Marketing18.07.2018

Deze blockchain startup mikt op traditionele affiliate marketing


Attrace is een Nederlandse blockchain start-up die werkt aan het eerste volledig gedecentraliseerde affiliate marketing platform. Door affiliate marketing te combineren met de voordelen van blockchain-technologie beoogt het bedrijf een volledig transparante, veiligere en lucratievere manier van deze vorm van marketing te realiseren. Wat houdt affiliate marketing in, wat zijn de huidige struikelblokken en hoe streeft Attrace ernaar om hierin uitkomst te bieden? Onderstaand artikel gaat in op de wereld van affiliate marketing en die missie van Attrace om deze markt te veranderen.

Bedrijven zijn continu op zoek naar interactie met klanten. Zelfs vóór de opkomst van het digitale tijdperk was het van cruciaal belang om te adverteren en daarmee naamsbekendheid te verwerven. Waar dit vroeger gebeurde middels uithangborden, televisie, gedrukt promotiemateriaal en mond-tot-mondreclame, laat een bedrijf vandaag de dag haar naam voornamelijk online groeien. Bedrijven betalen grof geld voor online advertenties. Volgens een rapport van Statista, een online portaal voor statistiek, marktonderzoek en ‘business intelligence’, zullen Amerikaanse bedrijven dit jaar $218 miljard reserveren voor online advertentiedoeleinden en zal dat bedrag de komende jaren groeien met 20%. De ervaring en de bijbehorende statistieken leren ons dat adverteren ‘big business’ is.

Affiliate Marketing

Wat de meest lucratieve manier is om online te adverteren is sterk afhankelijk van de context van de afzetmarkt. Je zou grofweg online advertenties in drie categorieën kunnen onderverdelen: als een website een advertentie van een adverteerder plaatst kan deze betaald worden per view, per ‘click’ (op de advertentie) of per verkoop (als gevolg van click op de advertentie). Het betalen per verkoop heet in de de wereld van marketing ‘affiliate marketing’.

Bij affiliate marketing adverteert een bedrijf (bijvoorbeeld een energieleverancier) op een ander online platform (bijvoorbeeld een vergelijkingswebsite voor energieleveranciers). Hier wordt vervolgens, door het bedrijf achter de advertentie (de energieleverancier), commissie op afgedragen aan het adverterende platform (vergelijkingswebsite voor energieleveranciers), maar enkel en alleen wanneer een click op de desbetreffende advertentie voor een daadwerkelijke aankoop heeft gezorgd. Grote bedrijven doen onderling veel aan affiliate marketing, maar ook Youtube vloggers en Instagram influencers doen aan dezelfde vorm van marketing door producten en diensten aan te prijzen. Wanneer een vlogger een product aanprijst en haar volgers instrueert op een specifieke hyperlink te klikken om het product te kopen, dan is dit naar alle waarschijnlijkheid een ‘affiliate link’. Deze link houdt bij of het product daadwerkelijk wordt aangeschaft en als dit het geval is ontvangt de vlogger een vergoeding voor de voltooide verkoop.

Mooi systeem, maar toch kent het wat onvolmaaktheden. Het grote probleem is dat de publishers en adverteerders niet direct met elkaar verbonden zijn. Er is een derde partij als ‘middleman’ – het affiliate netwerk – die hier tussenin staat. Deze tussenpersoon traceert en registreert alle clicks van de publishers en regelt alle betalingen van de adverteerder naar de publishers in geval van een succesvolle aankoop. Er zijn altijd vragen omtrent de registratie en rapportering van de clicks en de snelheid van betalingen. Daarnaast strijkt de tussenpersoon zelf een percentage op van de commissies die worden betaald door de adverteerder.

Attrace, met een kantoor op de Amsterdamse Keizersgracht, gaat de bovengenoemde problemen te lijf door de wereld van affiliate marketing te combineren met die van blockchain-technologie; dezelfde technologie die door Bitcoin menig nieuwskanaal haalde.

Attrace

Attrace bouwt aan het eerste volledige gedecentraliseerde affiliate marketing platform, waarop publishers en adverteerders worden samengebracht en deze dus direct zaken kunnen doen zonder tussenkomst van een bemiddelende derde partij.

Op het platform, dat draait op een volledig custom made blockchain, kunnen advertenties geregistreerd en geaudit worden. Hiermee wordt gezorgd dat alle processen omtrent de advertenties veilig, transparant en efficiënt verlopen.

De Attrace blockchain garandeert correcte tracking en allocatie van alle clicks aan de juiste publisher – ongeacht of dit resulteert in een verkoop of niet – en levert desgewenst ook volledige transparantie omtrent de geclaimde sales en conversies bij de adverteerder. Dit principe maakt een tussenpersoon overbodig. Attrace draagt bij aan verbeterde tracking door transparantie te vergroten en voegt daarnaast ook nog extra waarde toe.

Door het verwijderen van de middleman in het proces zijn bijvoorbeeld ook de kosten van de dienst een stuk lager. In de reguliere markt voor affiliate marketing ontvangen derde partijen commissie en andere vergoedingen, waarvan Attrace beweert deze met 95% terug te kunnen dringen. Traditionele affiliate netwerken werken met 10% tot 25% commissie. Het Attrace platform kan dit terugbrengen naar 0,5%. Ook kunnen er bijvoorbeeld in de Attrace blockchain extra ‘incentives’ worden geïmplementeerd – gebaseerd op reputatie – waardoor de adverterende partijen sneller hun commissie aan de publishers uitbetalen. Bij de huidige netwerken kan dat soms maanden duren. Een ander voordeel is het wegnemen van de ‘entry barriers’ voor adverteerders. Nu is het zo dat je als adverteerder alleen maar met affiliate marketing kan werken als je garant staat voor een minimum aantal sales of commissie-betalingen. Bij Attrace zijn enkel reputatie statistieken van belang en heeft in principe elke adverteerder toegang tot affiliate marketing. Attrace zou er dus ook voor kunnen zorgen dat affiliate marketing als online marketing concept groter gaat worden.

ICO

Attrace heeft, door de combinatie van affiliate marketing en blockchain, een vernuftig systeem ontwikkeld om de affiliate marketing industrie te verbeteren en wellicht te vergroten. Door het elimineren van een derde partij biedt de Nederlandse start-up een volledig transparant en veel kostenefficiënter platform voor zowel bedrijven als adverteerders. Attrace lanceert 1 augustus haar ICO en heeft voor 1 december de lancering van haar operationele netwerk gepland. In 2019 hoopt Attrace de nieuwe standaard te worden in de affiliate marketing industrie.

...

Verder lezen over Blockchain

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

De interesse in cryptocurrencies groeit de laatste jaren gestaag, vooral onder jongeren. Een recent onderzoek van DirectResearch, uitgevoerd in opdracht van de Belastingdienst en gebaseerd op bevindingen onder 822 jongeren tussen de 15 en 25 jaar, onthult dat bijna één op de vijf jongeren actief investeert in crypto.

Online26.09.2024

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

2021 en 2022 waren de NFT-jaren. Of het coronavirus een grote rol heeft gespeeld bij het populair worden van deze virtuele bezittingen is onbekend, maar de laatste tijd is het wat stil rondom NFT’s (behalve in de Netfl...

Online17.01.2024

Hoe is het nu met NFT-initiatief Bored Ape?

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

Bitcoin beleefde een recente stijging na het nieuws over een mogelijke goedkeuring van de ETF spot Bitcoin, wat meer vertrouwen in de markt bracht en suggereerde dat de volgende bull run nabij is. Naar mijn mening zijn e...

Online23.11.2023

​Kunnen we in 2024 een bull run verwachten in de crypto-industrie?

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

De introductie van crypto in de gaming sector zorgt voor een echt debat binnen de community. Sommigen zijn er helemaal tegen en zien crypto als een verhoogd risico op oplichting of hacks, terwijl anderen er juist dol op...

Gaming11.10.2023

​Zal crypto de gaming sector revolutioneren?

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

Historisch gezien is Bitcoin altijd apart geweest van de andere cryptovaluta. Daarom worden andere coins dan Bitcoin "altcoins" genoemd (als in "alternatieve coins"). Hoewel de intrinsieke waarde niet meer aan te tonen i...

Technology02.08.2023

​Zijn we dicht bij massale invoering van Bitcoin?

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

Meer dan 70 procent van de crypto investeerders gebruikt sociale media als belangrijkste informatiebron voor crypto-gerelateerde informatie. In de zoektocht naar de juiste informatie spelen ook influencers een grote rol....

Online23.06.2023

​Meme gekte vertroebelt positieve impact community trading op crypto-adoptie

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Bitcoin (BTC) voegde onlangs het zogenaamde Taproot protocol toe. Dit is de grootste verandering in cryptocurrency in de afgelopen vier jaar en maakt het mogelijk de blockchain zelf als opslag te gebruiken, door unieke d...

Online08.05.2023

​NFT’s op Bitcoin: Hoe een code update dit (terug) mogelijk maakte

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Metaverse Fashion Week. Vorig jaar was het een veelbesproken evenement. We hadden er zin in: veel mensen namen een kijkje in het metaverse Decentraland, om te kijken welke topmerken er zoal met nieuwe dingen kwamen. Het...

Metaverse14.04.2023

Metaverse Fashion Week: teleurstelling voor het hele metaverse

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert