verwachting is dat deze verdeling in 2020 verschoven zal zijn naar 66% online en 34% traditionele media inzet.
Om gebruik te kunnen maken van alle nieuwe data die door er met deze digitale verschuiving beschikbaar komt, is de verwachting dat bedrijven wel moeten gaan investeren in technologie die marketing verder automatiseert. Data Management Platforms worden hierbij steeds meer standaard (36% van de ondervraagden heeft een DMP in place, 55% is ermee bezig) en de grote meerderheid van bedrijven heeft een datastrategie geformuleerd.
Liever alles ‘in-house’
De inkoop van media en het uitvoeren van marketingactiviteiten besteden we vooral uit, maar ook hierin lijkt verandering te komen. 20% van de ondervraagden geeft aan media zelf in te kopen en 55% van hun marketingactiviteiten volledig zelf uit te voeren. De verwachting is dat dit in de aankomende drie jaar groeit naar 63%. Met name het gebrek aan transparantie over marges bij derde partijen (75%) en de wens om zelf controle te houden zijn hiervoor de belangrijkste beweegredenen.
Data blijft een uitdaging
De grootste uitdagingen worden nog altijd gezien in verwerken van data.
Technische aspecten en data kwaliteit (35%) worden vaak genoemd, ook het omgaan met privacy (35%) en het actueel houden van data (25%). Daarnaast komen het bij elkaar brengen van data uit verschillende interne bronnen (45%) en het omzetten van de data-inzichten in concrete acties (25%) naar voren. Het vergaren van deze inzichten is bovendien lastig door het gebrek aan personeel met de juiste competenties.
Digital Marketing Innovation Onderzoek
Voor het onderzoek heeft Deloitte Digital, in opdracht van IAB Nederland, een aantal toonaangevende marketing professionals uit Nederland ondervraagd. Wil je het hele rapport lezen? Dat is nu te downloaden via de website van IAB.
[Afbeelding © designer491 – Fotolia]
Verder lezen over Online Advertising
Artificial Intelligence15.10.2024
YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Entertainment29.08.2024
Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Advertising02.07.2024
Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting
Advertising25.06.2024
AI heeft een gigantische impact op de werking van Google Ads
Video29.05.2024