Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur doet de e-commercesector een oproep aan alle aankomende raadsleden en de te vormen coalities: omarm de digitale lokale economie!
“Het is belangrijk dat gemeenten digitalisering hoog op de agenda zetten. Ook voor een vitale binnenstad moeten we vooral kijken naar hoe online en offline elkaar versterken. In plaats van zaken te verbieden, roepen we op om samen te werken aan oplossingen zoals het verduurzamen van bezorgopties en het goed inpassen van zogenaamde dark stores”, aldus Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.
Digitalisering van de samenleving
Samen met gemeenten willen ze werken aan thema’s als het maken van ruimte voor nieuwe retail, het reduceren van afval en oplossingen die gericht zijn op de krappe arbeidsmarkt. “Samen met gemeentebesturen willen we de visie op digitalisering koppelen aan krachtige formules voor de retailers én de leefbaarheid versterken in centra en kernen. Online en offline kunnen niet meer zonder elkaar”, geeft Ten Ham aan. “Omarm de digitalisering van de samenleving en zet de positieve effecten van e-commerce in voor de omgeving, de mens en het milieu.”
Om de gemeenten te helpen in het bepalen van hun beleid en een voorzet te geven in de onderwerpen die voor de e-commercesector én voor de leefomgeving belangrijk zijn, stuurde Thuiswinkel.org een pamflet naar de gemeenten. “We hopen van harte dat zij onze aanbevelingen meenemen tijdens en vooral na de gemeenteraadsverkiezingen als de coalitieakkoorden worden gesloten. Wij gaan dit pamflet opvolgen en komen met lokale projecten en initiatieven, zoals het terugdringen van verpakkingsmaterialen”, besluit Ten Ham.
Er is een duidelijke oproep aan gemeentebesturen om in hun coalitieakkoorden rekening te houden met:
1. Nieuwe retail
Consumenten kiezen steeds meer voor duurzame opties, zowel qua producten, verkopers als bezorgopties. We sporen gemeenten aan om ruimte te geven aan (flits)fietskoeriers, innovaties en duurzame verzendmethoden. Het is aan beleidsbepalers en regelgevers om niet zozeer bevreesd te zijn voor deze nieuwe ontwikkelingen, maar ze juist te omarmen en een goede plek te geven in de samenleving.
2. Verpakkingen en afval
Online retailers nemen veel initiatief om verpakkingsmateriaal te verminderen en te verduurzamen. Tegelijkertijd zien we dat papiercontainers niet zijn aangepast aan het veranderde aanbod en dat er helaas nog altijd karton naast containers wordt geplaatst. Dit geeft een rommelig beeld en is slecht voor het milieu. Echter, gemeenten zouden ook de rol kunnen pakken door papiercontainers beter geschikt te maken voor karton.
3. Arbeidsmarkt
De e-commercesector zorgt voor banen, onder andere voor mensen die minder of geen opleiding hebben. Tegelijkertijd ervaren ook webwinkels een sterke krapte in de arbeidsmarkt. Dat zorgt ervoor dat veel bedrijven (noodgedwongen) medewerkers uit het buitenland halen. Als gemeenten meehelpen in het bij elkaar brengen van mensen uit de bijstand en de behoefte aan arbeidskrachten in distributiecentra, kan iedereen daar baat bij hebben.
[Fotocredits – Rawpixel.com & elenabsl © Adobe Stock]
Verder lezen over Online Shop
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsTechnology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Online07.10.2024
Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten
Online24.09.2024
Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online05.09.2024
Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024