Marketing06.10.2015

De winkel van de toekomst


Hoe zouden winkels er over een paar jaar uitzien?

Zo’n tien jaar geleden ging je in het weekend of op een koopavond naar de stad om dan eens flink te shoppen. Wie gewoon overdag werkte kon dan soms best flink balen, want het was op die tijdstippen altijd onwijs druk in de stad. Zeker de zaterdagmiddag en de koopavond, het was bijna niet te doen. En toen kwam de recessie, ongeveer tegelijk met de komst van online shops. In iedere stad zag je winkels sluiten die het hoofd simpelweg niet meer boven water konden houden. De klanten in de fysieke winkels bleven weg en zij die wel in de winkel kwamen hadden minder te besteden. Online was de uitkomst voor die drukke zaterdagen en koopavonden. Het veroorzaakte leegstand in winkelcentra, maar tegelijkertijd kregen postbodes het super druk met het bezorgen van pakketten.

Tegenwoordig kunnen we zo ongeveer álles online kopen, zelfs de dagelijkse boodschappen. Vorige week nog, opende online supermarkt Picnic, die online de laagste prijs belooft en je boodschappen ook nog gratis komt thuisbrengen. Maar laten we eens in de toekomst kijken, hoe zien winkels er over een paar jaar uit? Samen met Jason Miller, Chief Strategist of Commerce bij Akamai Technologies, keek ik in de glazen bol naar de winkel van de toekomst. Het gaat veel verder dan iPads in een winkel waar je in de online shop items kunt bestellen die in de winkel niet op voorraad zijn.

Een winkel uit het heden. Foto: tang90246 \/ Fotolia.com.
Een winkel uit het heden. Foto: tang90246 / Fotolia.com.

De belangrijkste invloed op de winkel van de toekomst komt vanuit de hoek van de mobiele telefoon, waarin near field communication (nfc) en virtual reality een rol spelen. We leven in 2015 in een visual mobile world en dat zal in de nabije toekomst niet anders zijn. We willen overal verbonden zijn, met vrienden, familie, de merken die we leuk vinden en restaurants waar we graag gaan eten. Ik kan het je het beste laten zien aan de hand van een aantal voorbeelden, het zijn allemaal nog tests, maar ze laten wel zien waar het in de toekomst naartoe gaat.

Macy’s Go

Grote warenhuizen zijn een uitkomst voor wie geen zin heeft om tientallen winkels af te moeten struinen naar een goede spijkerbroek. Een hoop merken onder één dak is handig, het is waarom de Bijenkorf en Macy’s zo succesvol zijn. Stel je eens voor dat je een groot warenhuis binnen stapt waar van ieder kledingstuk slechts één item getoond wordt. Met een app kun je het label scannen om te zien in welke maten of andere kleuren het beschikbaar is. Wil je het passen, dan klik je de juiste maat aan en binnen 30 seconden hangt het kledingstuk te wachten in een paskamer die aan jou is toegewezen. Macy’s test dit concept as we speak met de Macy’s Go app.

Zo’n app kan ook dienen als personal shopping assistent, door je items te laten zien die erbij passen. Je hoeft daar dus niet meer de hele winkel voor door. Blijkt die ene broek toch te strak, dan klik je in de app – terwijl je dus nog steeds in je pashokje staat – een andere maat aan, die in jouw paskamer weer binnen 30 seconden wordt afgeleverd. De tijd van in een te kleine broek op je sokken de winkel door om een andere maat te zoeken is dus voorbij.

Het maakt winkels niet alleen overzichtelijker, je ziet van ieder kledingstuk slechts een exemplaar waardoor het rustiger winkelt (de rest hangt in het magazijn), maar ook voor de winkels zelf heeft het voordelen zoals besparing op personeelskosten en ruimte. De mogelijkheden die je als retailer hebt om klanten via de app aanbiedingen te doen, plus de upsell-mogelijkheden, zijn natuurlijk oneindig.

Meer voorbeelden

Dit verhaal van Macy’s is natuurlijk één voorbeeld, en zo zijn er nog meer. Een app als Voucher Cloud doet op basis van nfc aanbiedingen via push-berichten op je smartphone zodra je een winkel voorbij loopt. Ford wil potentiële kopers van een nieuwe auto de ultieme ervaring bieden, waar ze zich op dat moment ook verbinden. Het bedrijf doet dat met virtual reality en een Google Cardboard. In de online shop stellen ze hun ultieme auto samen, qua kleur en type, en krijgen via e-mail een link waar ze met Google Cardboard hun auto kunnen bekijken. Een virtuele testrit dus.

Een fietsenwinkel in de Verenigde Staten maakt gebruik van eyeQ, waar op basis van gezichtsherkenning en A/B-tests wordt geprobeerd zo persoonlijk mogelijk aanbiedingen te doen. Deze video laat zien hoe dat werkt.

En zo zijn er nog een hoop voorbeelden. Uiteindelijk draait het in de winkel van de toekomst om de ultieme klantervaring, het maakt niet zozeer uit of dat nu online of offline is. Beide processen moeten geoptimaliseerd worden, je moet uniek blijven en een snelle en een klantvriendelijke shop-ervaring bieden.

Macy`s Go
Macy`s Go

Waar een bedrijf als Akamai retailers offline en online kan ondersteunen zich klaar te maken voor de toekomst, is op gebied van content delivery: het aanbieden van een super snelle website, die foto’s direct inlaadt en die bestand is tegen hoge pieken in bezoek zoals tijdens de uitverkoop. Zeker wanneer een dergelijk concept als de Macy’s Go app straks in meer winkels werkelijkheid wordt. Een goede WiFi-verbinding in de winkel en een super snelle website met bijbehorende app zijn onmisbaar voor de ultieme winkel van de toekomst. En de mogelijkheden van het aanbieden van een ultieme klantervaring zijn onbegrensd, dat hebben innovaties de afgelopen tien jaar wel bewezen.

Foto credits: Show-Shot-Foto / Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar