Marketing16.12.2022

​Deze 3 biases kennen zorgt ervoor dat je marketing slimmer wordt


De biases in ons brein zijn sluwe vossen. Ze beïnvloeden beslissingen zonder dat we het zelf in de gaten hebben. Het is daarom belangrijk om daar in je marketing rekening mee te houden. Door je bewust te zijn van deze biases bij jouw klanten, kun je de effectiviteit van jouw marketinginspanningen flink vergroten. Hieronder vertellen we je meer over 3 vaak voorkomende biases.

Endowment effect

Het endowment effect is een psychologisch effect dat ontstaat wanneer klanten waarde hechten aan iets dat (gevoelsmatig) al van hen is. Ze kunnen het dan minder gemakkelijk terugleggen in het schap en zijn eerder geneigd het te kopen. Het product is in hun hoofd al meer waard geworden.

Je kunt klanten dit gevoel geven door ze bijvoorbeeld een product gratis te laten uitproberen, door producten zo uit te stallen dat je ze kunt pakken en voelen of door in een webshop grote foto’s te gebruiken, waardoor het haast lijkt of je het product vasthebt. Maak daarnaast gebruik van gratis retourneren, want eenmaal in handen is de drempel om het terug te sturen voor een klant psychologisch hoger.

Anchoring bias

De anchoring bias is een krachtig effect. Wanneer we snel een beslissing willen nemen, vergelijken we nieuwe informatie die we krijgen met eerdere informatie die in ons brein opgeslagen is over dit onderwerp. We kijken er dus niet objectief naar. Deze ‘cognitieve fout’ moet je als marketing specialist niet onderschatten. Het startpunt (de anchor) van waaruit de klant denkt, beïnvloedt de uiteindelijke beslissing. Dit gebeurt onbewust, waardoor het voor de klant zelf lastig is dit te voorkomen.

Maar het fijne is dat jij hier met jouw marketing invloed op kunt hebben. Door eerdere ervaringen in het brein van klanten te activeren, door gebruik te maken van associaties die al gelegd zijn of door zelf voor een gunstige anchor te zorgen, zullen klanten meer openstaan voor een aankoop. Denk bijvoorbeeld aan een reclame met kerstbeelden die bij een klant positieve herinneringen oproept aan vroeger, waardoor de klant het product graag zal willen kopen om steeds weer dat fijne gevoel te krijgen. Of door bij een ‘van…voor…’ aanbieding een hoge anchor (de ‘van’) te noemen, waardoor de aanbieding (de ‘voor’) een koopje lijkt.

Mere exposure effect

Onbekend maakt onbemind. Hoe meer ‘bekends’ ons brein tegenkomt, hoe groter de aankoopintentie is. Denk hierbij aan slogans, foto’s en muziek. Bekende merknamen voelen veilig en vertrouwd. Bij iets onbekends is ons brein meer op zijn hoede. Positieve associaties oproepen is dus belangrijk. Dat begint bij naamsbekendheid met een branding-campagne. Maar ook het kiezen van een catchy merk- of productnaam die blijft hangen, een herkenbaar logo en het in je communicatie regelmatig terug laten komen van je naam of logo zorgen letterlijk voor een ‘mere exposure’ effect. Op een bepaald moment is er dan genoeg exposure geweest om het aan te durven om je product te kopen.

Maar wees je er ook bewust van dat jij onbewust ook vanuit deze biases kunt denken. Door je hier bewust van te zijn, kun je het maken van fouten voorkomen en de juiste prioriteiten stellen.

[Fotocredits – ra2 studio © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert